19 مارس 2024 - 13:21

ارز ریخت، سفر هوایی ارزان نشد!

9 نوامبر 2020 - 08:00 dsfr.ir/m62ju

ارز ریخت، سفر هوایی ارزان نشد!
تسنیم
ارز مسافرتی

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی گفت: با جود ریزش نرخ ارز و اثرگذاری آن در برخی بازارها از جمله خودرو، اما قیمت بلیت هواپیما همچنان بدون تغییر مانده و کاهش نیافته است.

حرمت الله رفیعی درباره اثرگذاری ریزش نرخ ارز روی قیمت بلیت هواپیما که در چند ماه اخیر موضوعی پرواکنش بوده است، به ایسنا گفت: در تمام مقاطع گذشته چنین بوده است؛ وقتی نرخ ارز بالا می‌رفت، قیمت بلیت هواپیما نیز افزایش پیدا می‌کرد. اما زمانی که نرخ ارز پایین می‌آمد، بلیت هواپیما هیچ تغییری را تجربه نمی‌کرد و قیمت‌ها همانطور بالا می‌ماند. حالا هم وضعیت همین است. ارز در چند روز گذشته روند کاهشی پیدا کرده اما هیچ تاثیری روی قیمت بلیت هواپیما نداشته است.

وی افزود: شرکت‌های هواپیمایی داخلی مدعی‌اند ۶۰ درصد هزینه‌هایشان ارزی است. از طرفی یکی از بهانه‌های افزایش قیمت، نرخ ارز بود. اگر اینطور است چرا حالا که ارز ریزش کرده قیمت بلیت هواپیما تغییر نمی‌کند!؟ هرچند ما با ادله اثبات می‌کنیم حدود ۲۰ درصد از هزینه‌های این شرکت‌ها ارزی است که آن هم مربوط به تامین قطعات می‌شود. طبیعی است که این شرکت‌های هزینه‌های دیگری هم دارند اما هزینه‌های سربار این شرکت‌ها را که مردم نباید تامین کنند. این ظلم در حق مردم است.

رفیعی که پس از جلسه روز یکشنبه ۱۸ آبان ماه کمسیون عمران مجلس درباره افزایش بلیت هواپیما، مصاحبه می‌کرد، گفت: شرکت‌های هواپیمایی که از ابتدای آبان ماه قیمت بلیت هواپیما را در مسیرهای داخلی افزایش داده‌اند، با وجود مخالفت‌های گسترده از وزیر راه و رییس سازمان هواپیمایی کشوری گرفته تا نمایندگان مجلس و وزیر گردشگری، هنوز هیچ تغییری نکرده است و با وجود انکار شرکت‌های هواپیمایی، همچنان با همان نرخ بالا فروخته می‌شود. در جلسه اخیر کمسیون عمران صراحتا اعلام شد که این افزایش نرخ تخلف است و انجمن شرکت‌های هواپیمایی نباید نرخ‌گذاری کند و تعیین کف قیمت خلاف قانون است. بارها هم تاکید شده است قیمت‌ها باید به قبل از آبان ماه برگردد اما تغییری را شاهد نیستیم.

او که جزو مخالفان افزایش نرخ بلیت هواپیما است و اعتقاد دارد این اقدام، سفر هوایی را کالایی لوکس و از دسترس مردم خارج می‌کند، اظهار کرد: تنها دغدغه‌ام برای پیگیری این مساله آن است که کف قیمت بلیت هواپیما برداشته شود. شرکت‌های هواپیمایی در اقدامی خلاف قانون برای مسیرهای داخلی کف نرخ تعیین کرده‌اند، درحالی که قمیت باید مبتنی بر عرضه و تقاضا باشد. رییس سازمان هواپیمایی هم تایید کرده که تعیین کف قیمت غیرقانونی است. برای همین قرار شد تا هفته آینده شرکت‌های هواپیمایی ریزهزینه‌های خود را ارائه دهند تا پس از بررسی، نرخ‌های جدید معین شود.

افزایش نرخ بلیت هواپیما درحالی که پروازهای داخلی با ۴۸ درصد کاهش در دوران کرونا مواجه شده است، اعتراض وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را برانگیخت. شرکت‌های هواپیمایی گفته بودند در صورت الزام به رعایت پروتکل پرواز با ۶۰ درصد ظرفیت در زمان همه‌گیری ویروس کرونا با درنظر گرفتن نوسانات ارز، قیمت بلیت هواپیما را افزایش می‌دهند. پس از آن، شرکت‌های خدمات گردشگری گزارش کردند نه تنها قیمت بلیت هواپیما ۱۰۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش یافته که ایرلاین‌ها برای تعیین کف قیمت، بلیت‌های ارزان را حذف کرده‌اند. از سوی دیگر آژانس‌ها از سوی شرکت‌های هواپیمایی تهدید شده‌اند در صورت اعمال نکردن قیمت‌های جدید، دسترسی آن‌ها به سیستم فروش قطع می‌شود. برای همین، علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ستی در نامه‌ای به تاریخ اول آبان ماه، از وزیر راه و شهرسازی خواست دستور توقف رویه ناصحیح و ناصواب معمول شرکت‌های هواپیمایی را بدهد. محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی هم هفتم آبان ماه از معاون حمل و نقل این وزارتخانه خواست شخصا پیگیر موضوع نرخ پروازهای داخلی باشد و با موارد خلاف عمل با تصمیمات منعقده باید برخورد شود.

۱۰ روز بعد، مجتبی یوسفی عضو کمسیون عمران مجلس شورای اسلامی پس از جلسه‌ای با حضور رییس و دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی، معاون سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و روسای شرکت‌های هواپیمایی برگزار شد، گفت: افزایش قیمت بلیت ایرلاین‌ها هیچ مجوزی ندارد و سازمان هواپیمایی کشوری مکلف شد تا با صدور حکمی قیمت‌ها را به قبل از آبان ماه بازگرداند. تورج دهقانی زنگنه رییس سازمان هواپیمایی پس از آن گفت: ان‌شاءالله قیمت کنونی بلیت هواپیما کاهش خواهد یافت. مقرر شد که سازمان هواپیمایی نشستی را برای آنالیز هزینه های ایرلاین ها برگزار کرده تا پس از آن، شورای عالی هواپیمایی نرخ نامه جدید را اعلام رسمی کند.

1