19 مارس 2024 - 13:25

انواع سبک های گردشگری در مشهد

21 نوامبر 2020 - 16:30 dsfr.ir/nx1vr

انواع سبک های گردشگری در مشهد
میثم رودکی
طبیعتگردان در دره شمخال قوچان

در این نوشته خیلی گذرا به سبک های اصلی گردشگری و سفر به مشهد می ‌پردازیم.

بسیاری از کسانی که درباره صنعت گردشگری و توریسم در شهر مشهد به مطالعه می ‌پردازند تا بتوانند برای خود یک راهنمای سفر مشهد تالیف کنند، مایلند تصویری از انواع سبک های گردشگری در این شهر را داشته باشند. دنیای سفر به شما توصیه می کند که در ایام کرونا از سفر کردن بپرهیزید. ما نیز در این ایام تابع قوانین وزرات بهداشت هستیم و تمام سفرها و پروازها منوط به اعلام وزارت بهداشت است.

به گزارش دنیای سفر، اینکه در مشهد می ‌توان به چه تفریحاتی پرداخت، از چه نوع مکان هایی بازدید کرد و به طور کلی تیپ های مختلف گردشگری در مشهد چیست برای کسانی که با بلیط هواپیما لحظه آخری مشهد یا روش های دیگر به این شهر سفر می ‌کنند، اهمیت دارد.

زیرا هر کسی باید بداند در سفر به هر شهر، آیا سلایق و خواسته ‌هایش عملی می ‌شود یا نه. در این نوشته خیلی گذرا به سبک های اصلی گردشگری و سفر به مشهد می ‌پردازیم.

گردشگری مذهبی یا زیارتی در مشهد

شاید بتوان گفت رایج ترین و غالب ترین شکل گردشگری در مشهد، گردشگری مذهبی و تاریخی مشهد است. بر اساس آمارها و همچنین بر اساس دیدگاه ‌سنجی ‌های انجام شده مختلف، مشهد شهر نخست ایران در گردشگری زیارتی است و پس از آن با اختلاف، شهر قم در رتبه دوم قرار می ‌گیرد.

مشهد این جایگاه را مدیون میزبانی از حرم مطهر امام رضا (ع)، هشتمین امام شیعیان جهان است. حرم امام رضا (ع) نقش مرکزی را در این شهر ایفا می ‌کند و به نوعی مبدا مکانی و ارجاعی مشهد است.

مجموعه حرم در طول سده ‌ها به تدریج توسعه فیزیکی پیدا کرده و تبدیل به یکی از بزرگترین مجموعه ‌های مذهبی و زیارتی جهان از دید مساحت شده است.

در حرم امام رضا (ع) علاوه بر مرقد مطهر وی، آرامگاه شماری دیگر از بزرگان مذهبی و عرفای اسلامی هم جای گرفته ‌اند و به ابعاد مذهبی آن افزوده ‌اند.

همچنین در شهر مشهد مسجد تاریخی و باشکوه گوهرشاد جای گرفته است و ارزش تاریخی، معماری و مذهبی بالایی دارد. مکان های زیارتی مشهد محدود به داخل شهر نمی شوند و در پیرامون شهر هم مقابر و آرامگاه های متعددی وجود دارد.

بازارگردی در مشهد

مشهد دومین شهر بزرگ ایران پس از تهران پایتخت است. همین موجب شده، اقتصاد این شهر بزرگ و چشمگیر باشد. موقعیت جغرافیایی و راهبردی مشهد هم موجب شده این شهر در مسیر راهبردی جاده ابریشم قرار بگیرد.

مشهد به مرزهای شمال شرقی کشور بسیار نزدیک است و به عنوان مهمترین و بزرگترین شهر ایران در این منطقه، دسترسی تجاری و بازرگانی خیلی خوبی دارد. همین عوامل در کنار هم موجب شده ‌اند در شهر مشهد، بازارها و مراکز خرید پرشماری و بزرگی پدید بیایند.

