19 مارس 2024 - 12:45

طاعون نشخوارکنندگان ۱۸۰ راس وحوش پارک ملی کلاه قاضی اصفهان را تلف کرد

3 اوت 2020 - 17:00 dsfr.ir/rx9zn

طاعون نشخوارکنندگان

سرپرست معاونت نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: پارک ملی کلاه قاضی اصفهان درگیر بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (ppr) شده است و تاکنون حدود ۱۸۰ کل و بز وحشی به سبب شیوع بیماری دراین پارک ملی تلف شده اند.

حسین اکبری روز دوشنبه افزود: نخستین بار زمستان سال گذشته شیوع این بیماری در پارک ملی کلاه قاضی محرز و به تلف شدن تعدادی کل و بز وحشی منجر شد.

با انجام اقدام همه جانبه نیروهای محیط زیست اصفهان بیماری در بخش محدودی از پارک مهار و بدون سرایت به سایر قسمت های منطقه کنترل شد اما با شروع تابستان و آغاز فصل گرما که وحوش برای دسترسی به منابع آبی از ارتفاعات به سمت پایین دست و آبشخورها می آیند بیماری بار دیگر در کلاه قاضی مشاهده شد.

سرپرست معاونت نظارت پایش حفاظت محیط زیست استان اصفهان اظهار داشت: محیط بانان اواسط خردادماه چند لاشه کل و بز وحشی را مشاهده کردند و نمونه گیری از لاشه ها انجام و برای اداره کل دامپزشکی استان اصفهان ارسال شد و نتیجه آزمایش ها شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک را تایید کرد.

پس از اعلام نتیجه آزمایش، نیروهای حفاظت محیط زیست استان اصفهان اقدام های جامعی را با همکاری همیاران و فعالان محیط زیستی و اداره کل دامپزشکی استان برای کنترل بیماری آغاز کردند.

ضدعفونی کردن منابع آبی و آبشخورها، پایش مستمر و معدوم سازی بهداشتی لاشه ها، هماهنگی با اداره دامپزشکی برای واکسیناسیون دام های اهلی حاشیه پارک ملی کلاه قاضی و تشکیل ستاد مدیریت بحران از جمله اقدام هایی است که همزمان با شیوع طاعون در کلاه قاضی آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

تا امروز حدود ۱۸۰ کل و بز وحشی بر اثر ابتلا به این بیماری در کلاه قاضی ازبین رفته است و با توجه به صخره ای و سخت گذر بودن زیستگاه این گونه جانوری در کلاه قاضی احتمال می رود تعدادی نیز ازبین رفته و لاشه های آن ها توسط اکیپ های پایش مشاهده نشده باشد.

طاعون نشخوارکنندگان کوچک (ppr) که به نام «طاعون بز» نیز شناخته می شود یک بیماری ویروسی مسری و بسیار خطرناک است که بیشتر گوسفند و بز اهلی و وحشی به آن مبتلا می­ شوند.

 از علائم این بیماری تب، ترشحات چشم و بینی، التهاب و جراحات دهانی، اختلال تنفسی و سرفه، ذات الریه، التهاب روده ها و اسهال است که در نهایت به مرگ حیوان منجر می شود.

 این بیماری از طریق دام اهلی به نشخوارکنندگان وحشی بخصوص کل و بز منتقل می شود.

 طاعون نشخوار کنندگان کوچک در دام اهلی با روش واکسیناسیون، قرنطینه، معدوم سازی دام آلوده و گاهی تمام دام های یک گله کنترل می شود اما به دلیل عدم امکان زنده گیری و واکسیناسیون جانوران وحشی، درمان این بیماری در حیات وحش میسر نیست.

 بهترین روش پیشگیری از بروز این بیماری در حیات وحش، جلوگیری از ورود دام اهلی به مناطق حفاظت شده و زیستگاه های حیات وحش و واکسیناسیون دام های اهلی در حاشیه زیستگاه هاست.

استان اصفهان دارای یک اثر طبیعی ملی، ۲ پارک ملی، پنج پناهگاه حیات وحش، چهار منطقه حفاظت شده، ۱۱ منطقه شکار ممنوع و یک تالاب بین المللی است.

پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی در جنوب شرقی شهر اصفهان واقع شده است. مساحت این پارک ملی کلاه قاضی بیش از ۴۷ هزار هکتار است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1