19 مارس 2024 - 09:27

سیگنال منفی کرونا، گردشگری ایران را دچار مشکل کرده است

25 اوت 2021 - 23:20 dsfr.ir/ol8vy

صدای بلندی که از کشور ما به بیرون مخابره می شود آمار مبتلایان و جانباختگان #کرونا و همچنین روند #واکسیناسیون است. تلاش های صنعت #گردشگری با وجود این صدای بلند راه به جایی نمی برد.

"مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی"

مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی گفت: مرگ ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر در روز به خاطر کرونا بلندترین سیگنال و صدایی است که این روزها از ایران شنیده می شود؛ با این شرایط چگونه می توان تصویر ایمنی از ایران نشان داد و گردشگران را آماده سفر به کشورمان کرد؟ قطعا کار ایران دشوارتر شده است.

لیلا اژدری در تحلیل تغییر شاخص های سفر گردشگران بین المللی با ادامه کرونا و اقداماتی که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای حذف نشدن نام ایران از فهرست مقاصد سفر گردشگران انجام داده و یا می تواند انجام دهد، در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا اظهار کرد: ما تلاش خودمان را می کنیم، کلیپ هایی درباره ایمنی سفر به لحاظ بهداشتی ساخته ایم، اما صدای بلندی که از کشور ما به بیرون مخابره می شود آمار مبتلایان و جان باختگان کرونا و همچنین روند واکسیناسیون است. تلاش های صنعت گردشگری با وجود این صدای بلند راه به جایی نمی برد. باید این سیگنال تغییر کند، در آن صورت وظیفه ما به عنوان متولی پررنگ می شود و می توانیم دنبال اعتمادسازی در بین گردشگران و بازارهای سفر باشیم و نشان دهیم ایران برای سفر کشور ایمنی است.

او با اشاره به فعالیت بسیاری از کشورها و رقیبان در بازارهای بین المللی برای جذب گردشگر که احتمال عقب راندن ایران را پیش آورده است، گفت: به طور کل دو نوع بازاریابی داریم؛ بازاریابی کلی ای که معمولا در جریان آن چهره یک کشور به نمایش گذاشته می شود، مثلا نشان می دهیم ایران کشوری باستانی با مردمی مهربان و طبیعتی زیبا است. این اولین سیگنالی است که می توانیم برای جلب توجه گردشگران جهان مخابره کنیم و شاید حتی لازم نباشد این پیام را به برخی کشورها برسانیم؛ چرا که در کتاب های درسی مدرسه های بعضی از این کشورها بسیار درباره تاریخ ایران صحبت شده و برای خیلی ها از همان کودکی درباره ایران کنجکاوی وجود دارد.

او افزود: روش دیگر بازاریابی کاری است که فعالان گردشگری انجام می دهند، مثلا با شرکای تجاری خود در کشورهای دیگر ارتباط برقرار می کنند و یا در نمایشگاه های بین المللی شرکت می کنند، در این شرایط اگر جای نام ایران در فهرست مقاصد آژانس های خارجی و یا نمایشگاه ها خالی باشد و یا مقابل نام ایران علامت ضربدر زده شود، مسلم است که وقتی شرکت های بزرگ انگلیسی، روسی، چینی و یا هر کشور دیگری و گردشگران آن ها ببینند از ایران هیچ بسته سفری عرضه نمی شود، ویزا صادر نمی شود و مرزها به روی گردشگران بسته است، منتظر نمانند و دنبال کشورهایی مثل عربستان بروند که مقصد نوظهور گردشگری است و ویزا هم صادر می کند.

او یادآور شد: البته حذف نام ایران از فهرست مقاصد سفر، همان طور که این روزها توسط برخی شرکت های گردشگری خارجی اتفاق افتاده است، باعث نمی شود نام ایران از اذهان پاک شود. ایران مقصد یونیک و منحصر به فردی است، اما مهم است که شرکت های گردشگری بتوانند در بازار رقابتی، هوشمندانه سبد خود را قرار دهند تا سهمی داشته باشند؛ حتی اگر سفر گردشگران به ایران در وضعیت بحرانی کرونا محل چالش و سوال باشد.

مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار کرد: مطالعات جدیدی در ارتباط با بیماری کووید و تصمیم به سفر انجام شده است که بر اساس آن، به نظر می رسد فعلا دوران پس از کرونا مطرح نیست، ضمن آن که سیگنالی از پرسش شوندگان در این مطالعات دریافت شده که مدیریت بیماری کووید را در کشورها برای گردشگران حائز اهمیت کرده است، یعنی بسیاری از گردشگران برای انتخاب مقصد سفر، شاخص های مدیریت و کنترل کرونا، رعایت پروتکل ها و واکسیناسیون را در اولویت قرار داده اند. همچنین تسهیلاتی که کشورها و شرکت های گردشگری برای لغو سفر در دوران کرونا قائل می شوند شاخص اثرگذار دیگری در انتخاب مقصد شده است. بسیاری از گردشگران در این پژوهش گفته اند کشور یا مقصدی را برای سفر انتخاب می کنند که بهترین شرایط کنسلی را داشته باشد.

او افزود: با تغییر شاخص های انتخاب سفر باید این سوال را از خود بپرسیم ایران کجای ماجرا قرار دارد؟ هنوز دستوری برای صدور ویزای توریستی صادر نشده است، چه برسد به آن که این شاخص های اثرگذار در انتخاب مقصد را داشته باشیم. می دانستیم که صنعت گردشگری بسیار شکننده است، اما هرگز تصور نمی کردیم "بهداشت" مهم ترین نقش را در انتخاب مقصد داشته و در تصویرسازی از یک کشور تا این حد اثرگذار باشد.

اژدری گفت: با وجود این صدا و سیگنال ها، کار بخش گردشگری سخت شده است. یک زمان مهم ترین مساله گردشگری ایران پروپاگانداهای سیاسی بود، بهانه این بود که چون علیه ایران تبلیغ و سیاه نمایی می شود نمی توان آن چنان که باید گردشگر جذب کرد. عامل این ضعف را بیرونی می دانستند، اما حالا که بیماری، بهداشت، مدیریت و کنترل کرونا در کشور مساله شده است دیگر نمی توان پروپاگانداهای سیاسی و عامل برونی را مقصر دانست. مرگِ روزی ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر انسان را که دیگر نمی توان تقصر رسانه های غربی انداخت. صددرصد خودمان عامل مساله هستیم و این کارِ فعالان و متولیان گردشگری را بسیار سخت خواهد کرد و قطعا ما به تنهایی نمی توانیم این چهره ایران را تغییر دهیم.

1