19 مارس 2024 - 09:26

ترس بر سفر غلبه کرد؟

9 اوت 2020 - 14:00 dsfr.ir/zy5vj

ترس بر سفر غلبه کرد؟
donya-e-eqtesad.com
سفر جاده ای

تعطیلات مناسبتی در کشور همیشه یکی از زمان های مناسب برای گردشگران داخلی محسوب می شود. از همین رو به محض پیوسته شدن تعطیلات مناسبتی به تعطیلی آخر هفته حجم مسافرت ها در کشور افزایش قابل توجهی پیدا می کند. یکی از مقاصد پرطرفدار که اغلب توریست های داخلی به خصوص پایتخت نشینان آن را به عنوان مقصد نهایی خود انتخاب می کنند، مازندران یکی از استان های شمالی کشور است.

تمایل سفر به این استان به قدری میان گردشگران داخلی زیاد است که حتی شیوع موج اول کرونا نیز نتوانست گردشگران را از سفر به این استان که در اغلب مواقع از نظر شیوع ویروس کووید- ۱۹ در وضعیت قرمز قرار داشت منصرف کند. به همین دلیل در دو تعطیلات مناسبتی خرداد و با حذف محدودیت های جاده ای، مسافران بی شماری به استان مازندران سفر کردند که شاید همین امر موجب شد اغلب استان های کشور که در وضعیت سفید از نظر شیوع ویروس کرونا قرار داشتند به وضعیت زرد وارد شوند و همچنین استان هایی که در وضعیت زرد جای گرفته بودند به وضعیت قرمز کوچ کنند که این امر موجب شد در نهایت کل کشور در وضعیت نامطلوب کرونایی قرار گرفته و آمارهای مبتلایان به کووید- ۱۹ افزایش چشمگیری پیدا کند و همچنین آمار فوتی ها بر اثر ابتلا به این ویروس نیز روند صعودی به خود بگیرد.

این سفرها درحالی رخ داد که وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با کرونا بارها اعلام کرده اند: «افراد صرفا به سفرهای ضروری بروند و برای تفریح از استانی به استان دیگر سفر نکنند» اما توریست های داخلی که حدودا سه ماه در قرنطینه خانگی به سر برده اند و از قرنطینه خسته شده بودند، بی توجه به هشدارها به سفر رفتند و نتیجه آن افزایش شیوع ویروس کووید- ۱۹ شد. تعطیلی عید غدیر که به تعطیلی آخر هفته (جمعه) و روزکاری نیمه وقت (پنج شنبه) گره خورده بود نیز مجددا موجب ایجاد حرکت موج جدیدی از مسافران به سمت استان مازندران شد.

اما گویا این بار اغلب توریست ها به دلایلی همچون جدی گرفتن هشدارهای ارگان های مربوطه نسبت به شیوع ویروس کرونا، اشباع شدن گردشگران از سفر به علت سفر رفتن در دو ماه قبل یا اینکه وضعیت اقتصادی و معیشتی از سفر خودداری کرده اند. شاید هم بتوان گفت ترس ابتلا به کرونا سفر را از برنامه خانوار حذف کرد. زیرا آمارها نشان می دهد با وجود تعطیلات مناسبتی چند روزه حجم مسافران ورودی به استان مازندران نسبت به دو تعطیلات مناسبتی خرداد ماه کمتر بوده است.

در همین راستا سیف الله فرزانه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران نیز گفت: حجم مسافرانی که در تعطیلات مناسبتی عید غدیر به این استان سفر کرده اند همانند تعطیلات دو ماه گذشته نیست. از سوی دیگر با حجم بالای سفر در تعطیلات مناسبتی حجم گردشگران ورودی به زمان قبل از شیوع ویروس کرونا باز نمی گردد.

درحال حاضر به هتل ها و واحد های اقامتی استان اعلام شده است که مجاز هستند تنها ۵۰ درصد ظرفیت خود را پذیرش مسافر داشته باشند با این حال همان ۵۰ درصد نیز در این تعطیلات توسط گردشگران استفاده نشده است. در واقع با توجه به آمار مربوط به عدم استفاده گردشگران از اقامتگاه های مجاز می توان گفت تعداد کمی در این تعطیلات به استان مازندران سفر کرده اند که اغلب آنها نیز در ویلاها یا منزل اقوام خود سکونت داشته اند.

علت ترافیک کمی که در چالوس از عصر چهارشنبه ایجاد شده بود به علت جاده باریک آن بوده است نه به دلیل حجم بالای سفر؛ زیرا گویا در پیک دوم موج اول شیوع ویروس کرونا (شرایط فعلی) گردشگران هوشمندانه تر سعی در مقابله با شیوع این ویروس در کشور دارند. وی درباره جلوگیری از هجوم گردشگران داخلی به استان مازندران در تعطیلات مناسبتی عنوان کرد: استان مازندران تابع نظر مجمع ستاد استانی کرونا است بنابراین مسوولان استانی نمی توانند به تنهایی برای ورود و خروج مسافر به استان مازندران تصمیم بگیرند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « دنیای اقتصاد » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1