28 مارس 2024 - 19:00

مرزهای ایران به روی گردشگران خارجی کِی باز می‌شود؟

6 ژوئن 2020 - 13:00 dsfr.ir/5r5rh

گردشگران خارجی

مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری پیش‌بینی می‌کند: از نیمه تیرماه رفت و آمدهای گردشگری ایران با کشورهای همسایه، از سر گرفته شود.

محمدابراهیم لاریجانی درباره اقدامات تبلیغاتی و بازاریابی ایران در پی کاهش تدریجی محدودیت سفرهای بین‌المللی گفت: با توجه به رصد کشورهای همسایه، حوزه خلیج فارس و اتحادیه اروپا، در برنامه بازاریابی گردشگری ایران، پیش‌بینی اولیه این است که مرزهای زمینی با کشورهای همسایه از ۱۵ تیرماه بازگشایی شود و یکسری از مرزهای هوایی نیز از اول مردادماه باز شوند. ما هر لحظه در حال رصد کشورها هستیم و در فاز نخست تصمیم داریم با کشورهای همسایه تعاملات گردشگری را از سر بگیریم.

او با اشاره به تقاضاهایی که از کشورهای عمان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، پاکستان، عراق، ترکیه، چین و هنگ‌کنگ برای سفر به ایران حتی در شرایط کرونا وجود دارد، اظهار کرد: در بین این متقاضیان حتی بک‌پکرهای اروپایی هم برای سفر به ایران تمایل نشان داده‌اند که البته هر یک از اتباع این کشورها به انگیزه‌های مختلفی چنین تقاضایی را مطرح کرده‌اند، برای تجارت، درمان، زیارت، آموزش و یا دیدار اقوام که اگر مرزها باز شود می‌توان حجم این تقاضا را مشخص کرد.

وی افزود: مطمئنم اگر همین الان مرزهای ایران و ترکیه باز شود، تقاضا برای سفر به آن کشور از سمت ایران قابل توجه خواهد بود، چون بسیاری از مردم در ترکیه کار اداری، تجاری و آموزشی دارند.

مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره شرایط و پروتکل سفر اتباع خارجی به ایران در شرایط کرونا، گفت: درحال مذاکره با وزارت بهداشت هستیم تا پروتکلی را برای مسافران خارجی تنظیم و به مبادی ورودی ابلاغ کنیم. همچنین درحال تنظیم جدول زمان‌بندی برای بازگشایی مرزها به روی اتباع و گردشگران خارجی با توجه به شرایط کرونا هستیم، مشابه دسته‌بندی‌هایی که کشورهای دیگر از جمله ترکیه انجام داده‌اند.

وی افزود: برخی کشورها در وضعیت قرمز کرونا هستند، باید این شرایط را در آن جدول زمان‌بندی لحاظ کنیم.

لاریجانی تاکید کرد: از سر گیری روابط گردشگری با سایر کشورها موضوعی نیست که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به تنهایی درباره آن تصمیم بگیرد. ما پیشنهادهایمان را آماده می‌کنیم به ستاد مقابله با کرونا می‌دهیم تا به یک تصمیم مشترک برسیم.

وی همچنین از مکاتبه با وزاری گردشگری ۳۰ کشور خبر داد و افزود: اقدامات بهداشتی ایران در تاسیسات گردشگری، ایرلاین ها و اماکن توریستی به اطلاع وزرای گردشگری ۳۰ کشور هدف قرار گرفته و اعلام شده در اولین فرصت که مرزها باز شود پذیرای گردشگران این کشورها خواهیم بود، ما بازاریابی نرم را از لایه‌های دولتی انجام می‌دهیم و انتظار داریم بخش خصوصی هم وارد عمل شود.

مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری با تاکید بر ضرورت توجه آژانس‌های گردشگری ایران به کشورهای شرقی و پذیرش بیشتر این کشورها برای گسترش تعامل با ایران، اظهار کرد: کشورهای غربی معمولا حساس‌تر و شکننده‌تر هستند و به تجربه اثبات شده که با کوچکترین اتفاق، ایران را از فهرست مقاصد سفر حذف می‌کنند. درحالی‌که بازارها و مدل‌های دیگری از سفر وجود دارد که اتفاقا همین حالا متقاضی سفر به ایران هستند، در نتیجه باید آماده باشیم تا به محض بازگشایی مرزها و کاهش محدودیت‌ها، بتوانیم پاسخگوی تقاضای آن بازارها باشیم.

لاریجانی از آژانس‌های گردشگری خواست در کشورهای بازار هدف بازنگری داشته باشند و به ظرفیت کشورهای همسایه و آسیای شرقی بی‌توجه نباشند و محصولات متنوعی را متناسب با نیاز گردشگران این کشورها آماده کنند.
 

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1