17 آوریل 2024 - 12:42

ویلاهای نوروزی در توقفگاه کرونا

16 مارس 2020 - 11:00 dsfr.ir/a58r9

ویلاهای نوروزی در توقفگاه کرونا
jabama.com
ویلاهای نوروزی

ساکنان و فعالان گردشگری برخی استان ها به ویژه استان های شمالی به منظور حفظ سلامت بومیان منطقه عرضه ویلا به مسافران نوروز ۹۹ را متوقف کردند و این در حالی است که برخی هتل ها با چراغ سبز متولی گردشگری برای تعطیلات عید ۹۹ همچنان مسافر پذیرش می کنند.

اقامتگاه های مسافری به دو شکل رسمی و غیررسمی تقسیم می شوند که هتل ها و خانه مسافرها جزو اقامتگاه های رسمی محسوب می شوند و ویلاها، خانه ها و سوئیت ها از اقسام اقامتگاه های غیررسمی به شمار می روند. مالکان ویلاها به ویژه در استان های شمالی کشور در ایام تعطیلات نوروز ۹۹ به منظور جلوگیری از سفر مسافران به این استان ها در جهت کاهش ابتلا به ویروس کرونا به سه شکل، عرضه ویلا را متوقف یا مشروط کرده اند. استارت آپ ها و سامانه های مجازی، عرضه ویلا و کار معرفی ویلا را متوقف کرده و در سایت های خود رسما عدم فعالیت در تعطیلات نوروز به دلیل شیوع کرونا را اعلام کرده و موکول کردن سفر به تاریخ دیگر را تاکید کرده اند.

این گروه از فعالان گردشگری فعالیت های خود را اکنون به شکل تبلیغ غذاهای محلی ادامه می دهند. در شکل دوم عرضه کنندگان ویلا، بومی ها (ساکنان استان های شمالی) به شکل خودجوش و مستقل از بخشنامه ها و دستورات دولتی و محلی در برابر کلیه مشتریان قدیمی و حتی مشتریان جدید از «انصراف اجاره ویلاها در کل ایام عید ۹۹» می گویند. همچنین مالکان غیربومی ویلاهای اجاره ای در شمال به شکل مشروط (در صورت بازبودن جاده ها و امکان ورود مسافر برای اسکان) با قیمت ۳۰ درصد سال گذشته ویلاهای خود را اجاره می دهند. البته ریسک پرداخت یا پیش پرداخت اجاره ویلاها بسیار بالاست زیرا سفر در این ایام تاحدودی امکان پذیر نیست و بومی های برخی استان ها مانع ورود مسافر به مناطق خود می شوند.

برخی از استارت آپ ها و سامانه های مجازی که ارائه کننده فروش وسایل سفر همچون هواپیما، قطار و اتوبوس هستند نیز به منظور پیشگیری از خسارت های وارده از کاهش مسافران و لغو سفرها به دلیل شیوع کرونا فروش بلیت های مسافرتی در ایام نوروز ۹۹ را متوقف کرده اند زیرا این احتمال وجود دارد که مسافران، هتل و اقامتگاهی در مقصد پیدا نکنند. هتل ها به عنوان اقامتگاه های رسمی به دو شکل به ارائه محصولات خود می پردازند. نوع اول عرضه مستقیم اجاره اتاق هتل ها است که برخی هتل ها باتوجه به اعلام مقامات محلی هیچ گونه ارائه خدماتی در ایام نوروز و پذیرش مسافر نخواهند داشت اما برخی از هتل ها به ویژه در شهرهای گردشگرپذیری همچون اصفهان و مشهد محدودیتی برای رزرو و پذیرش مسافران در تعطیلات نوروز ۹۹ درنظر نگرفته و اعلام کرده اند تاکنون هیچ بخشنامه رسمی مبنی بر عدم پذیرش مسافر به آنان ابلاغ نشده است.

استارت آپ ها و سامانه های مجازی رزرو هتل ها نیز با حذف هتل هایی که حاضر به پذیرش مسافران نیستند امکان رزرو هتل های دیگر در ایام نوروز ۹۹ را فراهم کرده اند و در واقع در رفتار هتل ها در یک استان نوعی تضاد و دوگانگی رفتاری وجود دارد که این امر را می توان در چراغ سبز وزارت گردشگری به هتل ها با اعلام دستورالعمل دوم پیشگیری از شیوع کرونا در اماکن و تاسیسات گردشگری مشاهده کرد که تا حدودی مسافرت در عید ۹۹ را امکان پذیر می داند.

باتوجه به اینکه دولت، مقامات ارشد و رئیس ستاد مدیریت کرونا توصیه صریح و موضع گیری سرسختانه ای نسبت به تعطیلات عید و سفرهای نوروزی خانواده های ایرانی در این دوره خاص شیوع کرونا داشته اند و در خانه ماندن و پرهیز از سفرهای برون شهری و درون شهری را به منظور حفظ سلامت و بهداشت شهروندان با دو نگاه کند شدن شیوع کرونا و کاهش ابتلا به ویروس کرونا اعلام کرده اند، همچنین علاوه بر اعلام مسوولان کشوری مبنی بر عدم سفرهای غیرضروری، سازمان بهداشت جهانی و سازمان جهانی گردشگری دو مرجع بین المللی در حوزه سلامت و توریسم نیز اعلام کرده اند که تمامی شهروندان کلیه کشورهای جهان تا اطلاع ثانوی (پایان موج ابتلا به کرونا در دنیا) از هرنوع سفر غیرضروری به ویژه تفریحی و گردشگری پرهیز کنند، چراکه این جابه جایی ها می تواند منجر به انتقال ویروس و ابتلا به کرونا در اثر دورهمی ها در فضای عمومی شود. اما با این حال متولی گردشگری در دولت متناسب با توصیه های جهانی و تاکید ستاد مدیریت کرونا برای بازار گردشگری عید ۹۹ محدودیت های لازم ضدکرونا درنظر نگرفته است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « دنیای اقتصاد » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1