17 آوریل 2024 - 04:21

چگونه فم تورها به بیراهه می روند؟

11 ژوئیه 2020 - 16:00 dsfr.ir/zt2nx

چگونه فم تورها به بیراهه می روند؟
mehrnews.com
تورهای آشناسازی

تورهای آشناسازی برای تبلیغ گردشگری ایران در دوران کاهش شیوع کرونا در استانهایی که وضعیت سفید دارند اجرا می شود اما همچنان با نواقص زیاد. به گونه ای که هدف اثرگذار آن را نشانه می رود.

گروه فرهنگ؛ «Familiarization Trip» که به اختصار FAM Trip خوانده می شود گونه ای از سفر است که در آن فعالان حوزه گردشگری به مقصدی سفر می کنند تا جاذبه های گردشگری آن مقصد را معرفی کنند این سفر می تواند با هزینه بسیار کم توسط مجریان برگزاری آن اجرا شود و یا اینکه کلاً رایگان باشد. اما هر دو طرف یعنی هم برگزار کننده و هم شرکت کننده بدون اینکه اجباری و یا درخواستی به صورت جدی مطرح باشد از یکدیگر توقعاتی دارند. اجرا کننده می بایست بتواند بهترین کیفیت را در اجرا داشته باشد و شرکت کننده نیز می بایست بتواند بهترین محتوا را تولید کرده و یا اثرگذاری باشد.

در این تورها معمولاً از بلاگرها، مدیران آژانس، تورلیدرها، خبرنگاران و عکاسان و … دعوت می شود. در ایران نیز از چند سال پیش همیشه موضوع فم تورها مطرح بوده است و عده ای از خبرنگاران تخصصی میراث فرهنگی و یا گردشگری به همراه خبرنگاران برای تولید محتوا درباره آن مقصد به دعوت مجری برگزار کننده این تور دعوت می شدند از سال ها قبل تر هم این تورها برای آشنایی مدیران آژانس و تورلیدرها با زیرساختهای گردشگری و یا معرفی مناطق جدید و مسیرهای تازه برگزار می شد. در واقع زمانی که مقصد و یا مسیری به آژانسی معرفی می شود آن آژانس در زمان برنامه ریزی برای تورهای گردشگری خود فکر این را می کند که ممکن است بتواند برای آن مقصد نیز تور تعریف کند و یا اینکه راهنمای گردشگری با تمام شرایط حضور مسافر در آن منطقه آشنا شود.

در حقیقت برگزاری چنین برنامه ای یک نوع تبلیغ و بازاریابی برای آن مقصد و یا هدف گردشگری است. فعالان گردشگری در بخش خصوصی هم هر از گاهی چنین توری را برای فعالان و تاثیرگذاران گردشگری داخلی و خارجی برگزار می کنند زمانی این موضوع رنگ بیشتری به خود گرفت که یکی از بلاگرها سال گذشته چنین فم توری را برای عده ای بلاگر خارجی برگزار کرد و آنها توانستند در صفحات مجازی خود تصاویری زیبا از ایران منتشر کنند.

از سویی اکنون که گویا تنها هدف از برگزاری تورهای آشناسازی، تبلیغ و تولید محتواست چه بهتر که بخش خصوصی و یا دولتی اجرا کننده، تولیدات شرکت کنندگان را جمع آوری و حداقل در سایت های اداره کل میراث فرهنگی آن استان بارگذاری کنند تا دیگران نیز از نتیجه سفر این افراد و تولید محتوای انجام شده آگاهی پیدا کرده و در اختیارشان قرار گیرد آن هم با رعایت حق کپی رایت و تمام مسائل مربوط به این حوزه.

نپرداختن به غذاهای محلی یکی از مشکلات تورهای گردشگری از جمله تورهای آشناسازی است اگر قرار است افراد حاضر در این تورها با ظرفیت ها و جاذبه ها آشنا شوند بنابراین برای پذیرایی از آنها نیز باید از غذاهای محلی استفاده کرد اما متأسفانه برخی از مجریان تصور می کنند که غذای محلی شاید به مذاق گردشگران خوش نیاید به همین دلیل از همان جوجه کباب و کوبیده معمولی که در همه شهرها یافت می شود از مهمانان خود پذیرایی می کنند.

کم اهمیت جلوه دادن صنایع دستی نیز از اقدامات دیگر است در برخی از تورها آشنایی با جاذبه های تاریخی و فرهنگی بیشتر مد نظر است و به همین دلیل معرفی کارگاه ها و صنایع دستی و هنرهای سنتی در درجه بی اهمیت ترین موضوعات قرار داده می شود.

معمولاً در این سفرها مقصد جدید مطرح نیست و همیشه حتی اگر ده بار دیگر این برنامه ها اجرا شود، باز هم به سراغ سایت های گردشگری و یا تاریخی تکراری خواهند رفت درحالی که می بایست حتی اگر قرار است برای چندمین بار تخت جمشید معرفی شود این بار نگاه دیگری به آن داشته باشیم یا بخش جدیدی از آن روایت شود.

دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری هنوز نیاز دارد تا یک کمیته مشورتی برای برگزاری این برنامه ها داشته باشد

اکنون برخی از استان ها امکان برگزاری تورهای آشناسازی را تا اطلاع ثانوی نخواهند داشت چون این استان ها در وضعیت قرمز به لحاظ شیوع ویروس هستند و برای آنها چنین اقدامی جایز نیست.

« دنیای سفر » این نوشته را از « خبرگزاری مهر » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1