17 آوریل 2024 - 13:53

آگاهی از قوانین و خرید بیمه شخص ثالث خودرو: خیال راحت در سفر

17 اوت 2021 - 11:00 dsfr.ir/zi3ev

بیمه شخص ثالث چیست؟ چرا بیمه شخص ثالث بخریم؟ چگونه خرید بیمه شخص ثالث برای سفرهای داخلی را به صورت آسان و سریع تجربه کنیم؟

اگر مالک خودرو هستید، می دانید که بیمه شخص ثالث برای همه دارندگان وسایل نقلیه الزام قانونی دارد. این بیمه مسئولیت قانونی شما را در قبال خسارتی که ممکن است به شخص ثالث وارد کنید، پوشش می دهد. بنابراین، مهم است که این حوزه لاینفک بیمه ای رانندگان را با جزئیات درک کنید تا بتوانید در مواقع نیاز با آگاهی کامل از چند و چون پوشش ها و شرایط آن به جبران خسارت ها اقدام کنید. خواندن این راهنمای بیمه نامه که شامل پوشش ها و نحوه محاسبه قیمت و خرید آن است، به همه رانندگانی پیشنهاد می کنیم که به امنیت خود و سایر شهروندان اهمیت می دهند.

بیمه شخص ثالث چیست؟

تصادفات برنامه ریزی نشده است. حوادث رانندگی می تواند به دلیل بدشانسی، رعایت نکردن قوانین رانندگی یا شرایط بد جاده باری همه حتی رانندگان حرفه ای پیش بیاید. در این تصادفات، احتمال صدمات عمده جانی یا خسارت مالی وجود دارد؛ اما اگر در حال حاضر از بیمه شخص ثالث خودرو به عنوان ناجی در چنین شرایط ناگوار برخوردار هستید، می توانید با خیالی راحت در جاده ها تردد داشته باشید.

بیمه شخص ثالث خودرو: پشتیبان محافظتی از شما و دیگران در برابر هرگونه خسارت است که در هنگام تصادف اتومبیل شما با اتومبیل شخص دیگر ایجاد می شود. این خسارت می تواند صدمه بدنی یا خسارت به اموال شخص ثالث باشد. شخص ثالث هر شخص غیر راننده مقصر و کسی ست که زیان دیده است و شما با او تصادف کرده اید. شرکت بیمه طبق توافقات بیمه ثالث، هزینه تعمیر خودرو و بستری شخص ثالث را جبران می کند. بنابراین، می تواند برای کارهای تعمیر ماشین شخص ثالث یک بالشتک مالی به حساب بیاید.

چرا بیمه شخص ثالث بخریم؟

بیمه شخص ثالث به معنای حداقل پوشش بیمه ای خودروی شما برای تردد در جاده ها است. درصورت برخورد پلیس راهنمایی و رانندگی با مالکان خودروی فاقد این آن ها شما را جریمه های سنگین و حتی توقیف خودرو می کند. علاوه بر این، اگر شخص خودروی خود را بیمه نکرده باشد و در تصادفات هر اتفاقی برای شخص ثالث بیفتد باید هزینه ی خسارت را از جیب خود پرداخت کنید.

برای سفرهای خارج از مرز می توان برای خودروها بیمه کارت سبز تهیه کرد. از این بیمه می توان برای سفر با خودرو به کشورهای اروپایی و عراق، مراکش و تونس استفاده کنیم. کارت سبز یک گواهینامه بین المللی در زمینه بیمه شخص ثالث است که توسط رانندگانی که به طور موقت قصد عبور و تردد در کشورهای تحت پوشش آن را دارند، تهیه شده و در صورت بروز حادثه تصادف یا در صورت نیاز در مرزها و یا داخل کشورهای عضو ارائه می شود. در کشور ما این بیمه تنها توسط شرکت بیمه ایران صادر می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تعاریف و قوانین این بیمه نامه شخص ثالث برای سفر، پیشنهاد می کنیم بیمه خودروی بین الملل را بخوانید.

سفر به اروپا با خودروی شخصی و بیمه شخص ثالث بین الملل

مزایا و اهمیت طرح بیمه شخص ثالث خودرو

در اینجا برخی از مزایا و اهمیت برنامه بیمه شخص ثالث خودرو برای شما آورده شده است.

