19 مارس 2024 - 07:42
معاون گردشگری پاسخ داد

برای سفر باید تست کرونا داد؟

18 نوامبر 2020 - 15:50 dsfr.ir/795zl

برای سفر باید تست کرونا داد؟
میثم رودکی
گردشگران خارجی در ایستگاه راه آهن اصفهان

سفر به ارائه نتیجه منفی تست کرونا مشروط نشده است و طبق توضیح وزارت بهداشت، لازم نیست پیش از سفرهای داخلی تست PCR انجام شود.

معاون گردشگری گفت: سفر به ارائه نتیجه منفی تست کرونا مشروط نشده است و طبق توضیح وزارت بهداشت، لازم نیست پیش از سفرهای داخلی تست PCR انجام شود. اما از ورود مبتلایان کووید-۱۹ به داخل هواپیما، قطار و اتوبوس جلوگیری می ‌شود و خدمات تور و سفر به مبتلایان کرونا نباید فروخته شود.

ولی تیموری درباره شبهه و ابهاماتی که بخشنامه اخیر وزارت بهداشت در ارتباط با «ممنوعیت سفر بدون ارائه تست کرونا» ایجاد کرده است، به ایسنا گفت: جریان آن بخشنامه از این قرار است که اگر به عنوان مسافر به شرکت ‌های خدمات مسافرتی برای تهیه بلیت هواپیما، قطار و یا اتوبوس مراجعه کنید، کد ملی شما را دریافت و در سامانه وزارت بهداشت وارد می ‌کنند. آن ‌طور که این وزارتخانه اعلام کرده است بانک اطلاعاتی از افرادی که تست کرونا داده ‌اند وجود دارد که آژانس ‌ها، شرکت ‌ها و مراکز فروش خدمات سفر از طریق آن می ‌توانند از وضعیت سلامت مسافر اطلاع پیدا کنند. چنان ‌چه مسافری دو هفته پیش از سفر تست کرونا داده باشد و نتیجه مثبت آن ثبت شده باشد، اجازه سفر نخواهد داشت و شرکت ‌های مسافرتی نباید خدماتی به آن ‌ها بفروشند. ضمن این ‌که وزیر بهداشت اعلام کرده است از ورود این افراد به داخل هواپیما، قطار و اتوبوس جلوگیری خواهد شد.

او افزود: این بخشنامه صرفا مشمول افرادی است که دو هفته پیش از سفر به ویروس کرونا مبتلا شده ‌اند و نتیجه تست آن ‌ها مثبت بوده و در بانک اطلاعاتی وزارت بهداشت ثبت شده است. اگر دوران نقاهت (۱۴ روز) بیمار پایان یافته باشد دیگر به ارائه نتیجه منفی تست نیاز نیست. مسافرانی که هنوز دو هفته نقاهت را پشت سر نگذاشته ‌اند اما مدعی ‌اند نتیجه تست PCR آن ‌ها منفی است و اصرار به تردد و جابه ‌جایی بین شهری دارند باید برای تهیه بلیت و استفاده از وسایل نقلیه عمومی، گواهی معتبر سلامت و نتیجه منفی تست کرونا ارائه دهند.

تیموری درباره ابلاغ بخشنامه وزارت بهداشت به آژانس ‌های مسافرتی و مجریان تورها، اظهار کرد: این بخشنامه مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا است و همه باید اجرا کنند. هرچند که با تشدید محدودیت ‌های تردد از هفته آینده، عملا امکان اجرای تور وجود ندارد و سفر با وسایل نقلیه عمومی با توجه به تعطیلی بیشتر مراکز، محدود خواهد شد.

وزارت بهداشت از ۲۸ آبان ‌ماه طرح ممنوعیت سفر مبتلایان ویروس کرونا را به اجرا می ‌گذارد. این وزارتخانه در نامه ‌ای به معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، رییس سازمان هواپیمایی کشور، رییس سازمان راهداری، مدیرعامل شرکت راه ‌آهن و معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکید کرده است: «در راستای اجرای بند ۷ مصوبه جلسه چهل و دوم ستاد ملی مدیریت کرونا در مورد عدم جابه ‌جایی مسافران دارای تست کرونای مثبت و با عنایت به تسریع در قطع زنجیره انتقال کرونا، از تاریخ ۲۸ آبان هرگونه جابه ‌جایی مسافر به صورت هوایی، زمینی و دریایی بدون دریافت نتیجه تست کرونا ممنوع است.»

معاون وزیر بهداشت در تکمیل این نامه که محتوای آن برای بسیاری ایجاد شبهه و ابهام کرده بود، توضیح داد: قرار نیست از متقاضیان خرید بلیت، گواهی سلامت و یا تست کرونا گرفته شود، بلکه سامانه ‌های فروش بلیت قطار، اتوبوس، هواپیما و آژانس ‌های مسافرتی به سامانه وزارت بهداشت متصل می ‌شوند و از آن طریق، مبتلایان ویروس کرونا را شناسایی می ‌کنند و بلیت برای ‌شان صادر نمی ‌شود و اجازه سفر نیز نخواهند داشت.

1