29 مارس 2024 - 14:43
پیشنهاد ایرانگردی؛

معرفی تنگ دار نوشهر

28 ژوئن 2020 - 10:20 dsfr.ir/qq88h

معرفی تنگ دار نوشهر
kojaro.com
تنگ دار نوشهر

تنگ دار نوشهر از بی نظیرترین جاهای مازندران است که طبیعت گردان زیادی برای تجربه مهیج رودخانه نوردی در دل طبیعت وحشی، تابستان ها به این منطقه سفر می کنند.

تنگ دار کجاست؟
«تنگ دار» یا «دره کرکرود» در نزدیکی روستای کوشک سرا از توابع بخش مرکزی شهرستان نوشهر در استان مازندارن واقع شده و یکی از مهیج ترین مسیرهای رودخانه نوردی و طبیعت گردی کشور را در خود جای داده است.

تنگ دار نوشهر که مردم محلی آن را با نام «تنگ کوشک سر» می شناسند؛ یکی از جاذبه های گردشگری در فصل تابستان است. رودخانه دائمی کرکرود که از ارتفاعات منطقه سرچشمه می گیرد، در کف تنگ دار جریان دارد و پس از عبور از روستای کوشک سرا، در نهایت به دریای خزر می ریزد. اگر به این منطقه می روید، باید خود را برای حدود سه تا چهار ساعت رودخانه نوردی در مسیر ۱٫۵ کیلومتری آن آماده کنید.

عمق این رودخانه در طول مسیر متغیر است؛ به طوری که در ۴۰۰ متر ابتدایی، عمق آن زیاد نیست و تقریبا تا زانو در آب می روید؛ هرچند به تدریج دیوارهای تنگ به هم نزدیک تر شده و در نتیجه عمق آب بیشتر می شود، تا جایی که در نهایت آب حداقل به سینه شما می رسد. به همین دلیل بهتر است به صورت گروهی به این منطقه بروید و در بخش های عمیق از طناب استفاده کنید.

نکته جالب ماجرا اینجا است که در مسیر تنگ دار، حوضچه هایی وجود دارد که در صورت داشتن عمق کافی می توانید از یک شیرجه جانانه لذت ببرید. در واقع همین صدای دلنشین آب و شنا در حوضچه های زلال، از جمله ویژگی های به یادماندنی حضور در تنگ دار به شمار می رود.

جنگل های این منطقه به حدی سرسبز و وسیع هستند که شاخه ی آن ها در مسیر تنگ گسترده شده اند؛ به طوری که در تمام طول راه در زیر سایه ی آن ها قرار می گیرید و نور آفتاب به سختی از لابه لای شاخ و برگ ها به کف تنگ می رسد. در طول این مسیر احتمالا با گونه های مختلف خزنده و دوزیست بی خطر مانند مار آبی، قورباغه، خرچنگ و مارمولک برخورد خواهید کرد که هیجان این ماجراجویی را دوچندان می کنند.

بهترین زمان سفر به تنگ دار
بهترین زمان بازدید از تنگ دار نوشهر، تابستان است؛ زیرا در بهار و پاییز به دلیل بالاآمدن سطح آب و احتمال طغیان رودخانه اصلا رودخانه نوردی توصیه نمی شود. در طول زمستان نیز گردشگران اجازه ورود به تنگ را ندارند.

چطور به تنگ دار برویم
اگر از جاده چالوس وارد مازندران می شوید، در دو راهی چالوس و نوشهر باید به سمت نوشهر حرکت کنید و سپس وارد روستای کوشک سرا شوید.

1