19 مارس 2024 - 12:28

سیاره ای دیدنی و جذاب در دل چابهار

17 مارس 2020 - 17:00 dsfr.ir/am9r9

جاذبه های گردشگری ایران

فرسایش آب و باد تابلوی مریخی شگفت انگیزی را در حدود ۴۰ تا ۵۰ کیلومتری چابهار به سمت بندر گواتر ایجاد کرده که به یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری ایران تبدیل شده است.

وجود کوه هایی مریخی یا مینیاتوری در آن ناحیه منظره ای را ایجاد کرده که وقتی قدم در آن می گذاری، گویی به کره فضایی دیگر سفر کرده ای.
در سمت چپ جاده کوه هایی دیده می شود که به کوه های مینیاتوری یا مریخی و در زبان محلی به «کالانی» یا «آریا» معروفند؛ رنگشان به طرزی غیرمعمولی سفید و طوسی است و شب ها منظره ای باورنکردنی را ایجاد می کنند.

وجود فسیل حیوانات دریایی بیانگر این است که این منطقه قبلا زیر آب بوده است. حتی تصور رانندگی در این جاده حال آدم را خوب می کند.

این کوه ها از منحصر به فردترین کوه های ایران هستند و در لیست مراکز دیدنی سازمان میراث فرهنگی ثبت شده اند و به دلیل زیبایی شگفت انگیزشان در بین گردشگران داخلی و خارجی بسیار شناخته شده هستند.

قدمت این کوه ها به ۴ تا ۵ میلیون سال قبل باز می گردد و رشته کوهی را تشکیل می دهند که ده ها کیلومتر به سمت شرق امتداد دارد. این رشته کوه در ادامه کوه های زاگرس شکل گرفته و کوه هایی را با ارتفاع متفاوت در خود جای داده است. در جایی شاهد کوه های ۵ متری هستیم و در نقطه ای دیگر به ناگاه ارتفاع آن ها از ۱۰۰ متر هم تجاوز می کند. جالب ترین نکته این کوه ها، سختی و مقاومت آن هاست به گونه ای که برای بالا رفتن از آن ها باید تجربه صخره نوردی داشته باشید.

در این جاده رویایی وجود دو رنگ سبز دریا و ماسه هایی سرخ رنگ و سفیدی کوه یکی از تابلو های معجزه وار طبیعت ایران را نشان می دهد. میانه جاده را آبگیر هایی تشکیل می دهند که به سمت دریا صورتی رنگ و به سمت کوه خاکستری و نزدیک به سفید هستند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « باشگاه خبرنگاران جوان » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1