28 مارس 2024 - 00:42

خطر ورشکستگی حدود ۲۰۰ فرودگاه در اروپا به دلیل کاهش سفرهای هوایی

3 نوامبر 2020 - 02:10 dsfr.ir/pb1hw

خطر ورشکستگی حدود ۲۰۰ فرودگاه در اروپا به دلیل کاهش سفرهای هوایی
windfair.net
فرودگاه بین المللی فرانکفورت آلمان

شورای صنفی فرودگاه‌های بین‌المللی اروپا از خطر ورشکستگی ۱۹۳ فرودگاه از ۷۴۰ فرودگاه بین‌المللی و تجاری اروپا به‌دلیل کاهش سفرهای هوایی خبر داد.

سازمان تجارت فرودگاهی اروپا طی اطلاعیه در روز سه‌شنبه، ۲۷ اکتبر ۲۰۲۰ اعلام کرد که قریب به ۲۰۰ فرودگاه تجاری و بین‌المللی در اروپا در معرض خطر ورشکستگی قرار دارند. این موضوع به دلیل کاهش چشم‌گیر سفرهای هوایی و شرایط ناشی از شیوع جهانی ویروس کرونا به‌وجود آمده است.

شورای صنفی فرودگاه‌های بین‌المللی اروپا (ACl Europe)، به‌عنوان نماینده متصدیان فرودگاهی نیز در این رابطه اظهار داشت: اگر شرایط پروازها طی ماه‌های آینده به‌حالت عادی بازنگردد، پیش‌بینی می‌شود ۱۹۳ فرودگاه از ۷۴۰ فرودگاه بین‌المللی و تجاری اروپا تا پایان سال جاری دچار ورشکستگی شوند. این نهاد تجاری تاکید کرد شمار افراد شاغل در فرودگاه‌های در معرض خطر، به ۲۷۷,۰۰۰ نفر می‌رسد که گردش مالی ۱۲٫۴ میلیارد یورو را در بر دارد.

«اولیویه یانکووک»، مدیرکل ACL با تایید احتمال از بین رفتن ده‌ها هزار فرصت شغلی با توجه به چشم‌انداز تاریک پیش‌رو، تصریح‌ کرد: مدت هشت ماه است که فرودگاه‌های بین‌المللی اروپا دچار بحران مالی هستند و با این حال، درآمد حاصل آن‌ها حتی به‌سختی کفاف هزینه‌های اجرایی را می‌دهد.

یانکووک در این رابطه افزود: اعمال قرنطینه اجباری توسط دولت به‌جای غربالگری، هرروز بیشتر از قبل فرودگاه‌ها را به لبه پرتگاه نزدیک می‌کند. در خلال موج دوم همه‌گیری کرونا، جلب اطمینان از سفرهای هوایی دغدغه اصلی ما محسوب می‌شود. اعتقاد ما بر این است که کاهش خطرها و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا به واسطه غربالگری صحیح و آزمایش‌های مدون، بسیار موثرتر از اعمال قرنطینه‌های اجباری است که به‌درستی نیز اجرا نمی‌شوند.

مدیرکل شورای صنفی فرودگاه‌های بین‌المللی اروپا ضمن تاکید بر این موضوع که فرودگاه‌های کوچک بیشتر در معرض خطر ورشکستگی قرار دارند، اعلام کرد: به‌دلیل جلوگیری از ایجاد اضطراب بیشتر بین کارکنان و مسافران، از انتشار نام فرودگاه‌های در معرض خطر معذوریم. با اینکه فرودگاه‌های کوچک اروپا بیشتر در معرض ورشکستگی قرار دارند، باید گفت که فرودگاه‌های بزرگ و شناخته شده نیز از خطر بحران‌های مالی مصون نیستند.

اولیویه یانکووک ضمن تایید کاهش ۷۵ درصدی مسافران هوایی در ماه سپتامبر در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال گذشته، اعلام کرد: کاهش مسافران نسبت به سال گذشته ۱٫۳ میلیارد نفر ارزیابی شده است.

وی همچنین با اشاره به تنظیم ترازنامه‌های مالی جدید و تشکیل صندوق‌های اضطراری به‌کمک موسسه‌های مالی، اعلام کرد که مجموع بدهی‌های معوقه تنها ۲۰ فرودگاه به بیش از ۱۶ میلیارد یورو می‌رسد و این میزان معادل ۶۰ درصد درآمد آنان در یک سال عادی است. گفتنی است که این فرودگاه‌ها مجبور به تعدیل هزاران نیروی کار ماهر شده‌اند که آینده آنان را به‌وضوح با خطر جدی مواجه می‌کند.

گزارش‌ها حاکی از این است که سازمان هواپیمایی بریتانیا به مالکان فرودگاه «هیترو» لندن هشدار داده است که اگر از پس تامین بودجه لازم برای کمک به مقابله در برابر شیوع ویروس کرونا برنیایند، این فرودگاه برای جلوگیری از ورشکستگی به تملک بخش دولتی در خواهد آمد. هرچند سازمان نظارت و ارزیابی شرکت‌ها و خطوط هواپیمایی کشوری بریتانیا (CCA) چنین موضوعی را تکذیب می‌کند.

1