27 مارس 2024 - 15:29
پیشنهاد ایرانگردی؛

بازار تاریخی کرمان، شما را به سفر زمان میبرد!

2 ژوئیه 2020 - 10:00 dsfr.ir/787jj

بازار کرمان

بازار کرمان که قدمت آن به بیش از ۶۰۰ سال قبل باز می گردد در دوره مظفری و تیموری ساخته شده است. این اثر تاریخی در ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۰ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بازار کرمان که به بازار گنجعلی خان هم در این شهر شناخته شده است از میدان ارگ شروع شده و به میدان مشتاقیه ختم می شود. مجموعه های کرمان از دوره صفویه به بعد همگی با یکدیگر در ارتباط هستند و بازار کرمان یکی از مهمترین بخش ها در تمامی این مجموعه ها است. بازارهای متعددی در این بازار کرمان قرار دارد که هر کدام برای خود جز آثار تاریخی این شهر به شمار می روند.

بازار مسگری قدمت دیرینه و سنت را در این مجموعه بیان می کند. بازار مظفری عمومی ‌ترین جنبه بازار یعنی داد و ستد و خریدهای معمول مردم برای رفع نیازهای روزمره را نشان می ‌دهد.

بازار نقارخانه
در اولین قدم هایی که به بازار کرمان می گذارید دقیقا از میدان ارگ با دهانه بزرگ بازار نقارخانه نیز مواجه خواهید شد که دارای سقف و سردری بزرگ، مزین به کاشی کاری و دارای چند اتاق در بالا است. معماری قسمت های مختلف این بازار مربوط به دوره قاجاریه است.

بازار گنجعلی‌ خان
یکی از شاهکارهای معماری ایران و نقطه عطف بازار کرمان بازار گنجعلی خان کرمان است. بنا به اسناد معتبر، این مجموعه روی بازار قدیمی شهر ساخته شده است. مجموعه ی گنجعلی خان یک نمونه بارز از معماری دوران صفویه است و در سال های ۱۰۰۵ تا ۱۰۲۹ قمری در زمان حکمرانی گنجعلی خان بر کرمان و با دستور شاه عباس نیز بنا شده است. این بازار حد فاصل بین چهار سوق و بازار اختیاری و در بخش جنوبی میدان گنجعلی خان قرار گرفته ‌است.

چهارسوق گنجعلی‌ خان
چهار سوق گنعلی خان در محل تقاطع دو راسته بازار است که به دلیل برخورد تقاطع دو راسته بازار در محل چهار سوق گنجعلی خان در گذشته این مکان مهمترین و پرترافیک ترین نقطه شهر کرمان بود. با توجه به این که حدود ۴۰۰ سال از ترسیم این بنا می گذرد هنوز زیبایی های خودش را حفظ کرده.

بازار اختیاری
در انتهای جنوبی بازار گنجعلی خان و تا ابتدار بازار وکیل نیز چهارمین قسمت از بازار کرمان به نام بازار اختیاری قرار دارد. این بازار یکی از کم عرض ترین و تنگ ترین بازارهای این مجموعه است که قدیمی ترین بخش بازار هم محسوب می شود. از مهمترین قسمت های این بازار می‌توان مسجد چهل‌ستون، کاروانسرای گلشن، سه بازارچه سرداری و در انتهای آن حمام یا چایخانه سنتی وکیل اشاره کرد.

بازار وکیل کرمان
بازار کرمان از سمت شرق به بازار طولانی و مجموعه وکیل می‌رسد. در انتهای بازار اختیاری و مجموعه وکیل واقع شده‌ است. به دستور محمد اسماعیل خان وکیل المک، حاکم کرمان در ۱۲۸۲ قمری (۱۸۵۶ میلادی) ساخته شده که هنوز هم به نام وکیل خوانده می‌شود و بازار آن از زیباترین بازارها است از مهم‌‌ترین عناصر این بازار می‌توان حمام وکیل، کاروانسرای وکیل، مدرسه حیاطی، دو قیصریه (اول و دوم) و مسجد وکیل را نام برد.

بازار عزیز
از دروازه شمالی شهر قدیم کرمان که بگذرید به بازار عزیز می رسید. امروزه تنها نامی از بازار عزیز باقی مانده و دلیل این هم موقعیت قرار گیری بازار بود که در طول تاریخ و گسترش شهر نیز از بین رفته است.

راسته بازارهای مسگری
در ضلع شمالی میدان گنجعلی خان و امتداد بازار کلا مالی نیز راسته بازار مسگری شمالی نیز واقع شده است.

مجموعه و بازار حاج آقا علی (بازار آهنگری)
این مجموعه بازار در امتداد بازار عزیز و و خیابان شریعتی بود که به سمت جنوب تا راسته بازار کفاش ها نیز امتداد دارد. با ارزش ترین عناصر مجموعه حاج آقا علی به غیر از بازار آن می تواند آب انبار، کاروانسرا و مسجد چهلسون نیز اشاره کرد که در این مجموعه قرار دارند.

 بازار ارگ
غربی ترین قسمت بازار کرمان بازار ارگ است که از میدان ارگ آغاز می شود و به چهار سوق گنجعلی خان نیز ختم می شود و مانند مستطیل دور میدان توحید را احاطه کرده است. این بازار به دو بخش فرعی به نام های بازار نقارخانه و بازار سراجی نیز تقسیم شده است.

1