28 مارس 2024 - 13:13

بریتانیا ورود مسافران از دانمارک را ممنوع کرد

3 نوامبر 2020 - 20:20 dsfr.ir/3b1gh

راسوی دانمارکی کرونای جدیدی منتقل می کند؟

در پی نگرانی ها از کشف یک نوع جهش یافته ویروس کرونا که از مینک (نوعی راسو) به انسان منتقل می شود، دولت بریتانیا در یک اقدام فوری ورود مسافران از دانمارک به بریتانیا را ممنوع کرد.

به گزارش دنیای سفر به نقل از بی‎بی‎سی؛ شهروندان بریتانیایی و ساکنان بریتانیا اجازه ورود به کشور را دارند اما باید در محل اقامت شان ۱۴ روز خود را قرنطینه کنند. این مقررات یک روز قبل از اجرا صادر شده است.

گرانت شپز، وزیر حمل و نقل بریتانیا در یک اقدام فوری، نیمه شب دیشب و دو ساعت قبل از اجرا، این مقررات جدید را اعلام کرد.

او در توییتی توضیح داد که این تصمیم فوری «در پی گزارش های مقامات بهداشتی دانمارک درباره شیوع ویروس کرونا در مزرعه های پرورش مینک در این کشور گرفته شد. حفظ سلامت عموم مردم اولویت اول ما است.»

دیروز مقامات بهداشتی دانمارک از شیوع کرونا در مزرعه های پرورش مینک و ابتلای دست کم ۲۱۴ نفر در رابطه با این نوع از ویروس کرونا خبر دادند.

پژوهشگران دانمارکی پنج گونه جهش یافته کرونا را شناسایی کرده اند که منشاء آن ها مینک (از خانواده راسوها) بوده است. یکی از این پنج گونه در پنج مزرعه پرورش مینک در دانمارک دیده شده و از آنجایی که این گونه جهش یافته است این نگرانی را ایجاد کرده که واکسن کرونا را بی استفاده کند.

دولت دانمارک وضعیت را بسیار جدی توصیف کرده و دستور کشتن همه مینک های این کشور را صادر کرده است، که تصور می شود حدود ۱۷ میلیون حیوان باشد. بیش از نیمی از این موارد در ییلن شمالی و در نزدیکی مزارع پرورش مینک دیده شده اند.

در پی افزایش موارد ابتلا به «کرونای جدید» دولت دانمارک از دیروز مقررات قرنطینه را به مدت یک ماه در هفت ناحیه از ییلَن (جاتلند) شمالی اعمال کرده است.

دیروز سازمان بهداشت جهانی گفت به نظر می رسد مینک «مخزن خوبی» برای ویروس کروناست و از اقدام «قاطع و شجاعانه» دانمارک برای نابود کردن این همه جانور با وجود زیان اقتصادی آن قدردانی کرد.

در ماه ژوئیه پس از شیوع کرونا در یک مزرعه پرورش مینک در آراخون اسپانیا، صد هزار مینک معدوم شدند. ده ها هزار مینک هم پس از شیوع کرونا در مزرعه های پرورش مینک هلند نابود شدند.

تحقیقات درباره اینکه مینک چگونه آلوده به کرونا شده و چگونه این ویروس را پخش می کند در جریان است.

در دانمارک بیش از ۵۳ هزار نفر تاکنون به کرونا مبتلا شده و ۷۳۸ نفر جان باخته اند.

1