این بازارها گستره متنوعی از کالاها را به مخاطبانشان عرضه می ‌کنند. برخی مجموعه کالاهای عمومی برای ساکنان شهر را فراهم می ‌آورند و برخی دیگر برای گردشگران جذاب هستند.

زیرا خرید سوغات و رهاورد بخشی از سفر هر گردشگری به مشهد است. سوغاتی مانند زعفران، زرشک، زیورآلات فیروزه و ... از همین رو، بازارگردی یا خریدگردی تبدیل به یکی از سبک های گردشگری در مشهد شده است.

بازار رضا مشهورترین بازار سنتی و کلاسیک مشهد است که نیم سده از ساخت آن می ‌گذرد. در مقابل شمار چشمگیری مرکز خرید مدرن و نوساز در مشهد قرار دارد که در چندین طبقه، صدها فروشگاه را میزبانی می ‌کنند.

مراکز خرید مشهد به مانند نمونه ‌های رایج خود، تنها به فروشگاه ‌ها بسنده نکرده و امکانات رفاهی دیگری را هم در خود دارند. از رستوران و غذافروشی و به طور خاص فودکورت گرفته تا شهربازی ویژه کودکان، زمین بولینگ و فضاهای فرهنگی دیگر.

رستوران گردی شهر مشهد

شهر مشهد به مانند دیگر شهرهای تاریخی ایران، دارای سبک غذایی و غذاهای محلی ویژه خود است. علاوه بر این، حضور سالانه چیزی در حدود ۳۰ میلیون گردشگر در این شهر، موجب شده تا رستوران داری شغل موفقی باشد. این دو عامل در کنار هم موجب شده ‌اند تا مشهد دارای طیف متنوع و گسترده ای از رستوران ها و غذاخوری ها از ارزان و اقتصادی تا لوکس و گران باشد.

گردشگران در رستوران های پرشمار و متنوع مشهد، گاهی مایلند تا غذاها و کباب های محلی مشهور مشهد را تجربه کنند و گاهی هم نمی خواهند ریسک کنند و ترجیح می دهند سفارش های محافظه کارانه ای بدهند.

بومگردی و روستاگردی در اطراف مشهد

تعداد کمی از افرادی که بلیط هواپیما مشهد به تهران و برعکس را تهیه می کند با طبیعت بکر مشهد آشنا نیستند. در پیرامون شهر مشهد گستره بزرگی از روستاها جای دارند که از دید آب و هوا، طبیعت، معماری و زیبایی های محلی بسیار چشمگیر هستند.

این روستاها در جهت های مختلف در پیرامون مشهد جای گرفته ‌اند و معمولا در فصل های گرمتر سال بسیار معتدل و پرطرفدار هستند. طرقبه و شاندیز بسیار شناخته شده و مشهور هستند.

اما روستاهای زیبای دیگری هم در پیرامون مشهد هستند که کمتر معروف هستند. مانند روستای کنگ که یک روستای پلکانی است و یا روستای نغندر که با درختان توتش مشهور است.

روستای زشک، آب و هوای فوق العاده ای دارد. روستای خادر روستایی تاریخی با دست کم ۱۰۰۰ سال پیشینه است و آتشکده ای تاریخی را نیز میزبانی می ‌کند. روستای عنبران به دلیل گلزارهای پرعطرش بدین نام، نامیده شده است.

روستای دهسرخ دیگر روستای استان خراسان رضوی است که به دلیل خاک ویژه و سرخرنگ خود مشهور است. روستای جاغرق دیگر روستای خوش منظره و خوش طبیعت پیرامون مشهد است.

روستای اندرخ یا آندرخ هم با بارش های فصلی، طراوت و زیبایی خاصی دارد. در پایان هم بد نیست یادی کنیم از روستای اخملد که دارای آبشارهای زیبایی است.

1