19 آوریل 2024 - 10:10

خوانسار، شهر چشمه ساران

18 ژوئن 2020 - 09:00 dsfr.ir/ho4wi

خوانسار

خوانسار را بهشتی محصور میان کوه های برف گیر و مرتفع سلسله جبال زاگرس که سه ماه از سال را برفی و یخبندان است اما دارای مناظری دیدنی و چشم نواز است می خوانند.

خوانسار جاذبه های گردشگری فراوانی دارد، به گونه ای که با هر بار سفر، خاطره ای سبز از این شهرستان در اذهان هر گردشگری باقی می ماند.

ساختار شهرسازی این شهرستان منحصربه فرد به گونه ای است که آن را به صورت باغ شهری زیبا در دره خوانسار و محصور در میان کوه های سلسله جبال زاگرس قرار داده است.

گام نهادن در این شهر را می توان از کوچه باغ های آن آغاز کرد. این کوچه باغ های زیبا درحالی که بیش از 400 چشمه جوشان در آن ها خودنمایی می کند، زیبایی وصف ناپذیری را برای گردشگران به ارمغان می آورد.

خوانسار یا خونسار را به واسطه وجود بیش از 400 چشمه به معنی چشمه سار می خوانند. این شهرستان در فاصله 170 کیلومتری شمال غرب اصفهان و 380 کیلومتر جنوب غرب تهران واقع شده است.

پیشینه تاریخی این شهرستان به واسطه وجود باقیمانده های یک آتشکده در کوه های شمال غربی آن به دوران پیش از اسلام بازمی گردد. با این وصف بخش قابل توصیفی از عظمت و شکوه این شهرستان به دوران اسلامی و به ویژه به عصر صفوی بازمی گردد، هنگامی که اصفهان به عنوان تخت گاه سلاطین صفوی انتخاب شد، خوانسار نیز به دلیل نزدیکی به اصفهان دارای رونق و شکوه فراوانی شد.

ازجمله جاذبه های گردشگری این شهرستان وجود اقامتگاه های بوم گردی است که با بهره گیری از خانه های تاریخی باقیمانده در این باغ شهر ضمن خدمات رسانی به گردشگران به حیات خود ادامه می دهند.

یکی از این خانه های تاریخی، «خانه دیرا» است که شهر زرآغوش (یکی از 400 شهر) از قسمت بالادست و ضلع غربی بنا عبور می کند. این مجموعه تاریخی متعلق به اواخر دوران قاجار و اوایل دوران پهلوی است.

این مجموعه در سال 1398 به عنوان اولین اقامتگاه بوم گردی شهر با بهره گیری از خانه های تاریخی شهر بهره برداری شد.

در حال حاضر 5 اقامتگاه بوم گردی در این باغ شهر زیبا و تاریخی به بهره برداری رسیده و در کنار سایر تأسیسات گردشگری میزبان گردشگرانی است که برای دیدار از تاریخ و عظمت خلقت های خداوند در طبیعت به این شهر سفر می کنند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « میراث آریا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1