19 آوریل 2024 - 07:02

تعطیلی پنج شنبه ها بزرگترین کمک دولت به گردشگری کرونازده

29 آوریل 2020 - 07:40 dsfr.ir/fn9qb

طبیعتگردی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، تعطیلی پنج شنبه ها را بزرگترین کمک دولت پس از کرونا به صنعت متضرر گردشگری خواند و تاکید کرد: گردشگری محرک سایر اقتصادها حتی بخش صادراتی کشور است.

«سیدمصطفی فاطمی» با اشاره به این که تعطیلی پنج شنبه ها بزرگترین کمک دولت به صنعت گردشگری است، در این باره تصریح کرد: دولت می تواند اقدامات زیادی برای حمایت از صنعت گردشگری مانند کمک های بلاعوض، پیش خرید هتل ها و موارد مشابه را انجام دهد اما در شرایطی که کشورمان با کمبود منابع مواجه است، تعطیلی پنج شنبه ها می تواند با احیا و ترویج دوباره سفر، بزرگترین کمک به صنعت گردشگری در شرایط کنونی باشد.

وی به تعطیلات پیوسته و نامتوازن در طول سال اشاره و تصریح کرد: ایجاد تعطیلات محدودی مانند عید فطر هر چند موثر است اما موقعیتی است که نمی تواند در توزیع سفر و بازه زمانی سفر موثر باشد، در حالی که تعطیلی پنج شنبه ها در این موقعیت بهترین عامل در توزیع زمانی و مکانی سفر محسوب می شود.

وی ایران و جیگودی را تنها کشورهای دارای تعطیلات یک روزه جمعه در جهان خواند و گفت: اغلب کشورهای دنیا تعطیلات دو روزه یا تعداد بیشتری تعطیلات رسمی دارند که این عامل کمک شایانی در توسعه گردشگری منطقه ای و داخلی این کشورها داشته است.

وی افزود: اگر دولت کمک کند و پنج شنبه ها تعطیل شوند، با برخورداری از این فرصت به کاهش مصرف انرژی و در عین حال افزایش راندمان کار و ایجاد نشاط اجتماعی و موارد دیگر کمک خواهد شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به این که افزایش تعطیلات کشورهای دارای رونق گردشگری از یک روز به دو روز و افزایش تعطیلات رسمی این کشورها در توسعه گردشگری داخلی آن ها موثر بوده است، گفت: کشورهای توسعه یافته ای با گردشگری های پویا و اقتصادهای پررونق گردشگری مانند انگلیس و استرالیا با احتساب تعطیلی پایان هفته، ۱۱۴ روز در سال شنبه ها و یک شنبه های تعطیل دارند و بعضاً این رقم در برخی از کشورهای گردشگرپذیر مانند فرانسه به بیشتر و تا 118 روز تعطیلی می رسد و این در حالی است که کشور ما فقط ۷۸ روز تعطیل دارد.

فاطمی افزایش تعطیلی را عامل رونق گردشگری این کشورها و کاهش بار مالی دولت دانست و گفت: اقتصاد گردشگری جبران کننده تعطیلات این کشورهاست چرا که گردشگری محرک سایر اقتصادها حتی صنایع در توسعه اقتصادی صادراتی است و علاوه بر آن توزیع سفر در این کشورها منجر به شناخته شدن و استفاده از تمام جاذبه ها شده است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1