29 مارس 2024 - 09:12
میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته؛

ثبت جهانی اورامان و راه آهن سراسری در فهرست یونسکو

27 ژوئیه 2021 - 18:00 dsfr.ir/ha4zr

ثبت جهانی راه آهن و منظر فرهنگی اورامانات، احیای سینماهای خیابان لاله زار و ابلاغ ثبت هفت اثر تاریخی به استاندار تهران از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

در این هفته دو اثر منظر فرهنگی اورامانات در استان های کردستان و کرمانشاه به جمع آثار تاریخی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو پیوست این اثر به همراه راه آهن سراسری ایران دومین اثری بودند که در این هفته جهانی شدند.

توجه ویژه به حفاظت از خط آهن شمال جنوب / ریل راه آهن مهریه زنان بود

راه آهن سراسری ایران جزو میراث جهانی یونسکو قرار گرفت به این ترتیب محدوده راه آهن که زمانی بخشی از ریل های آن مهریه زنان ایرانی بوده، طبق کنوانسیون ۱۹۵۴ لاهه از مناطق مهم حفاظتی محسوب می شود.

در روزهای اخیر دو پرونده راه آهن سراسری ایران و منظر فرهنگی اورامانات در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسید. این دو پرونده تعداد آثار تاریخی و فرهنگی ایران را به عدد ۲۶ رساند. پیرامون این موضوع مصطفی پورعلی مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی و فرهنگی در یک گفتگوی مجازی توضیحاتی داد و گفت: پرونده راه آهن در واقع از بندر ترکمن شروع و تا بندر امام خمینی در جنوب کشور ختم می شود و محدوده وسیعی را در نظر می گیرد.

وی گفت: تقریباً هفت سال پیش یونسکو دستورالعملی داد که در آن تاکید کرد فهرست میراث فرهنگی و تاریخی جهانی نیازمند تنوع بیشتری باشد. طبق کنوانسیون ۱۹۷۲ هر دو سال یک بار باید کمیته دستورالعمل را تدوین و ابلاغ کند. یکی از موضوعات همین است. به همین دلیل به سراغ میراث صنعتی و یا طبیعی رفتیم. مانند بیابان لوت یا جنگل های هیرکانی که در فهرست میراث طبیعی قرار گرفتند.

پورعلی افزود: درباره پرونده راه آهن نیز باید گفت پنج راه آهن در دنیا از جمله راه آهن اتریش، سوئیس، هند، ایتالیا و ایران ثبت شده است. همه اینها راه آهن هایی هستند که طول مسیرشان کم است و شاید در نهایت مثل راه آهن اتریش حدود ۵۰ کیلومتر از مسیرشان را ثبت کرده اند. اما پرونده راه آهن ایران ۱۴۰۰ کیلومتر است که از لحاظ اهمیت فنی مهندسی و معماری و تاریخی در دنیا قابل توجه است.

منظر فرهنگی اورامانات ثبت جهانی شد

مدیر پایگاه منظر فرهنگی هورامان گفت: پرونده منطقه اورامانات در چهل و چهارمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو مورد تأیید اعضا قرار گرفت و ثبت جهانی شد.

پویا طالب نیا گفت: ثبت جهانی منظر فرهنگی هورامان در چهل و چهارمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو، یکی دیگر از اهداف تعیین شده برای معرفی داشته های فرهنگی ایران را در عرصه جهانی محقق کرد.

وی با بیان اینکه هورامان بیست و ششمین اثر جهانی ایران و سومین منظر فرهنگی ثبت شده پس از منظر فرهنگی بم و منظر فرهنگی میمند است، افزود: هورامان با داشتن معیار گواهی بی همتا یا دست کم استثنایی بر یک سنت فرهنگی یا تمدن زنده یا از میان رفته توانست موافقت قاطع کمیته میراث جهانی یونسکو را کسب کند.

ابلاغ ثبت هفت اثر تاریخی به استاندار تهران

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نامه های جداگانه به استاندار تهران مراتب ثبت هفت اثر فرهنگی تاریخی را ابلاغ کرد که یکی از این آثار کارخانه نوشابه سازی تهران بود. در یکی از نامه های علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خطاب به انوشیروان محسنی بندپی آمده است:

مراتب ثبت اثر فرهنگی تاریخی "خانه مهرانگیز کامبیز" که پس از طی تشریفات قانونی لازم به شماره ۳۳۲۶۶ مورخ ۹۹/۱۱/۲۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، ابلاغ می شود.

