19 مارس 2024 - 13:44

لشگرکشی آفرودسواران به الوند!

3 اوت 2020 - 15:00 dsfr.ir/vn491

آفرودسواران

انگار نیت شان بر تخریب همه جانبه الوند است، یکی دشت میشان را صاف می کند، دیگری با قطع درختان یک محدوده از کوهستان، راه ماشین رو باز می کند و جای دیگر حفاران غیرمجاز کلنگ شان را بر زمین می زنند و حالا هم حرف از مسیرِ ایجاد شده برای تمرین و تفریحِ آفرودسواران و موتورسواران است!

هر چند به نظر می رسد آسیب های وارد شده به الوندِ تاریخی و طبیعی آن قدر زیاد بوده که متولیان منابع طبیعی هم پیش از این خط و نشان هایشان را برای حضورِ آفرودسواران در این منطقه کشیده اند، اما گویا راهِ دهن کجی حفاران غیرمجاز به این گروه ورزشی هم راه پیدا کرده که دو روز بعد از انتشار حرف های مدیرکل منابع طبیعی استان، سر موتورهایشان را به سمت کوهستان الوند کج کردند.

حدود یک هفته قبل یعنی چهارم مرداد اسفندیار خزائی - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان - چهارم مرداد در گفت و گویی اعلام کرده بود که «برخی آفرود سواران در مناطق ارزشمند از نظر منابع طبیعی نظیر کوهستان و دامنه های الوند، دره مراد بیگ، حیدره و تاریک دره حضور می یابند، در حالی که از این پس به هیچ وجه اجازه نمی دهیم آنها با ورود به این عرصه ها به منابع طبیعی خسارت وارد کنند. گشت، مراقبت و شناسایی عاملان تخریب منابع طبیعی تشدید می شود؛ گردشگری و ورزش بدون حفظ منابع طبیعی و محیط زیست معنی ندارد و آفرود سواری تخریب محیط زیست و منابع طبیعی را به همراه دارد. آفرود سواری و موتور سواری خسارت فیزیکی زیادی به اکوسیستم طبیعی و زیستگاه های گیاهی و جانوری وارد کرده همچنین باعث تخریب ساختمان و بافت خاک می شود.»

با گذشت یک هفته از انتشار این صحبت ها، آفرودسواران راهِ «تخت رستم» (یخچال) را در پیش گرفتند و موتورسواران به سمت «کلاه قاضی» رفتند؛ مسیرهایی که در نهایت به دل کوهستان الوندی می رسد که در فهرست میراث طبیعی ثبت شده و حفاظت از آن در دستور کار چند دستگاه متولی قرار دارد.

آن ها به اعلانِ مسوول منابع طبیعی دهن کجی کردند
حسین زندی - فعال میراث فرهنگی همدان مناطقِ قرارگرفته زیر چرخِ موتورسواران و آفرود سواران را به عنوان یک منطقه ی طبیعی، زیر مجموعه ی کوهستان الوند معرفی می کند و می گوید: از چند سال گذشته که حضور این افراد در مناطق طبیعی و بکر کوهستانِ الوند زیادتر شده، آسیب ها به این منطقه نیز بسیار زیاد شده اند.

او با اشاره به اعلامِ مدیر کل منابع طبیعی که گفته است "ورود آفرودسواران به عرصه طبیعی همدان ممنوع است "، می افزاید: به نظر می رسد اقدامِ این گروه ورزشی یک نوع دهن کجی به صحبت های آن مقام مسوول باشد.

وی آسیب هایی که آفرودسواران وموتورسوان به بخش های مختلف الوند ایجاد کرده اند را به شدت می داند به حدی که اتفاقات رخ داده در طول دو سه سال اخیر باعث اعتراض کوهنوردها و فعالان محیط زیست شده و در نهایت مسوولان را مجبور به واکنش کرد.

این فعال میراث فرهنگی استان همدان با اشاره به صحبت های مدیر کل منابع طبیعی استان مبنی بر فعال شدن گشتی زنی ها در منطقه برای جلوگیری از این نوع فعالیت ها، ادامه می دهد: در حالی آن مقام مسوول چنین خبری را اعلام می کند که به نظر می رسد هنوز هیچ گروه گشت زنی در این مناطق فعال نشده اند، وگرنه که قطعا این گروه نمی توانستند به کوه لشکر کشی کنند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1