رهایی از جریمه و مجازات قانونی

مزیت اصلی داشتن پوشش شخص ثالث فرار از جریمه ها و مجازات قانونی است. اگر بدون پوشش شخص ثالث رانندگی کنید، شاید جریمه های سنگینی بپردازید. بنابراین، پوشش شخص ثالث توصیه می شود تا از چنین دردسرهای قانونی جلوگیری شود.

جبران خسارت مالی

پوشش بیمه شخص ثالث خودرو بار مالی را متحمل می شود که ممکن است در صورت ضرر شخص ثالث بر دوش شما باشد. به این ترتیب، امنیت مالی را برای شما فراهم می کند و منابع مالی شما را از تهدیدهای اضطراری پیش بینی نشده نجات می دهد.

مقرون به صرفه

قیمت بیمه شخص ثالث خودرو در مقایسه با پوشش ارائه شده، بسیار مقرون به صرفه و پایین است.

بیمه شخص ثالث چه پوشش هایی دارد؟

بیمه شخص ثالث دو نوع خسارات مالی و جانی یا همان خسارات بدنی شخص ثالث را پوشش می دهد و بیمه گر متعهد به پرداخت حداکثر پوشش بیمه شخص ثالث اتومبیل برای جبران خسارت های جانی و مالی مطابق حداکثر تعهدات توافقی در بیمه نامه شخص ثالث است.

خسارت مالی:

خسارت هایی كه به اموال اشخاص ثالث وارد می شود مانند تصادف و خسارت به خودروی ثالث.چنین خسارت هایی، زیان مادی شخص ثالث دارنده وسیله نقلیه موضوع بیمه را شامل می گردد.

خسارت بدنی:

خسارت های جانی اشخاص ثالث که شامل فوت، نقص عضو و هزینه های پزشکی ناشی از حادثه با موضوع بیمه باشد. خسارت بدنی پرداختی یا همان دیه یا ارش (دیه ای که مقدار آن در شرع مقدس مشخص نشده است) به نوع صدمه بدنی مانند شکستگی، نقص عضو و از کار افتادگی جزئی یا کلی موقت یا دائم دیه فوت و هزینه معالجه اشخاص ثالث در اثر حوادث تحت پوشش بیمه شخص ثالث بستگی دارد.

جبران خسارات مالی و جانی اشخاص ثالث با بیمه خودرو

حال شاید علاقه مند باشید که بدانید قیمت این بیمه خودرو چگونه محاسبه می شود؟ در ادامه به این سوال شما پاسخ می دهیم:

محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث چگونه است؟

مبنای محاسبه حق بیمۀ شخص ثالث و میزان پوشش مالی و بدنی آن، دیۀ کامل یک انسان در ماه حرام است. بهتر است بدانید که ماه های ذی القعده، ذی الحجه، محرم و رجب: ماه های حرام در تقویم قمری به شمار می آیند. میزان دیۀ شخص فوت شده در حادثۀ رانندگی برحسب مبالغ مذکور تعیین می گردد. بر همین اساس، هر ساله، بیمۀ مرکزی حداقل و حداکثر حق بیمه شخص ثالث را بر اساس نرخ دیه و تعداد سیلندر وسیلۀ نقلیه به شرکت های بیمه اعلام می کند. میزان دیه کامل تعیین شده توسط قوه قضاییه در سال 1400 معادل 640 میلیون تومان و در ماه غیرحرام معادل 480 میلیون تومان مشخص شد.

همچنین نرخ بیمه شخص ثالث براساس نوع خودرو، پوشش انتخابی جریمه دیکرد، تخفیفات و ... محاسبه می شود:

کاربری خودرو

برخی از خودروها نسبت به سایرین در معرض ریسک و خسارت بیشتری هستند. از این دست اتومبیل ها می توان به

• آمبولانس
• آتش نشانی
• تاکسی درون شهری و برون شهری

اشاره کرد. از آن جا که میزان ریسک برای تعیین قیمت بیمه اهمیت بالایی دارد و هرچه میزان ریسک بیشتر، حق بیمه بیشتر است، طبیعی است که دارندگان خودروهای گروه های یاد شده مجبور به پرداخت حق بیمه سنگین تری برای بیمه شخص ثالث اتومبیل خود باشند.

