28 مارس 2024 - 14:41

سفر مجازی به ایران با وجود تحریم و فیلترینگ

10 ژوئن 2020 - 16:20 dsfr.ir/sn2qc

سفر به ایران

تورهای مجازی ایران، در دورانی که سفر گردشگران خارجی به خاطر کووید-۱۹ و تعلیق پروازها، متوقف شده است، به سفارت سابق آمریکا در تهران، تخت جمشید در شیراز، شهر تاریخی یزد و میدان امام اصفهان برگزار می شود.

مهدی اشراقی، استاد دانشگاه و مدیر آژانس مسافرتی که ایده تورهای مجازی را در ایران به اجرا گذاشته است، گفت: وضعیت سفر گردشگران خارجی به ایران تقریبا تا نیمه دوم سال گذشته خوب بود تا این که مجموع اتفاقات از جمله شیوع ویروس کرونا، باعث شد ورود گردشگران به ایران متوقف شود. با این حال دوران محدودیت های کرونا و قرنطینه فرصتی شد تا شکل دیگری از ارتباط با گردشگران را تجربه کنیم. تصمیم گرفتیم در چند سایت جهانی ایران تور مجازی اجرا کنیم. این تورها در کشورهای دیگر اتفاقی مرسوم است، اما در ایران هنوز به موضوع آن پرداخته نشده است.

وی افزود: مقصد این تورها بیشتر، آثار و جاذبه های تاریخی است که ثبت جهانی شده اند و شناخته شده تر هستند، مثل سفارت قدیم آمریکا و کاخ گلستان در تهران، میدان امام اصفهان، تخت جمشید در شیراز، شهر یزد و دو تور آشپزی که طرفداران قابل توجهی دارد و با واکنش های مثبتی در صفحه های مجازی همراه است. تورهای مجازی آشپزی در دنیا موضوعی رایج و پرطرفدار بوده و معمولا با قیمت بالایی برگزار می شود، مثلا یک تور آشپزی آن لاین تا ۱۵۰ یورو برای هر نفر هزینه دارد.

او ادامه داد: تور مجازی ایران که به زبان انگلیسی اجرا می شود، به زیرساخت فنی پیچیده ای نیاز ندارد، راهنما با استفاده از ابزار و تکنولوژی ساده ای، اطلاعات و تصاویر را آنلاین در اختیار گردشگر قرار می دهد.

اشراقی درباره نحوه تبلیغ و معرفی تورهای مجازی ایران، در شرایطی که ایران هنوز مقصدی شناخته شده نیست و درحالت عادی کمتر در اولویت سفر قرار می گیرد، نخست این نکته را یادآور شد: بیشتر افرادی که قصد سفر به ایران را دارند و حالا برای تور مجازی ابراز تمایل کرده اند، گردشگران حرفه ای هستند که دست کم ۵۰ تا ۶۰ کشور را دیده اند و حالا به ایران فکر می کنند، اما به هر دلیل سفرشان کنسل شده است، آن ها در حقیقت توریست های فرهنگی هستند که علاقه های مشخصی دارند.

وی در ادامه گفت: در پنج شش سال گذشته که در زمینه تورهای ورودی فعالیت داشتیم، حدود هشت هزار درخواست در پایگاه داده (Database) آژانس ثبت شده است، سعی کردیم با آن هایی که این مدت قصد داشتند به ایران سفر کنند اما به هر دلیل ناگزیر شدند سفرشان را کنسل کنند، ارتباط برقرار کنیم. ما این فرصت را برای آن ها و حتی گروهی از گردشگرانی که قبلا به ایران سفر کرده بودند و همچنان به دیدن ایران و دریافت اطلاعات مایل اند، فراهم کردیم تا با هزینه ای اندک، حدود ۱۴ یورو، حسی کلی از سفر به ایران را دریافت کنند.

اشراقی اشاره ای هم به وضعیت سفر گردشگران خارجی به ایران داشت و گفت: درخواست هایی برای سفر به ایران تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی دریافت شده که ما را امیدوارتر می کند، حداقل قرار نیست دفتر گردشگری مان را تعطیل کنیم، هرچند که بیشتر این درخواست ها مشروط شده است اما به هر حال وجود دارد و حتما برای ۲۰۲۱ بیشتر خواهد شد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1