28 مارس 2024 - 23:45

مرزهای اروپا باز است اما از گردشگر خبری نیست

20 ژوئیه 2020 - 14:00 dsfr.ir/al352

مرزهای اروپا باز است اما از گردشگر خبری نیست
ایسنا
isna.ir

با وجود آغاز گردشگری در برخی از کشورهای جنوب اروپا، شمار گردشگران در اسپانیا، ایتالیا و یونان بسیار کمتر از پیش بینی ها است.

با باز شدن مرز بسیاری از کشورهای جنوبی اروپا، آمار رزرو هتل در ایتالیا به رغم اقدامات تشویقی دولت بسیار کم است، خبری از انبوه گردشگران در جزایر قناری اسپانیا نیست و جزایر یونان شاهد نیمی از ظرفیت همیشگی گردشگران هستند.

با وجود بازگشت گردشگران به کشورهای جنوب اروپا از جمله پرتغال و یونان، به دلیل شروع موج جدید ابتلا به ویروس کرونا در برخی از کشورها، روند آغاز دوباره صنعت گردشگری بسیار کم سرعت تر از حد انتظار بوده است.

آمار و ارقام منتشرشده نشان می دهد با توجه به شرایط کنونی، اروپایی ها به خصوص بریتانیایی ها، آلمانی ها و شهروندان سایر کشورهای اروپایی که سالانه به جنوب اروپا سفر و میلیاردها یورو هزینه می کنند، سفر در کشور خود را به سفرهای خارجی ترجیح می‎دهند.

همچنین با محدود شدن فهرست کشورهای غیراروپایی که اجازه سفر به کشورهای اتحادیه اروپا را دارند، آمار گردشگران غیراروپایی نیز کاهش یافته است.

چندی پیش، اتحادیه اروپا فهرستی از ۱۳ کشور خارج از قاره اروپا منتشر کرد که با توجه به آمار کم مبتلایان به ویروس کرونا در کشورشان اجازه ورود به کشورهای اروپایی را دارند. ایالات متحده نیز از جمله کشورهایی است که هنوز به این فهرست اضافه نشده است.

این کاهش آمار به ویژه در مقاصدی که به سفرهای هوایی متکی هستند دیده می‎شود که از جمله این مقاصد به جزایر قناری در اسپانیا می توان اشاره کرد. سال گذشته در مجموع ۱۵ میلیون گردشگر از طریق خطوط هوایی به این جزیره سفر کردند، اما ظرفیت پرواز در ماه جاری فقط ۳۰ درصد سال گذشته است.

در ایتالیا نیز به رغم برنامه های تشویقی دولت برای احیای گردشگری داخلی، آمار رزرو در هتل ها بسیار کم است و با ۸۰ درصد کاهش مواجه شده است.

در یونان که آمار مبتلایان به ویروس کرونا شرایط بهتری نسبت به اسپانیا و ایتالیا دارد نیز گردشگری رونق چندانی نداشته است.

در ۱۲ روز نخست جولای، ترافیک مسافران در فرودگاه آتن به نسبت همین بازه زمانی در سال گذشته با ۷۵ درصد کاهش روبه رو بوده است.

با این که قرنطنیه در تمامی کشورهای جنوب اروپا لغو شده، آغاز موج جدید ابتلا به ویروس کرونا و قوانین قرنطینه در سایر کشورها موانع جدیدی را ایجاد کرده است.

اوایل همین ماه، بریتانیا اعلام کرد افرادی که از پرتغال به این کشور سفر می کنند باید مدتی را در قرنطینه سپری کنند. از آن جایی که بریتانیایی ها یکی از طرفداران سرسخت «الگاوره» منطقه ای در جنوب پرتغال هستند این موضوع واکنش وزارت خارجه پرتغال را به دنبال داشت.

1