19 مارس 2024 - 08:57
طبیعتگردی:

جنگل ابر شاهرود

21 می 2020 - 08:10 dsfr.ir/op4yj

جنگل ابر شاهرود
eligasht.com
جنگل ابر شاهرود

جنگل ابر شاهرود، با وسعتی نزدیک به 35 هزار هکتار یکی دیگر از زیباترین و خاص ترین جاذبه های طبیعی کشور ایران به شمار میرود. این جنگل در منطقه البرز مرکزی و در شهرستان شاهرود، بخش بسطام و دهستان خرقان واقع شده و تقریبا مرز استان سمنان و گلستان است.

به دلیل موقعیت خاص این منطقه و تلاقی دو ناحیه کم فشار(دشت گرگان) و پرفشار (منطقه ابر)، انگار در این جا اسمان به زمین نزدیک شده است.

جنگل ابر یکی از ارزشمندترین جنگل های دنیا با چهل میلیون سال قدمت است و دارای درختان زیبای سر به فلک کشیده مانند بلوط، ممرز افرا، شیردار، توسکا، آزاد داغداغان و گیاهان مرتعی مثل چوبک، اسپرس، دم روباهی، آویشن و شبدر است که دیدن آنها میتواند بسیار جذاب باشد.

گونه های جانوری گوناگون خرس قهوه ای، گرگ، پلنگ، خوک وحشی، شغال، روباه، خرگوش کل و بز، شوکا و مار و از پرندگان کبک، کبوتر جنگلی، بلدرچین، عقاب جنگلی، کرکس، شاهین، فاخته و قرقاول گونه های جانوری این جنگل را تشکیل می دهند.

جنگل ابر، دو آبشار معروف به نام های شرشر و آلوچال دارد. که رفتن به آشبار شرشر صرفا مخصوص کوهنوردان حرفه است ولی با 64 کیلومتر پیاده روی در داخل جنگل ابر و لذت بردن از زیبایی های آن می توانید آبشار آلوچال را ببینید.

آب و هوای جنگل ابر شاهرود: میانگین بیش ترین دما در این جنگل ۲۰ درجه سانتیگراد و میانگین کم ترین دما ۶ درجه است. شب ها و صبح های زود هوا خیلی سرد میشود.

بهترین زمان سفر به جنگل ابر: جنگل ابر در تمامی ایام سال ابر ندارد بیش ترین زمان تشکیل ابر فصل بهار و فصل تابستان و پائیز است. بهترین زمان سفر به جنگل ابر نیمه نخست سال و از اوایل اردیبهشت ماه تا ابتدای مهر است.

اقامت و امکانات جنگل ابر شاهرود: خود جنگل ابر به علت بکر بودن منطقه امکاناتی ندارد و درصورتی که نیاز به تهیه وسایل دارید باید قبل از سفر یا از شهر شاهرود و روستای ابر لوازم خود را تهیه کنید. از طرفی دیگر برای اقامت هم، بهتر است در یکی از هتل های نزدیک به جنگل ابر یا اقامتگاه های بوم گردی و خانه های محلی روستای ابر، مکانی برای شب مانی کرایه کنید. البته امکان کمپ زدن در جنگل ابر وجود دارد؛ ولی به تجهیزات خیلی خوب و تجربه های قبلی نیاز دارد تا در مواجهه با ناشناخته های این فضای طبیعی دچار مشکل نشوید.

دسترسی به جنگل ابر شاهرود: درصورتی که قصد بازدید و دسترسی به این جنگل را با خودرو شخصی خود از استان تهران دارید، با رسیدن به استان سمنان باید از شاهرود یا بسطام به آزادشهر رانده و بعد به روستای قلعه ­نو خرقان بروید و با گذر از این آبادی جاده­ جنگل ابر شاهرود را در پیش بگیرید. با رسیدن به جنگل، خودرویتان را پارک نموده و پیاده به گشت ­و گذار بپردازید.( باتوجه به مسیرهای پیچ­ در پیچ این جنگل و اطراف آن بدون راهنما و جی.پی.اس گشت ­و گذارتان را شروع نکنید.)

همچنین درصورتی که قصد دسترسی و سفر توسط اتوبوس و یا قطار را دارید بعد از رسیدن به شاهرود با تاکسی به میدان امام بروید و از آن جا از تاکسی­ ها و اتوبوس­ هایی که از ساعت ۸ صبح تا ۶ غروب برای رفتن به روستای ابر آماده­ خدمت ­رسانی هستند استفاده کنید.

1