29 مارس 2024 - 10:58

موزه سرستون های ساسانی طاق بستان افتتاح شد

18 ژوئیه 2020 - 13:00 dsfr.ir/pf53p

موزه سرستون های ساسانی طاق بستان

موزه سرستون های دوره ساسانی در محوطه تاریخی طاق بستان کرمانشاه، افتتاح و در معرض بازدید عموم قرار گرفت.

به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمانشاه، موزه سر ستون های ساسانی با حضور مهرداد سالاری معاون عمرانی استانداری، امید قادری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمانشاه و جمعی از مسئولان استانی پنجشنبه ۲۶ تیر ۹۹ افتتاح شد.
قادری در این افتتاح گفت: «۱۲ سرستون از مسجد جامع کرمانشاه، بیستون، آبشوران و اطراف شهر جمع آوری و در این موزه قرار دادیم تا بتوانیم به وسیله آن تاریخ و فرهنگ کرمانشاه را به مردم ایران و جهان معرفی کنیم.»

آثار تاریخی و باستانی زیادی در استان داریم اما متاسفانه نتوانستیم این آثار را به خوبی نشان دهیم. این سرستون ها از نمونه های بسیار ظریف و ارزشمند هنرحجاری عهد ساسانی است و به همین دلیل از دیرباز مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته اند.

این سرستون ها به احتمال زیاد برای ساخت کاخ پادشاهی در دوره ساسانی تهیه شده است که با پایان یافتن دوره ساسانی کار ساخت کاخ هم نیمه تمام ماند.

قادری با اشاره به اینکه در دوره ساسانی شاهد اوج هنر و زیبایی بودیم، افزود: «از این سرستون های زیبا که لاله های واژگون به زیبایی و با ظرافت روی آنها ترسیم شده است، ۱۲۰ قطعه دیگر در مخزن گنجینه میراث فرهنگی استان موجود است که امیدواریم بتوانیم آنها را هم در معرض دید عموم قرار دهیم.»

« دنیای سفر » این نوشته را از « میراث آریا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1