28 مارس 2024 - 21:57

تبدیل یزد به هلند ایران به کمک دوچرخه سواری

29 آوریل 2020 - 12:10 dsfr.ir/ri4tn

تبدیل یزد به هلند ایران به کمک دوچرخه سواری
hamgardi.com
دوچرخه سواری

براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، تبدیل یزد به هلند ایران به کمک دوچرخه سواری صورت می گیرد.

راه اندازی و نصب دوچرخه های اشتراکی در یزد به عنوان شهر دوچرخه ها و شهر میراث جهانی، یکی از اقداماتی است که از سال های قبل در کشورهایی مانند چین و هلند که به عنوان کشورهای دوچرخه سواران مشهور هستند، همچنین ایتالیا، نروژ، ژاپن، فنلاند، دانمارک و کشورهای دیگری که اقتصاد گردشگری یکی از اقتصادهای مهم این جوامع بشمار می رود، اجرایی شده و می تواند در یزد نیز به یکی از شاخصه های رشد صنعت گردشگری تبدیل شود.

علاوه تاثیر دوچرخه در حوزه شهری و محیط زیست، رکاب زدن گردشگران و حتی شهروندان در بافت تاریخی یزد با دوچرخه های مخصوص شاید یکی از جاذبه های منحصر بفردی است که در هر جای دنیا وجود ندارد و همین ظرفیت می تواند در افزایش امنیت بافت تاریخی با کاهش موتورسواران و توسعه پیاده محوری موثر باشد و گردشگران را مهمان کوچه پس کوچه های یزد کند.

محسن عباسی هرفته، رئیس پایگاه جهانی میراث تاریخی یزد، پیاده محوری را یکی از ارکان شهرهای گردشگرپذیر خواند و اظهار کرد: با توجه به ویژگی های خاص بافت تاریخی و معابر باریک و ارگانیک آن، دوچرخه می تواند به گردشگران فرصت تجربه بخش های بیشتری از بافت را بدهد. وی از رقم خوردن تجربه ای نوستالژیک در این بافت جهانی با دوچرخه سواری یاد کرد و گفت: با هدف توسعه گردشگری و پیاده محوری در این بافت جهانی، بیشترین تمرکز ایستگاه های دوچرخه، در هسته مرکزی شهر و پیرامون بافت تاریخی است که می تواند تاثیر مطلوبی داشته باشد، از طرفی فاصله کوتاه ایستگاه ها، این امکان را فراهم می کند که شهروندان در سفرهای کوتاه خود این روش حمل و نقلی مدرن در دنیای امروز و ریشه دار در شهر یزد را انتخاب کنند.

وی با بیان اینکه نگاه به دوچرخه صرفاً ورزش و وسیله تفریحی نیست، گفت: این وسیله می تواند به عنوان یک روش جدی حمل و نقل برای شهری پایدار و سبز در نظر گرفته شود. این عضو شورای اسلامی شهر یزد دوچرخه را یکی از ابزارهای جدی و بدون انکار مدیریت شهری حتی در کلانشهرها و شهرهای بزرگ دانست و تصریح کرد: دوچرخه از ارکان حمل و نقل ترکیبی و بخشی از زنجیره ای است که از پیاده روی در شهرهای امروز شروع می شود و تا ناوگان حمل و نقل عمومی پیش می رود و از طرفی بدون دوچرخه، حمل و نقل ترکیبی نوین شهری خالی از عنصری جدی خواهد بود.

وی با بیان اینکه وجود فرهنگ سابقه دار دوچرخه سواری در یزد مستلزم تامین زیرساخت های مربوط به این وسیله است، گفت: زیرساخت یعنی دراولویت اول مسیر و وجود دوچرخه های اشتراکی هوشمند و در مرحله بعد می تواند دوباره دوچرخه را به عنوان یک وسیله جدی حمل و نقلی مطرح کند. رئیس پایگاه جهانی میراث تاریخی یزد با اشاره به اقدام دیرهنگام یزد در حوزه دوچرخه، خاطرنشان کرد: هر چند این حرکت در یزد دیر شروع شده و شهر در سیطره سواره ها درآمده است اما هنوز هم دوچرخه های اشتراکی و ایجاد مسیرهای دوچرخه می تواند نسخه نجات بخش شهر به خصوص در حوزه حمل و نقل شهری و محیط زیست باشد.

عباسی علاوه بر توسعه زیرساخت های دوچرخه سواری، فرهنگ سازی را لازمه رونق دوچرخه سواری در یزد دانست و بر تاثیر ناخودآگاه گردشگری در فرهنگ سازی استفاده از دوچرخه تاکید کرد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1