19 مارس 2024 - 05:47

اقامت امن؛ چالش جدید مسافران

19 می 2020 - 13:30 dsfr.ir/w56qq

اماکن اقامتی

استفاده از هتل ها و سایر اماکن اقامتی، چالش جدید مسافران است. کرونا امنیت در این اماکن را به چالش کشیده. پیش بینی ها بر این است که مسافران خیلی زود سراغ هتل ها، بومگردی ها و خانه های اجاره ای نروند و ماندن در خانه دوست و آشنا را در اولویت قرار دهند.

اماکن اقامتی با شیوع ویروس کرونا تعطیل شدند، چرا که وزارت بهداشت آن ها را در فهرست مشاغل پرخطر قرار داده بود، با این حال معاون گردشگری می گوید: هرگز دستور رسمی برای تعطیلی این اقامتگاه ها از سوی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی صادر نشده و این استانداران و فرمانداران بودند که برای ادامه فعالیت مراکز اقامتی تصمیم گرفتند.

اظهارات رییس جمهور در آخرین جلسه ستاد مقابله با کرونا نیز هم راستا با سخنان معاون گردشگری است. حسن روحانی گفته بود: در این ایام هتل ها کاملا بسته نیستند، صرفا قسمت رستوران آنها بسته بود. هتل ها باز بودند و مردم می توانستند به هتل بروند و حتی می توانستند به رستوران هتل بگویند که غذا را برایشان به اتاق هتل بیاورد اما بعد از ماه مبارک رمضان رستوران هتل ها نیز فعال خواهد شد.

هتل هایی که این مدت تعطیل شدند نسبت به این برخوردهای متناقض شاکی اند و حالا ناچارند برای از سرگیری فعالیتشان طبق مقررات وزارت بهداشت، از مراجع ذی صلاح همچون وزارت بهداشت، نیروی انتظامی، معاونت گردشگری استان و استانداری ها تاییدیه دریافت کنند. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در همین راستا، پروتکلی را برای هتل ها و سایر اماکن اقاکتی تهیه کرده که هم آن ها و هم مسافران را ملزم به اجرای یکسری از دستورالعمل های بهداشتی می کند تا شاید از این طریق، بخشی از اعتماد از دست رفته مسافران بازگردد.

این وزارتخانه، اماکن اقامتی که موقتا تعطیل بوده اند ملزم کرده است پیش از بازگشایی، برنامه کلی نظافت و گندزدایی دقیق در همه قسمت ها و فضاهای عمومی را انجام دهند. برخی از بخش های عمومی تر هتل ها مثل تالار پذیرایی همچنان در رسته مشاغل پرخطر قرار دارد و اجازه بازگشایی ندارند. آرایشگاه، سالن ورزشی، استخر و سونای هتل نیز مطابق با نظر وزارت بهداشت می توانند باز شوند.

در واحدهای اقامتی تا حد ممکن سطوح در معرض تماس و قابل آلودگی در اتاق ها باید کاهش یابد، برای همین پیشنهاد شده ظروف، اقالم مینی بار، ملحفه، پتو و بالشت اضافی، فولدرهای اطلاع رسانی، مجلات، گلدان و امثالهم از اتاق ها جمع آوری و به درخواست مهمان ارایه شود.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1