19 مارس 2024 - 09:04

آبشار زردلیمه، نگین آبشارهای چهارمحال و بختیاری

2 اوت 2020 - 14:00 dsfr.ir/cb75j

آبشار زردلیمه

اگر به دنبال حال خوب در طبیعت و مکان بکر و زیبا هستید یک سفر طبیعت گردی به آبشار زرد لیمه می تواند برای شما به یاد ماندنی و خاطره انگیز باشد.

طبیعت گردان همواره در جست وجوی مکان جدید هستند که بتوانند تجربه ای تازه را در آن جا کسب کنند. استان چهارمحال و بختیاری، طبیعتی بکر و ناشناخته دارد و مکان مناسبی برای گردشگران داخلی و خارجی است.

آبشار زرد لیمه یکی از جاذبه های طبیعی خیره کننده در میان صخره ها و کوه های بلند زاگرس و در انتهای یک دره بسیار سرسبز و باصفاو در امتداد رودخانه بازفت واقع شده است.

ارتفاع این آبشار حدود۴۰ متر و عرض تاج آن حدود ۶۵ متر است که آن را به عنوان یکی از عریض ترین آبشارهای کشور معروف کرده است.این آبشار یکی از سرچشمه های کارون به حساب می آید.

هر چیزی که از یک مقصد طبیعت گردی انتظار دارید رامی توانید در این منطقه پیدا کنید. کوهستان های مرتفع، رودخانه ای زیبا، جنگل، مراتع سرسبز و ...
معروف ترین نوع پوشش گیاهی در کوهپایه های زاگرس، جنگل های پراکنده بلوط آن هستند. این جنگل ها به عنوان دومین منابع طبیعی جنگلی ایران پس از جنگل های شمال کشور، ارزش بسیار زیادی دارند و به عنوان ریه های تنفسی زاگرس شناخته می شوند.

گستردگی این جنگل ها در مجاورت آبشار زرد لیمه، منطقه ای بسیار جذاب از منظر طبیعت گردی ایجاد کرده است.درختان بادام وحشی و صنوبر هم نوع دیگر پوشش گیاهی گسترده این ناحیه هستند.

در مراتع زرد لیمه، انواع و اقسام گیاهان ارزشمند مرتعی کشور را می توان مشاهده کرد. گون گونه اصلی مرتعی این ناحیه است که در مجاورت مزارع دیم گندم و جو محلی ها و رودخانه خروشان بازفت خود نمایی می کند.

سختی های آبشار زرد لیمه
به رغم تمامی زیبایی های این منطقه و طبیعت بکر و منحصر به فردش، برای رسیدن به آن باید مسیری سخت مملو از کوه ها، سنگ ها، دامنه های شیب دار و درختان بلوط زیبا راه رفتن سخت و صعود از کوه صعود را تجربه کنید.
زرد لیمه یکی از مناطق سخت گذر کشور است و شاید به همین خاطر است که تا به حال به صورت بکر و دست نخورده باقی مانده است.
از اصلی ترین الزامات سفر این است که تنها قصد رفتن به آبشار زرد لیمه را نکنید و کسی را همراه خود داشته باشید.

فرد همراهی که انتخاب می کنید باید از آمادگی جسمانی بالایی برای پیاده روی و بالا رفتن از کوه برخوردار باشد.همراه داشتن آب از دیگر نیازهای این سفر به شمار می رود.

مسیر دسترسی به آبشار زرد لیمه
برای دسترسی به این آبشار زیبا ابتدا باید راهی مرکز استان چهار محال و بختیاری، شهرکرد شوید.از این شهر به سمت اردل حرکت کنید، در مسیر اردل، پس از عبور از شهر کاج و روستاهای کریم آباد و رستم آباد باید راه منطقه دیناران را در پیش بگیرید.
آخرین روستایی که به آن خواهید رسید، «لُشتَر» است، از اینجا به بعد راه خاکی می شود، پس از پنج کیلومتر جاده خاکی به یک سه راهی خواهید رسید که باید مسیر وسط را انتخاب کنید.

این مسیر شما را به ساختمان متروکه تعاونی امور عشایر که ابتدای مسیر پیاده روی است، می رساند. از هنگامی که پیاده روی خود را شروع کنید(ساختمان تعاونی)، حدود هفت تا هشت ساعت در راه خواهید بود، بنابراین، باید یک شب را هم در دل طبیعت سپری کنید.مسیر دسترسی به این آبشار بسیار طولانی است و در برخی نقاط آن از پاکوب هم خبری نیست.برای رسیدن به زرد لیمه باید از عرض رودخانه بازفت با استفاده از زیپ لاین (جره) عبور کنید.

بنابراین به صورت گروهی، با تجهیزات مناسب طبیعت گردی و با راهنمای محلی و آشنا به مسیر به این منطقه سفر کنید. البته در این مسیر سخت ارزشش را دارد، تماشای یکی از عریض ترین آبشارهای کشور، در کنار جنگل های بلوط گسترده و صخره های مرتفع زاگرس، خستگی این راه را از تنتان بیرون خواهد کرد.

متأسفانه تمام افرادی که علاقه مند به مشاهده این آبشار بسیار زیبا هستند امکان عزیمت به آن را به دلیل مسیر سخت نخواهند داشت. آبشار زرد لیمه یکی از مناطق بکر و دست نخورده چهارمحال و بختیاری است. سفر به این منطقه را به صورت گروهی و با یک راهنمای محلی انجام دهید.

1