29 مارس 2024 - 09:39

لزوم واکسیناسیون تمام فعالان عرصه های گردشگری

15 اوت 2021 - 02:00 dsfr.ir/k65no

یک کارشناس حوزه گردشگری گفت: واکسیناسیون تمام فعالان عرصه های گردشگری صنایع دستی و میراث فرهنگی از جمله خواسته های این حوزه است.

یک کارشناس حوزه گردشگری گفت: باید به راهنمایان گردشگری و تورها و مدیران دفاتر هوایی و خدمات جهانگردی و مسافربری توجه ویژه شود، واکسیناسیون تمام فعالان عرصه های گردشگری صنایع دستی و میراث فرهنگی از جمله خواسته های این حوزه است.

محمدرضا اورمزدی در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا اظهار کرد: با توجه به استقرار دولت جدید و وزیر جدید میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مطالبات بر زمین مانده باید مد نظر قرار گرفته شود چراکه این مسائل مشکلاتی در سطح ملی است و فعالان این حوزه انتظاری به حق دارند.

وی تصریح کرد: در حوزه صنعت گردشگری با توجه به شیوع ویروس کرونا و اتفاقات رخ داده چالش هایی را از جمله مشکلات بیمه ای، مالیاتی، بانکی فعالین صنعت گردشگری و صنایع دستی را می توان نام برد که در ایام کرونایی متاسفانه برخی از بانک ها با عدم حمایت مصوبات ستاد ملی کرونا رو زیر پا گذاشتند و به فعالان گردشگری و صنایع دستی فشار آوردند که انتظار می رود این دولت جدید را که به عنوان دولت ایران قوی می شناسیم بسته های حمایتی و تشویقی ویژه بخش گردشگری با توجه به تعطیلی کسب و کارها، تورم، بیکاری و از رونق افتادن این حوزه مورد توجه قرار دهد.

این کارشناس گردشگری با اشاره به تعطیلی واحد های اقامتی تفریحی گردشگری، خاطرنشان کرد: باید با استفاده از خرد جمعی و نظرات نخبگان اتاق های فکری تشکیل شود تا واحدهای اقامتی تفریحی و گردشگری پس از بازآفرینی مجدد به چرخه کسب و کار بازگردند.

اورمزدی با بیان اینکه باید به راهنمایان گردشگری و تورها و مدیران دفاتر هوایی و خدمات جهانگردی و مسافربری توجه ویژه شود، گفت: واکسیناسیون تمام فعالین عرصه های گردشگری صنایع دستی و میراث فرهنگی از جمله خواسته های این حوزه است.

وی شاخه های گردشگری را بیش از 80 نوع در مراکز منطقه ای برشمرد و افزود: استفاده از ظرفیت، پتانسیل توانمندی های فیزیوگرافی در عرصه های مختلف گردشگری مد نظر قرار گرفته شود.

این استاد دانشگاه بیان کرد: حوزه های مختلف گردشگری از جمله دریایی، روستایی، سلامت و پزشکی و بخش های موجود باید اولویت بخشی صورت بگیرد.

اورمزدی با اشاره به اینکه دستگاه دیپلماسی در این حوزه باید فعال شود، یادآور شد: سفارت خانه های ما در بحث جذب گردشگری بین المللی و بوم گردی باید تلاش خود را دو چندان کنند.

وی بر تبلیغ هدفمند و هوشمندانه از جاذبه های فرهنگی و طبیعی تاکید کرد و گفت: استفاده از رسانه های بین المللی موثر و تاثیرگذار برای جذب گردشگران به ایران، راه اندازی کانال های متعدد تلویزیونی برای معرفی آثار ایران به دنیا، نمایشگاه ها و غیره از جمله اقداماتی است که می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

این فعال حوزه گردشگری با اشاره به اینکه در عرصه میراث فرهنگی چالش های اساسی وجود دارد، خاطرنشان کرد: ایران یک سرزمین تاریخی دارای سابقه بسیار کهن و تمدن 7500 ساله است که تشکیل دولت آن قدمت بیش از 2500 ساله دارد.

اورمزدی ادامه داد: کشور ایران بیش از یک میلیون اثر تاریخی و بیش از یک میلیون و 600 هزار شیء تاریخی ثبت شده دارد و آثار متنوع میراثی که بخش اعظمی از آن در سازمان های بین المللی به ثبت رسیده است.

وی یادآورشد: تعیین تکلیف نیروهای قراردادی یگان حفاظت میراث فرهنگی و کمبود تجهیزات این افراد، تجهیزات و فناوری نوین و آموزش های مختلف، تعامل دستگاه ها در سطح کلان از جمله شهرداری ها و سازمان های زیربط در تعیین تکلیف بناها و آثار تاریخی در کشور، چاره اندیشی درعرصه تخصصی میراث فرهنگی برحفاری غیرمجاز، چاره اندیشی برای متروکه شدن آثار میراثی ایران که متاسفانه به علت کمبود منابع مالی، امکانات، پرنسل بسیاری از آثار در حال ازبین رفتن است، تابلوهای اطلاع رسانی، حفاظت الکترونیک، اطلاع رسانی به زبان های بین المللی، معرفی آثار تاریخی، تولید محتوا الکترونیک، استفاده از نیروهای متخصص دانشگاهی از جمله مسائلی که در دولت جدید باید به آن پرداخته شود.

این استاد دانشگاه گفت: پیشنهاد می شود که دانشجویان حوزه های گردشگری، معماری و تاریخ و مرمت به عنوان همیاران این عرصه ورود پیدا کنند تابا کسب مجوزات بتوانند پس از دانش آموختگی در این حوزه فعالیت داشته باشند.

اورمزدی با بیان اینکه بیش از 250 نوع اثر صنایع دستی در ایران وجود دارد، تصریح کرد: بلا تکلیف و لاینحل بودن صادرات صنایع دستی در ایران، نبود توسعه گردشگری و بازار صنایع دستی، نقش آموزش و مراکز آموزش اعم از موسسات آموزشی و دانشگاه ها و کمرنگ بودن نقش آموزش و پرورش در این حوزه، نبود بانک اطلاعاتی درست و قوی از هنرمندان و کارگاه ها، حمایت کم بانک ها و موسسات مالی از صنایع دستی، بیمه، آینده شغلی نامعلوم، نبود استاندارهای لازم برای تولید، تعطیلی فروش هفتگی به دلیل ویروس کرونا، مواد اولیه گران، کاربردی نبودن محصولات تولید شده، تجهیزات و فناوری پایین، مشکلات در بازیابی و بازارسازی و برند سازی، ضعف تبلیغ، نبود آشنایی فعالین این حوزه با تجارت الکترونیک و تبلیغ محصول، ورود کالاهای هندی و چینی از جمله مطالبات فعالین حوزه صنایع دستی در دولت جدید است.

وی با اشاره به سیستماتیک بودن مسئله گردشگری و مطالبات بر زمین مانده، افزود: وزیر جدید میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری باید از مدیران و معاونین متخصص در وزارت خانه، استان ها و شهرستان ها استفاده کنند و با توجه به اینکه که این حوزه رابطه مستقیمی با پژوهش و سازمان های مردم نهاد دارد، ارتباطات خود را نباید با مردم قطع کنند بلکه باید به تقویت آن کمک کنند.

این استاد دانشگاه گفت: توسعه میراث فرهنگی توسعه هویتی است و باعث توسعه صلح و امنیت خواهد بود.

1