جریمۀ دیرکرد بیمه شخص ثالث

اگر مدت اعتبار بیمه شخص ثالث خودرو به پایان رسیده باشد و فرد بیمه گزار آن را تمدید نکند، دو مساله برای او پیش خواهد آمد:

• اگر مدت اعتبار بیمه نامه شخص ثالث منقضی شده باشد و حادثه دارای خسارت مالی یا جانی رخ دهد، بیمه گر تعهدی در قبال پرداخت خسارت ندارد و خود شخص مالک خودرو یا وسیله نقلیه زمینی باید خسارت را پرداخت کند.

• هنگام تمدید بیمه نامه خودرو نیز، جریمه دیرکرد معادل تقسیم حق بیمه کامل و سالانه و بدون تخفیف خودرو بر تعداد روزهای سال به میزان حق بیمه او اضافه خواهد شد. بیمه مرکزی مبلغ جریمه دیرکرد خودروهای مختلف را هر سال تعیین و اعلام می کند.

میزان پوشش مالی بیمه ثالث

بیمه مرکزی هر سال حداقل و سقف تعهدات مالی بیمه شخص ثالث را تعیین می کند. همه شرکت های بیمه باید حداقل پوشش مالی را ارائه دهند. برخی از شرکت های بیمه با توجه به سطح توانگری مالی خود، سقف تعهدات مالی بیمه شخص ثالث را نیز به بیمه گزاران ارائه می کنند. بیمه گزار می تواند با پرداخت حق بیمه بیشتر، پوشش مالی بیشتری دریافت کند.

تخفیف عدم خسارت خودرو یا تخفیفات بیمه شخص ثالث

عامل تاثیرگذار بر بیمه شخص ثالث، تخفیف عدم خسارت بیمه است یعنی به تعداد سالی که بیمه گزار از بیمه گر خسارت دریافت نکرده باشد، در هنگام تمدید بیمه نامه می تواند از شرکت بیمه گر تخفیف بگیرد و مبلغ تخفیف از حق بیمه شخص ثالث او کسر خواهد شد.

مدت اعتبار بیمه ثالث ماشین

شرکت های بیمه، این بیمه خودرو را در دو نوع بلندمدت یک ساله یا چند ماهه (مثلا بیمه ثالث سه ماهه، شش ماهه و نه ماهه) بنا به درخواست متقاضی صادر می کنند. در کل حق بیمه ثالث کوتاه مدت در مقایسه با بیمه یک ساله بیشتر خواهد بود ولی گاهی ضرورت ها نظیر شرایط مالی یا فروش خودرو در ماه های آتی کمتر از یک سال ایجاب می کنند که بیمه گزار به خرید بیمه شخص ثالث سه ماهه، شش ماهه یا حتی بیمه ثالث قسطی روی آورد.

برای استعلام قیمت و خرید آنلاین بیمه شخص ثالث خودرو به این جا مراجعه نمایید:

https://bimeh.com/thirdparty

چگونه خرید بیمه شخص ثالث برای سفر های داخلی را به صورت آسان و سریع تجربه کنیم؟

خرید آسان و راحت بیمه ثالث خودرو: خرید آنلاین از سامانه های مجاز فروش بیمه

مهم است که قبل از خرید بیمه نامه، اصول اولیه بیمه خودرو و نکات و شرایط مرتبط را بدانید. شما باید تمام اطلاعات لازم و نرخ بیمه خودرو شخص ثالث را از شرکت های مختلف بیمه داشته باشید تا بتوانید از بین گزینه های متعدد، بهترین بیمه خودرو نظیر بیمه بدنه یا بیمه شخص ثالث را خریداری نمایید.

برای این کار، نیازی نیست در شرایط کرونا، زمان و تلاش زیادی را صرف خرید حضوری بیمه نامه از نمایندگی های بیمه نمایید. شما می توانید از کارشناسان سامانه استعلام، مقایسه و خرید آنلاین بیمه دات کام (https://bimeh.com) مشاوره بگیرید. همچنین می توانید به سایت bimeh.com مراجعه کرده و در صفحه استعلام بیمه شخص ثالث، اقدام به تکمیل فرم ها کرده و پس از سفارش بیمه نامه شخص ثالث آن را رایگان در مقصد انتخابی خود تحویل بگیرید.

آدرس: تهران، سعادت آباد، میدان فرهنگ، خیابان سرو شرقی، پلاک 17 طبقه 6، واحد 6
پست الکترونیک: info@bimeh.com
شماره تماس: 4372-021

1