28 مارس 2024 - 23:21

فروش سلطان جنگل در پایتخت

18 ژوئیه 2020 - 11:00 dsfr.ir/8h74f

فروش سلطان جنگل در پایتخت
hamshahrionline.ir
خرید و فروش حیوانات در خطر انقراض

خرید و فروش حیوانات در خطر انقراض معضلی است که این روزها آینده محیط زیست را به خطر انداخته است.

در نزدیکی بازار بزرگ فروش پرنده های زینتی، کمی آن طرف تر از شیر مرغ تا جون آدمیزاد به حراج گذاشته شده است. اینجا کلانشهر تهران پایتخت ایران است!

پیش از این از سوی شهروند اطلاع داده شد که در کنار یکی از اتوبان های پایتخت، قاچاقچیان بدون اینکه کسی در کسب و کار غیرقانونی شان تداخل ایجاد کند، در حال فروش حیوانات وحشی و غیرمجاز هستند، حیواناتی که شاید در ایران از گونه های منقرض شده باشند.

برای اینکه درستی این موضوع به ما ثابت شود به عنوان یک مشتری که قصد خرید یک حیوان غیر معقول را دارد به این مکان معرفی شده در نزدیکی بازار پرندگان تهران رفتیم، ابتدا به بازار رسمی و مجاز پرندگان زینتی سری زدیم، بازاری که در ظاهر در حال خرید و فروش پرندگان مجاز بودند و کارشان را قانونی می دانستند.

پس از گشت و گذار کوتاهی در این بازار به دنبال هدف اصلی، یعنی همان قاچاقچیان حیات وحش رفتیم، با کمی پرس و جو از فروشندگانی که بیرون بازار در حال فروش پرنده بودند مطلع شدیم که محل استقرار این فروشندگان آن طرف اتوبان، زیر پل هوایی است.

به آن طرف اتوبان رفتیم، زن و مرد هایی که به عنوان فروشنده آن جا ایستاده بودند، اما تنها چیزی که در بازارشان دیده می شد سگ های کوچک تا بزرگ بود، تعداد سگ ها آنقدر زیاد بود که حتی نمی گذاشت صدا به صدا برسد و تنها صدای آن هایی که به درخت بسته شده بودند یا در آغوش فروشنده ها نگهداری می شدند، شنیده می شد.

به ظاهر آن ها در حال فروش حیواناتی همچون سگ و سنجاب بودند که غیرقانونی نیست، اما در باطن این بازار خبر های دیگری بود که هر کسی از آن خبردار نیست.

به سراغ یکی از این فروشندگان که دو خانم بودند رفتیم، به عنوان یک خریدار از او درخواست یک شیر وحشی کردیم که قرار بود در فضای بزرگ باغی آن را نگهداری کنیم که در پاسخ به این درخواست گفت: توله شیر داریم. اگر قصد خرید دارید باید بیعانه بدهید تا چترباز از منطقه پاکستان برای شما تا بابل بیاورد و بعد از آنجا تحویل می گیریم.

قیمت این حیوان را از او پرسیدیم که گفت: قیمتش مشخص نیست، چون که از پاکستان وارد میشود، اما در حدود بالای ۷۰ میلیون هزینه دارد.

بعد از معرفی توله شیر گفت: اگر دنبال یک حیوان خاص می گردید جغد هم داریم که خودمان در داخل خانه ازش نگهداری می کنیم.

بعد از آن که معامله مان با این خانم تمام شد چند قدمی آن طرف تر سراغ توله خرس را گرفتیم که به یک پسر جوان رسیدیم، او می گفت: توله خرس داریم که از جنگل های گلستان می آریم، مردی که کنارش بود گفت: مار هم هست، هر نوع ماری که بخواهید سفارش دهید برای شما تا آخر هفته می آریم.

این ها تنها گوشه ای از این بازار غیر مجاز در یک روز بود، فروش حیوانات غیرقانونی و وحشی که می تواند برای آینده محیط زیست یک خطر جدی و تهدید کننده باشد.

حالا پای این خرید و فروش ها به فضای مجازی هم رسیده است، فضایی که می توان گفت بستر مبادله را برای قاچاقچیان حیات وحش آسان تر و بدون ترس و دلهره کرده است، از تبلیغات خرید و فروش جغد و مار گرفته تا توله شیر و پلنگ و در کنار این تبلیغات غیرمجاز سلبریتی ها و اینفلوئنسر هایی هم عکس حیوانات وحشی خود را که در خانه نگهداری می کنند به عنوان نمادی از لاکچری بودن منتشر می کنند.

این روزها فضای مجازی که می توان گفت همچون فضای حقیقی درباره قاچاق حیات وحش هیچ نظارتی از سوی هیچ نهادی و سازمانی بر آن نیست و بازار آن روز به روز داغ تر می شود؛ این در حالی است که سرهنگ جمشید محبت خانی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در یکی از نشست های خبری خود که در اوایل تیرماه سال جاری برگزار شده بود از افزایش ۳۳ درصدی دستگیری قاچاقچیان حیات وحش خبر داد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « باشگاه خبرنگاران جوان » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1