19 مارس 2024 - 14:36

تالاب های مهاباد میزبان ۳۰ هزار پرنده مهاجر

18 مارس 2020 - 10:00 dsfr.ir/sb1i1

پرنده مهاجر

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: همزمان با آغاز کوچ بهاره پرندگان بیش از ۳۰ هزار قطعه پرنده مهاجر وارد تالاب های این شهرستان شد.

فاروق سخنور روز سه شنبه اظهار داشت: با افزایش تدریجی دمای هوا در مناطق جنوبی و نیز مهیا شدن شرایط مطلوب اسکان، دسته های چند هزارتایی از پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی در روزهای اخیر وارد تالاب های این شهرستان شدند.

در بین تالاب های این شهرستان تالاب بین المللی «کانی برازان» پذیرای بیشترین تعداد پرنده مهاجر بوده و تالاب های «حسن خان»، «گروس»، «قره قشلاق»، «داش خانه» و «قوپی باباعلی» در جایگاه های بعدی قرار دارد.

وی گفت: این پرندگان از گونه های آبزی و کنارآبزی شامل غاز خاکستری، اردک تاج دار، اردک سرحنایی، اردک سرسفید و اردک بلوطی چنگر، کشیم، فلامینگو، خروس کولی سینه سیاه و دم سفید است.

وی با اشاره به وضعیت مطلوب آب در تالاب های این شهرستان با توجه به بارش های خوب زمستانی پیش بینی کرد که فرود پرندگان در این تالاب تا پایان امسال و اوایل بهار سال آینده ادامه داشته باشد و شمار پرندگان مهاجر و بومی در آنها به بیش از ۵۰ هزار قطعه برسد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: این پرندگان مهاجر در ادامه مسیر کوچ خود از جنوب به شمال مدتی را در این تالاب به استراحت و تغذیه می پردازند و با افزایش دما در این منطقه کوچ خود را به مناطق سردتر (شمالی تر) ادامه می دهند.

«سخنور» اظهار داشت: مدت حضور پرندگان مهاجر در این تالاب ها متفاوت بوده و برخی از گونه ها زودتر و برخی دیگر دیرتر این تالاب را ترک کرده و بعضی از گونه ها نیز در تالاب کانی برازان و دیگر تالاب های منطقه لانه سازی و جوجه آوری می کنند.

هرگونه بازدید از تالاب های این شهرستان ممنوع بوده و سایت پرنده نگری تالاب «کانی برازان» تعطیل شده است

وی در خصوص ممنوعیت بازدید گروهی در تالاب های این شهرستان نیز افزود: برای مقابله با گسترش ویروس کرونا هرگونه بازدید از تالاب های این شهرستان ممنوع شده و سایت پرنده نگری تالاب «کانی برازان» تعطیل شده است.

وی از اهالی روستاهای همجوار تالاب های این شهرستان خواست در صورت مشاهده افراد سودجو و فرصت طلب در شکار گونه های با ارزش جانوری مراتب را به اداره محیط زیست و محیط بانان این اداره اطلاع دهند.

براساس آخرین بررسی ها تعداد ۷۵ گونه پرنده آبزی و کنارآبزی متعلق به ۱۱ خانواده در تالاب های این شهرستان شناسایی شده است که در صورت اضافه کردن گونه های خشک زی، این تعداد به بیش از ۱۸۰ گونه خواهد رسید.

از گونه های مهم پرندگان تالاب های این شهرستان می توان به فلامینگو، چنگر، اردک بلوطی، اردک سرسفید، حواصیل خاکستری، پرستوی دریایی، اردک مرمری، باکلان کوچک، پلیکان سفید، چوب پا، کشم بزرگ و عروس غاز اشاره کرد.

در مهاباد علاوه بر تالاب بین المللی «کانی برازان» و «قوپی باباعلی»، تالاب دایمی حسن خان و تالاب های فصلی گروس، داشخانه و قره قشلاق نیز در این فصل میزبان پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1