28 مارس 2024 - 19:34
فعال فرهنگی و رسانه ای:

ضرغامی باید برای سونامی سفر در پساکرونا برنامه داشته باشد

21 اوت 2021 - 17:00 dsfr.ir/uz45n

ضرغامی باید برای سونامی سفر در پساکرونا برنامه داشته باشد
ایرنا
عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری پیشنهادی به مجلس

وزیر میراث فرهنگی، #گردشگری و صنایع دستی علاوه بر آمادگی در مواجهه با سونامی #سفر به عنوان چالش پساکرونا، برای مهار و مدیریت افرایش تقاضای گردشگری، از هم اکنون باید برنامه داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، سیدعزت الله ضرغامی از سوی آیت الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهوری به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به مجلس شورای اسلامی معرفی شده است؛ او از روز شنبه (۲۳ مرداد ماه) با حضور در کمیسیون فرهنگی به عنوان کمیسیون تخصصی و سایر کمیسیون های مجلس، برنامه های خود را برای مدیریت این وزارتخانه ارائه و تبیین می کند.

در صورت رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ضرغامی، او سکان دار وزارتخانه ای می شود که گردشگری به عنوان یکی از بخش های مهم آن، در ۱۸ ماه گذشته در کوران شیوع کرونا با خسارتی حدود ۳۰ هزار میلیارد تومانی مواجه است، بسیاری از فعالان این صنعت از مدیران دفاتر خدمات تا راهنمایان گردشگری یا خانه نشین شده یا تغییر شغل داده اند؛ کارگاه های هنرهای سنتی و فروشگاه های صنایع دستی تعطیل و بسیاری از صاحبان مشاغل کاملا بیکار شده اند.

اکنون وزارت میراث فرهنگی در انتظار مدیری است که دانش آموخته مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، کارشناس ارشد مدیریت صنعتی است و در حال حاضر دانشجوی دکترای ارتباطات است؛ او با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی دو دوره پنج ساله (۱۳۹۳-۱۳۸۳) ریاست سازمان صدا و سیما و در احکام جداگانه دیگری از سوی رهبر معظم انقلاب، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین عضو شورای عالی فضای مجازی بوده است.

ضرغامی با جامعه هنرمندان و فرهنگیان کاملا آشناست

بیژن مقدم روزنامه نگار و فعال فرهنگی و رسانه ای در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره سیدعزت الله ضرغامی گزینه پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: یک مدیر فرهنگی علاوه بر دانش و شناخت تاریخی، فرهنگ و تمدنی کشورش باید دارای بینش اقتصادی در حوزه فرهنگ باشد؛ باید توجه داشت که صنعت گردشگری جدا از ویژگی های و جاذبه فرهنگی، ماهیت اقتصادی هم دارد حتی در بسیاری از کشورها، زیربنای اقتصادی است و حرف اول را می زند؛ در کشور ما هم درآمدهای صنعت گردشگری بهترین گزینه برای جایگزینی درآمدهای نفتی است؛ زیرا ایران از نظر منابع، ظرفیت ها و جاذبه های انواع گردشگری غنی است؛ البته موانع جدی هم برای توسعه گردشگری داریم.

فعال فرهنگی و رسانه ای تصریح کرد: اقتصاد متصل به صنعت گردشگری به عنوان دومین و مهمترین بخش در این وزارتخانه چند وجهی، می طلبد مدیری با ویژگی ها و دیدگاه چندبعدی فرهنگی و اقتصادی سکان دار آن شود؛ حال آنکه صنایع دستی هم که همه مولفه های اقتصادی از کارگاه های تولیدی کوچک و زودبازده تا استارتاپ ها و زنجیره تامین، از اشتغال و تبلیغات و بازاریابی تا صادرات و فروش محصولات هنری فرهنگی را در بر می گیرد.

وی گفت: مدیری با مختصات و مشخصات مهندس ضرغامی که یک سازمان بزرگ مانند صداوسیما را با بخش عمده ای از درآمدهای خود سازمان اداره کرده است، قطعا مفهوم اقتصاد مقاومتی، درآمد هزینه، خوداتکایی بودجه را در سطح کلان و احکام و تکالیف ابلاغی در قوانین سالانه بودجه که باید یک سازمان را به درآمدزایی هم برساند، درک می کند و اکنون در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می تواند از آن تجربه و توانمندی به خوبی استفاده کند.

