19 مارس 2024 - 05:48

برندسازی با نام میراث جهانی

2 اوت 2020 - 12:00 dsfr.ir/od42k

منظر ساسانی فیروز آباد فارس

«در چارچوب اهداف توسعه پایدار میراث جهانی منظر باستان شناسی ساسانی فارس در دو "منطقه فیروزآباد" و "سروستان" برندسازی با نام میراث جهانی انجام می شود.»

به نقل از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، علی رضا عسگری چاوردی - مدیر پایگاه میراث جهانی منظر ساسانی باستان شناسی فارس در حوزه فیروزآباد و سروستان - با اعلام این خبر گفت: محصولات خاص تولیدی، غذاهای سنتّی ویژه این دو منطقه، دست بافته های عشایری، هنرهای سنتی، صنایع دستی و آداب و رسوم خاص این دو منطقه با نام میراث جهانی یونسکو برندسازی می شود.

او با بیان این که این برنامه دانش بنیان در چارچوب تفاهم نامه و موافقت صنایع غذایی و اداره بازرگانی با استاندارد کیفیت برندسازی می شود، افزود: برند میراث جهانی نه تنها زمینه رقابت بین المللی برای توسعه پایدار سنّت های پایدار مردم این مناطق را فراهم می کند، بلکه بسیاری از نوآوری های جدید دانش بنیان این مناطق را می توان با نام و نشان میراث جهانی برندسازی کرد.

او با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم تا سنّت ها و دستاوردهای مناطق سرزمین خود را ارزش گذاری و آنها را در سطح جهانی معتبر کنیم، اضافه کرد: مهمترین برندهای میراث جهانی مانند گلسرخ فارس در منطقه فیروزآباد بیش از چندهزار سال قدمت دارد که فلکه گلسرخ الله در خروجی شهر شیراز با این نام و گبّه میراث جهانی فیروزآباد با فیلم گبّه برندسازی شد.

به گفته این مدرس دانشگاه شیراز و مدیر پروژه میراث جهانی منظر ساسانی باستان شناسی فارس در حوزه فیروزآباد و سروستان، پسته سروستان با این برند به عنوان یک سنّت غذایی پایدار زمینه رقابت بین المللی را به دست می آورد و آداب و رسوم قشقائی ها با برند میراث جهانی در جشنواره های بین المللی معرّف فرهنگ پایدار مناطق میراث جهانی خواهد بود.

عسگری چاوردی اظهار کرد: در مجموع توسعه پایدار با رویکرد حفظ فرهنگ و سنّت های تاریخی اصالت دار همراه می شود که ریشه در بنیان های چندهزارساله دارد. این دستاورد میراث جهانی برای فرهیختگی جوامع محلّی ساکن در این مناطق است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1