همچنین در شش نامه دیگر مونسان به استاندار تهران، مراتب ثبت شش اثر فرهنگی تاریخی دیگر به شرح زیر به او ابلاغ شده است: «کارخانه کانادادرای- زمزم فعلی»، «سرای محله فردوسی»، «ساختمان تجیر، «گرمابه مقدم»، «حمام امامزاده قاسم» و «موزه موسیقی (اولین موزه موسیقی)»

مطالعه ژنتیکی روی بقایای استخوانی به دست آمده از کاوش های باستانی

بقایای استخوانی به دست آمده از کاوش های باستان شناسی سراسر کشور برای تعیین هویت و اصالت قومیت ها در آزمایشگاه فرسودگی زیستی پژوهشکده حفاظت ومرمت آثار تاریخی مورد مطالعات ژنتیک قرار می گیرد.

پرستو عرفان منش مسئول آزمایشگاه فرسودگی زیستی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی- فرهنگی با بیان این خبر و با اشاره به تأثیر مطالعات بیولوژیک در بررسی های باستان شناسی گفت: امروزه زیست فناوری راه گشای بسیاری از مشکلات جوامع بشری در حوزه های مختلف به ویژه پزشکی، کشاورزی، محیط زیست، اقلیم شناسی و باستان شناسی است و توانسته در برخی از کشورها روند توسعه در این حوزه های علمی و پژوهشی را سرعت بخشد.

او خاطرنشان کرد: اما قدم نخست و شرط اساسی استفاده از آن در فرآیند توسعه، تشخیص و ارزیابی مشکلات و نیازمندی ها و به دنبال آن تعیین الویت های پژوهشی در حوزه های مختلف علمی است.

عرفان منش با اشاره به لزوم حفاظت و صیانت از فرهنگ هر ملت گفت: حفظ ارزش های فرهنگی به مثابه شناخت هویت تاریخی هر ملت یکی از مسائلی است که در هر کشور می باید مدنظر قرار گیرد و جز الویت های اصلی نهادهای ذیربط باشد.

برنامه ریزی برای تشکیل جامعه تخصصی فعالان صنایع دستی

این هفته مدیرکل دفتر آموزش و ترویج صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از برنامه ریزی برای تشکیل جامعه تخصصی فعالان صنایع دستی و هنرهای سنتی خبر داد.

ویدا توحدی ادامه داد: «با توجه به سابقه تاریخی، همواره در بستر جوامع، از طریق تعامل با مردم، زیستی پیوسته داشته اند و به همین علت انجمن ها و تشکل های مردم نهاد در مسیر تحقق اهداف خُرد و کلان سیاستگذاران و صنعتگران مربوطه دارای اهمیت و ارزشی غیرقابل کتمان هستند.»

او اضافه کرد: «به همین دلیل، معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور همواره در صدد تمهید شرایط لازم به منظور تحقق این امر، به صورتی تخصصی در رابطه با صنایع دستی و هنرهای سنتی بوده است تا بتواند از آن طریق موجبات بالندگی بخش خصوصی را فراهم کند.»

توحدی اضافه کرد: «بنابراین تشکیل جامعه تخصصی فعالان صنایع دستی و هنرهای سنتی با هدف کمک به ارتقای جایگاه صنایع دستی با استناد به بند (چ) ماده (۴) قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی مصوب بهمن ماه ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی، در دستور کار این معاونت قرار گرفت.»

سینماها و مراکز نمایشی محدوده خیابان لاله زار احیا می شوند

شهردار منطقه ۱۲ از امضای تفاهم نامه همکاری مشترک شهرداری این منطقه با آکادمی خانه سینما واقع در خیابان لاله زار به منظور احیای سینماها و مراکز نمایشی این محدوده خبر داد.

تفاهم نامه همکاری مشترک شهرداری منطقه ۱۲ و آکادمی خانه سینما با موضوع احیای سینماها و مراکز نمایشی محدوده خیابان لاله زار تهران در محل این آکادمی با حضور علی محمد سعادتی، شهردار منطقه، سعید شاهمیر، معاون فرهنگی و اجتماعی منطقه، رامین حیدری فاروقی، رئیس آکادمی خانه سینما و منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما به امضا رسید.

سعادتی هدف از این اقدام را احیای شأن و منزلت فرهنگی، هنری و اجتماعی محور تاریخی لاله زار بیان کرد و دراین باره گفت: به موجب این تفاهم نامه طرفین توافق خود را برای همکاری مشترک در زمینه بهره گیری از امکانات متقابل اعلام می کنند تا هم با پشتیبانی شهرداری و حضور فعال تر خانه سینما در قلب طهران بتوان به سیاق شهرهای ممتاز از فرهنگ و هنر سینمایی برای شناخت رابطه انسان و تعلق او به شخصیت شهری که در آن شکل می گیرد، بهره برداری شود و هم سینمای ایران بتواند منطقه ۱۲ را به مکانی امن برای حضور سینماگران تبدیل کند تا به امید خدا از این طریق، این عزیزان برای سینماگری از ایده تا اجرا در این منطقه حضور پررنگ تری پیدا کنند.

1