مقدم با اشاره گفت: ضرغامی در همه این سه دهه به ویژه در دهه مدیریتی خود در رسانه ملی با طیف های مختلف جامعه هنر و هنرمندان و فرهنگیان کاملا آشنا است، مشکلات و مسائل شان را به خوبی می داند؛ و هم اکنون هم با بسیاری از نخبگان فرهنگی و هنرمندان در ارتباط است و قدرشناس و علاقه مند به آنها است.

ضرغامی باید برای سونامی سفر در پساکرونا آماده شود

مقدم خاطرنشان کرد: وزارتخانه ای در قواره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با این شرایط امروز که با چالش تحریم اقتصادی و کرونا درگیر است، وزیر خسته و نشسته نمی خواهد؛ وزیری می خواهد که استان به استان ظرفیت های گردشگری را رصد کند و بشناسد، دائم در سفر باشد و از نزدیک چالش ها و فرصت ها را ارزیابی کند، ضرغامی این روحیه را دارد که خود حرکت کند و در وزارتخانه و مدیران وزارتخانه حرکت و پویایی ایجاد کند این سبک مدیریتی ناشی از ذهن خلاق اوست.

اولین چالش ضرغامی در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرونا است؛ اما جهان بالاخره کرونا را پشت سر می گذارد و شرایط تغییر خواهد کرد؛ در پساکرونا اولین رویدادی که اتفاق می افتد میل مردم به سفر و گردشگری و جبران این فشردگی تقاضای سفر در دوران کرونا است؛ خود همین سونامی گردشگری نه تنها در ایران، بلکه در جهان هم می تواند یک چالش باشد، وزیر گردشگری باید برای مواجهه با این موضوع هم آماده باشد و باید برنامه داشته باشد.

صداوسیما از ضرغامی مدیری شکیبا ساخت

مقدم با اشاره به سابقه مدیریتی ضرغامی در رسانه ملی گفت: تجربه طولانی مدیریت در رسانه ای با منتقدان و طرفدارانی از انواع طیف های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و هنری و ...از هر گروهی حتی از رسانه های برون مرزی، او را به مدیری صبور و شکیبا با سعه صدر بالا تبدیل کرده است؛ در همان زمان جلسات مختلف با جامعه شناسان، ورزشکاران، هنرمندان و تهیه کنندگان فیلم و سریال با فعالان اجتماعی با گرایش های مختلف داشت، ظرفیت و آستانه تحمل و سعه صدر برای شنیدن انتقاد در همان جلسات در ضرغامی کاملا مشهود بود؛ بکارگیری همین روحیه و منش به او در مدیریت فضای پرچالش و پر انتقاد میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و حل مسائل و مشکلات این حوزه ها کمک خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سیدعزت الله ضرغامی رئیس اسبق صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی که برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هم ثبت نام کرده بود، روز چهارشنبه (۲۰ مرداد۱۴۰۰) از سوی آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رییس جمهوری به عنوان وزیر پیشنهادی برای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی معرفی شد.

ضرغامی، متولد سال ۱۳۳۸ تهران، دانش آموخته مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، کارشناس ارشد مدیریت صنعتی است و در حال حاضر دانشجوی دکترای ارتباطات است.

ضرغامی با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی دو دوره پنج ساله (۱۳۹۳-۱۳۸۳) ریاست سازمان صدا و سیما و در احکام جداگانه دیگری از سوی رهبر معظم انقلاب، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین عضو شورای عالی فضای مجازی بوده است.

در دوران مدیریت ضرغامی در صداوسیما شبکه های سراسری مانند نسیم، پویا، نمایش، آی فیلم فارسی و عربی، ورزش، تماشا، سلامت، قرآن، آموزش، مستند و شبکه های تخصصی دیگری راه اندازی شد.

تبدیل همه شبکه های آنالوگ به دیجیتال و راه اندازی برخی شبکه های باکیفیت اچ.دی/ HD طوری که مردم بدون استفاده از آنتن های قدیمی قادر به دریافت شبکه ها شدند، از دستاوردهای دوران کاری او بود.

او همچنین معاون امور مجلس و استان های صدا و سیما (۱۳۸۳-۱۳۷۹)، معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (۱۳۷۶-۱۳۷۴)، معاون امور مجلس و استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (۱۳۷۲-۱۳۷۱) و معاون امور مجلس وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح (۱۳۷۹-۱۳۷۶)، رئیس کارخانجات صنعتی شهید حسن باقری، معاون فرهنگی و عضو شورای مرکزی جهاد دانشگاهی دانشگاه امیر کبیر را در سوابق و کارنامه مدیریتی و اجرایی خود دارد.

1