20 آوریل 2024 - 04:00

سازماندهی تعطیلات پنجشنبه ها گامی بلند در توسعه گردشگری داخلی

25 آوریل 2020 - 12:20 dsfr.ir/td8sz

سازماندهی تعطیلات پنجشنبه ها گامی بلند در توسعه گردشگری داخلی
eligasht.com
تورهای گردشگری

تدارک تورهایی خاص برای آخر هفته متناسب با هر شهر و استان، نه تنها توسعه اقتصادی کشور در بحران ها و پس از آن را فراهم می کند بلکه منجر به افزایش نشاط اجتماعی خواهد شد

دکتری مدیریت گردشگری و رئیس سازمان جهاد دانشگاهی استان یزد بر ساماندهی تعطیلات رسمی کشور و تاثیر تعطیلات پنج شنبه ها در توسعه گردشگری داخلی و حفظ صنعت گردشگری با وجود مشکلات عدیده تاکید کرد.

«مهدی باصولی»، با اشاره به تاثیر مثبت تعطیلات پنج شنبه ها در توسعه گردشگری داخلی، اظهار کرد: سازماندهی و ساماندهی تعطیلات رسمی، مسئله ای است که در رونق گردشگری داخلی تاثیر مثبتی دارد چرا که در حال حاضر، کشورمان دارای تعطیلات پراکنده زیادی است که لزوماً در بازه های زمانی مشخصی نیستند تا بتوانند منجر به فراهم شدن امکان سفر در این بازه های زمانی شوند.

وی در مورد تاثیر سوء تعطیلات متوالی و پراکنده در کشورمان تصریح کرد: برخی از تعطیلات مانند ایام نوروز که به صورت متوالی قرار گرفته اند، منجر به ایجاد پیک سفر و مسافرت جمعیت زیادی در کشور می شود که در نتیجه تراکم مسافر و اثرات گردشگری منفی آن نیز زیاد است چرا که با گردشگری انبوه مواجهه می شویم که در این صورت احتمال آسیب به محیط زیست و موارد دیگری مانند رعایت نکردن ظرفیت تحمل منطقه و زیرساخت های مختلف گردشگری و فرهنگی را به دنبال دارد.

باصولی با بیان این که می توان جمعیت گردشگر را در طول سال و در تعطیلات مشخصی مانند پنج شنبه ها توزیع کرد، گفت: با کم شدن تراکم جمعیت، ظرفیت تحمل منطقه نیز رعایت و در نتیجه آسیب کمتری به زیرساخت ها وارد می شود.

اگر در یک بازه زمانی زیرساخت های گردشگری نتوانند پاسخگوی تراکم مسافران باشد با مسائلی مانند کمبود اماکن اقامتی روبرو می شویم ولی تقسیم بازه زمانی مختلف برای گردشگری در طول سال، منجر به توزیع جمعیت در اماکن و زیرساخت های گردشگری می شود.

رئیس جهاددانشگاهی استان یزد احیای متوازن جاذبه ها و انواع گردشگری در استان ها را مستلزم وجود تعطیلات و بازه های زمانی تعطیلی مشخصی دانست و گفت: برخی از جاذبه های گردشگری به دنبال عواملی مانند اقلیم و آب و هوا از لیست مقاصد گردشگری خارج می شوند که استان یزد نیز نمونه بارز این شرایط را در ایامی مانند تعطیلات تابستانه خود است اما با رسمیت دادن به تعطیلات پنجشنبه ها، یزد می تواند در طول سال پذیرای گردشگران باشد.

تعطیلات پنج شنبه ها لازمه احیای متوازن جاذبه های گردشگری در یزد است. وی رونق گردشگری داخلی در شرایط فعلی کشور را مستلزم توجه و جدی گرفتن بستر تعطیلات پنج شنبه ها اعلام کرد و گفت: این تعطیلات بستری است تا علاوه بر توزیع گردشگر در طول سال، گردشگری داخلی نیز رونق بیشتری بگیرد و با وجود مشکلات عدیده پیش روی صنعت گردشگری به خصوص در حوزه بین المللی و خارجی، اقتصاد گردشگری به کمک کشور بیاید.

این فعال گردشگری با تاکید بر این مسئله که تعطیلات پنج شنبه ها در کشور می تواند بستری برای تعریف تورهای گردشگری مشخصی باشد، گفت: تدارک تورهایی خاص برای آخر هفته متناسب با هر شهر و استان، نه تنها توسعه اقتصادی کشور در بحران ها و پس از آن را فراهم می کند بلکه منجر به افزایش نشاط اجتماعی خواهد شد لذا دولت باید پنج شنبه ها را به عنوان فرصتی طلایی در صنعت گردشگری در نظر بگیرد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1