29 مارس 2024 - 20:06

حفاظت از تالاب های ایران با استفاده از رویکرد زیست بومی

22 اوت 2021 - 23:00 dsfr.ir/318ql

حفاظت از تالاب های ایران با استفاده از رویکرد زیست بومی
باشگاه خبرنگاران جوان
تالاب پریشان کازرون

هماهنگ کننده طرح حفاظت از #تالاب های ایران از استقرار رویکرد زیست بومی در حفاظت و #مدیریت تالاب های کشور خبر داد.

به گزارش دنیای سفر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور؛ یوسفعلی احمدی ممقانی با اشاره به وضعیت تالاب های کشورگفت: در اوایل دهه ۸۰ شمسی سازمان حفاظت محیط زیست متوجه شرایط نامساعد تالاب ها شد و به دنبال راهکاری جهت حفاظت، احیا و مدیریت بهینه تالاب ها می گشت. پس از بررسی و مشورت با متخصصان در نهایت تصمیم بر این شد که با کمک برنامه توسعه سازمان ملل رویکرد جدیدی برای حفاظت از تالاب ها در کشور اجرایی شود.

وی افزود: این رویکرد که به رویکرد زیست بومی یا همان Ecosystem Approach معروف است، رویکری مشورتی و غیرمتمرکز است که فرآیندی از پایین به بالا را طی می کند. در این روند اقدامات لازم برای حفاظت و مدیریت تالاب ها توسط دست اندرکاران در سطح محلی و استانی جمع آوری می شوند و پس از تایید به مرحله اجرا می رسند. طرح حفاظت از تالاب های ایران مامور استقرار این رویکرد در تالاب های پایلوت ارومیه، شادگان و پریشان شد که در مرحله اول خروجی استقرار این رویکرد، به تولید برنامه های مدیریت جامع زیست بومی برای این سه تالاب انجامید.

احمدی ممقانی با تاکید بر اینکه برنامه های مدیریت جامع محور تمامی اقدامات لازم برای حفاظت و مدیریت تالاب هستند، گفت: این برنامه ها توسط دست اندرکاران در سطح حوضه آبریز تهیه می شود و ریاست کمیته اجرایی یا بین بخشی آن بر عهده استاندار در سطح استان و فرماندار در سطح شهرستان است. 

هماهنگ کننده طرح حفاظت از تالاب های ایران در ادامه خاطرنشان کرد: پس از برنامه ریزی و اجرای فعالیت ها در سه پایلوت فوق و با توجه به نتایج خوبی که حاصل شد، سازمان حفاظت محیط زیست تصمیم گرفت که این رویکرد را برای تالاب های بیشتری در کشور پیاده کند.

وی در خصوص برنامه مدیریت جامع تالاب ها و وضعیت کلی ۳۵ تالاب کشور گفت: در حال حاضر ۳۵ تالاب کشور صاحب برنامه مدیریت جامع حوضه آبریز هستند یا این برنامه ها آن ها در دست تدوین است. از این تعداد ۲۱ تالاب دارای برنامه مدیریت نهایی و مصوب هستند که در شورای برنامه ریزی و توسعه استان ها و شهرستان ها تصویب و اجرای آن ابلاغ شده است. برنامه ۱۴ تالاب دیگر در حال تدوین است که این روند با حضور کلیه دست اندرکاران و کسب نظرات فنی و مشورتی در سلسله نشست های کارشناسی انجام می گیرد.

احمدی ممقانی اضافه کرد: در این فرآیند موضوعات مربوط به تالاب برای دست اندرکاران شامل نمایندگان دستگاه های دولتی، سمن ها و جوامع محلی، حساس سازی و ذینفعان از ارزش ها و کارکردهای تالاب آگاه می شوند و به دنبال حفاظت مشارکتی از تالاب برای بهره برداری خرمندانه از آن هستند.

هماهنگ کننده طرح حفاظت از تالاب های ایران همچنین به اقدامات طرح حفاظت از تالاب های ایران در خصوص برنامه های مدیریت جامع اشاره کرد و گفت: طرح حفاظت از تالاب های ایران نقش تسهیلگری در تدوین برنامه ها را بر عهده دارد و دفتر حفاظت از تالاب ها را در مسیر تدوین و اجرای برنامه های مدیریت جامع پشتیبانی می کند. طرح حفاظت از تالاب های ایران از منابع بین المللی نیز اقدام به اجرای فعالیت های اولویت دار برنامه ها می کند همچنین ظرفیت سازی لازم برای اجرایی شدن برنامه ها در سطح ملی، استانی و محلی را برنامه ریزی و اجرایی کرده است. در واقع ظرفیت سازی برای دبیرخانه های مدیریت زیست بومی، سمن ها تالابی، جوامع محلی و سایر دست اندرکاران از جمله اقدامات قابل توجه طرح برای اجرایی کردن برنامه ها به شمار می رود.

وی در ادامه به بخشی از محورهایی که طرح در آن ها فعال است و برنامه ریزی برای ادامه اجرای آن ها دارد، اشاره و اظهارکرد: کمک به اجرایی شدن پروتکل های پایش برنامه های مدیریت و راه اندازی سه ایستگاه پایش آنلاین و دو برنامه پایش مشارکتی با کمک جوامع محلی، ظرفیت گستری دست اندرکاران مرتبط با برنامه های مرتبط و تجرایی کردن اقدامات گردشگری در تالاب ها از این محورهاست.

احمدی ممقانی کمک به راه اندازی معیشت های پشتیبان تالاب، اجرای اقدامات حفاظت از تنوع زیستی تالاب ها و اجرای اقدامات آگاهی سازی و اطلاع رسانی در خصوص ارزش ها، کارکردها و تهدیدات تالاب ها را از دیگر محورها برشمرد.

1