29 مارس 2024 - 17:05

واکنش سازمان اوقاف به وقف بخشی از کوه دماوند

27 ژوئیه 2020 - 10:50 dsfr.ir/cc89q

واکنش سازمان اوقاف به وقف بخشی از کوه دماوند
pinimg.com
دماوند

سازمان جنگل ها از صدور سند وقف یک برش از کوه دماوند خبر داده اما سازمان اوقاف در واکنش به این خبر اعلام کرد که زمین وقف شده بخشی از کوه دماوند نیست، بلکه بخشی از یک مرتع است.

روز (یکشنبه) روزنامه همشهری گزارشی به نقل از سازمان جنگل ها منتشر کرد که از صدور سند وقف یک برش از کوه دماوند به نام سازمان اوقاف خبر داد.

انتشار این خبر با توجه به اینکه کوه دماوند به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و به عنوان «اثر طبیعی ملی» در شمار مناطق چهارگانه ارزشمند از نظر حفاظت محیط زیست قرار گرفته، با واکنش های متفاوتی روبه رو شد.

ایسنا با پیگیری این موضوع از سازمان اوقاف و امور خیریه به این پاسخ دست یافت که زمین مذکور آن طور که اعلام شده، بخشی از کوه دماوند نیست، بلکه بخشی از یک مرتع در دامنه دماوند است که سالها پیش سند آن اخذ شده و اکنون دادگاه حکم به وقف بودن آن داده است. این خبر با واکنش های زیادی از سوی برخی از شخصیت ها و فعالان محیط زیست مواجه شده است.

همچنین بر اساس این گزارش سازمان اوقاف و امور خیریه در واکنش به این خبر آورده است:

"مع الاسف بدون تحقیق و تدقیق و رعایت جوانب حرفه ای حوزه اطلاع رسانی، اخیرا خبری توسط برخی از رسانه ها منتشر شده مبنی بر اینکه برشی از کوه دماوند به نام سازمان اوقاف و امور خیریه ثبت شده است. این در حالی است که کوه دماوند جزء اراضی انفال است و منطقا طبق قاعده فقهی لا وقف الا فی ملک قابلیت ملکیت و به تبع آن وقف شدن را ندارد. انتشار این خبر مصداق بارز تشویش اذهان عمومی است که معمولا از سوی رسانه های ضدانقلاب به چنین اخبار کذبی دامن زده می شود.

ضمنا به منظور تنویر افکار عمومی یادآوری این نکته ضروری است که موقوفه ملار مربوط به قریه و مراتع ملار است که تاریخچه آن به حدود ۹۰ سال پیش بازمی گردد. به دلیل اینکه این موقوفه به تملک پهلوی اول درآمده بود در سال ۱۳۲۳ در دادگاه به وقفیت برگشته و در سال ۱۳۷۴ نیز در شعبه ۲۹ دیوان عالی کشور وقفیت پلاک ۶۸و ۶۹ اصلی بخش ۷ لاریجان محرز گردیده و متعاقبا در سال ۱۳۸۴پس از طی تشریفات قانونی ثبت املاک، پلاک های فوق به نام موقوفه بر اساس قوانین موضوعه کشور تثبیت شده است لذا این موقوفه مربوط به یک قریه و مراتع آن در اطراف کوه دماوند است و به هیچ وجه شامل خود کوه دماوند نمی شود.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1