19 مارس 2024 - 02:19

زیرساخت ‌های گردشگری خراسان جنوبی در شرایط کرونا جان می ‌گیرد

21 نوامبر 2020 - 15:50 dsfr.ir/w954c

زیرساخت ‌های گردشگری خراسان جنوبی در شرایط کرونا جان می ‌گیرد
دنیای سفر
قلعه تاریخی بیرجند

با شیوع کرونا در مقاطعی فعالیت واحدهای گردشگری تعطیل شده و این امر باعث ایجاد ضربه و آسیب ‌هایی به این بخش و صنایع وابسته شد و سرمایه ‌گذاران بخشی از آسیب ‌ها را نتوانستند جبران کنند.

خراسان جنوبی معاون گردشگری، سرمایه گذاری و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با اشاره به پرداخت تسهیلات و حمایت از واحدهای گردشگری برای پشتیبانی از شاکله اصلی گردشگری، گفت: پرداخت حامل ‌های انرژی و امهال بدهی ‌های مالیاتی تا پایان سال تعریف شده، اما متاسفانه بخشی از نهادها در مورد مالیات همراهی نمی ‌کنند.

مرتضی عربی در گفت ‌و گو با ایسنا اظهار کرد: با شیوع کرونا در مقاطعی فعالیت واحدهای گردشگری تعطیل شده و این امر باعث ایجاد ضربه و آسیب ‌هایی به این بخش و صنایع وابسته شد و سرمایه ‌گذاران بخشی از آسیب ‌ها را نتوانستند جبران کنند.

وی با بیان اینکه برای نوروز بلیت تورهایی پیش فروش شده بود که با کنسلی مواجه شد، افزود: در همین ایام به دلیل کنسل شدن پرواز و برنامه تورها، خسارت ‌هایی برگشت ناپذیر به بدنه گردشگری وارد شد.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی بیان کرد: در بخش صنعت شاید این آسیب ‌ها محسوس نبود چراکه این بخش کالاهایی را تولید می ‌کند و معمولا روال اینطور است که کالاها گران می ‌شوند، اما تخت ‌های خالی مهمانپذیرها و هتل ‌ها را نمی ‌توان با هیچ چیز دیگری جبران کرد.

عربی با اشاره به پرداخت تسهیلات و حمایت از واحدهای گردشگری برای پشتیبانی از شاکله اصلی گردشگری، افزود: پرداخت حامل ‌های انرژی و امهال بدهی ‌های مالیاتی تا پایان سال تعریف شده، اما متاسفانه بخشی از نهادها در مورد مالیات همراهی نمی ‌کنند.

وی با اشاره به همراهی برخی از بانک ‌ها در این خصوص، ادامه داد: جلسات مختلفی را در کارگروه ‌ها و کمیسیون ‌های تخصصی برگزار کرده ‌ایم تا بتوانیم همراهی حداکثری سایر نهادها را جذب کنیم.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی بیان کرد: بازپرداخت تسهیلات قبلی دریافت شده در حوزه گردشگری تا پایان سال ۹۹ امهال و با تمدید مهلت پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایی سال جاری نیز موافقت شد.

عربی اظهار کرد: علاوه بر امهال تسهیلات و تمدید مهلت پرداخت حق بیمه کارفرما، با امهال هزینه ‌های آب، برق و گاز سال جاری و هزینه ‌های مالیاتی سررسید امسال تا پایان امسال موافقت شده است.

وی با بیان اینکه با وجود این خسارت ‌ها، کرونا فرصتی برای تقویت زیرساخت ‌های گردشگری استان فراهم کرد، افزود: در این ایام که نمی ‌توانیم میزبان گردشگران و مسافران باشیم بر تقویت زیرساخت ‌های گردشگری با استفاده از تملک دارایی ‌های سرمایه ‌ای، منابع اعتباری حاصل سفرهای شهرستانی استاندار و اعتبارات ملی تأکید شده تا بعد از عبور از این بیماری بتوانیم در شرایط مطلوب ‌تری میزان گردشگران باشیم.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی تصریح کرد: در زمینه تقویت زیرساخت ‌های گردشگری استان چندین پروژه را در دست اقدام داریم که ایجاد شبکه ‌های آب و برق برای بسیاری از نقاط گردشگری، مرمت، زیرسازی و نوسازی بناهای تاریخی و پروژه ‌های مربوط به واحدهای اقامتی از جمله آن است.

عربی با اشاره به در دست اقدام بودن پروژه جاده کویر سه قلعه، افزود: برای احداث این جاده در این منطقه که همواره به خاطر شگفتی ‌هایش مورد توجه گردشگران است، ۵۰۰ میلیون اعتبار در نظر گرفته شده است که امیدواریم تا پایان سال جاری به بهره ‌برداری برسد.

وی با اشاره به پروژه آبشار چهارده بیرجند و مجموعه دهکده گردشگری بیرجند، بیان کرد: این مجموعه با همکاری سرمایه ‌گذار در حال ساخت بوده و میراث فرهنگی در زمینه تأمین زیرساخت ‌هایی مانند برق، گاز و آب کمک خواهد کرد.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: تعدادی از این پروژه ‌ها در بهمن ماه سال جاری، تعدادی در ایام نوروز و بخشی از این پروژه ‌ها نیز در اردیبهشت ماه سال آینده افتتاح خواهند شد.

1