28 مارس 2024 - 19:36

بایدها و نبایدهای گردشگری با کرونا

4 مارس 2020 - 15:00 dsfr.ir/v89tq

بایدها و نبایدهای گردشگری با کرونا
shabakeh-mag.com
بایدها و نبایدهای گردشگری با کرونا

کردستان کارشناس حوزه گردشگری، بر تبدیل تهدید به فرصت تاکید کرد و گفت: ممکن است تبلیغ در حوزه گردشگری در چنین شرایط بحرانی در کوتاه مدت نتیجه ای نداشته و حتی خشم عده ای را نیز برانگیزد، اما همین تبلیغ در شرایط بحرانی می تواند در آینده و در بلندمدت بسیار مثمرثمر واقع شود.

سوران احمدی زاد در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به موضوع پیش آمده در آستانه سال نو اظهار کرد: شروع کرونا همزمان با نزدیک شدن به فصل بهار و آغاز سال نو به طبع تاثیر بر صنعت گردشگری استان کردستان خواهد داشت.

وی عنوان کرد: موضوع کرونا ناخوداگاه گردشگری استان را از اولویت می اندازد اما با این شرایط متولیان و فعالان حوزه گردشگری موظف هستند نسبت به اقدامات و تدابیر امنیتی و بهداشتی اقدام کنند و با تدابیر بهداشتی سعی در جذب گردشگرانی داشته باشند که از لحاظ جسمی در سلامت کامل به سر می برند.

احمدی زاد یکی از روش های جذب گردشگر در این شرایط را استفاده از برند سازی استان کردستان دانست و افزود: کردستان در حوزه گیاهان دارویی و خشکبار بسیار مشهور و زبانزد است و با بهره گیری از این توانایی می توانیم برای جذب گردشگران به استان به منظور استفاده از گیاهان دارویی برای درمان بیماری های مختلف استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از شاخه های گردشگری سلامت، درمان بر مبنای مواهب طبیعی است ادامه داد: استان کردستان به دلیل کوهستانی بودن آن از آب و هوای سالم و مناطق بکر طبیعی برخوردار است و همین شرایط طبیعی و مساعد می تواند در درمان بسیاری از بیماری های جسمی و روحی موثر باشد و از گردشگری سلامت برای جذب گردشگر استفاده کرد.

احمدی زاد با اشاره به تاثیر گردشگری سلامت در جذب گردشگر به استان عنوان کرد: در شرایط فعلی می توانیم از گردشگری سلامت برای جذب گردشگر به استان بهره برده و از آن ها دعوت کنیم تا دوران مراقبت و بحران خود را در مناطق بکر و طبیعی استان کردستان به سرببرند.

به گفته این کارشناس حوزه گردشگری، حتی اگر روش های ذکر شده در حال حاضر و در شرایط فعلی که جهان با آن درگیر است جوابگو نباشد و تنها در حد یک تبلیغ باشد، همین تبلیغات انجام شده در شرایط فعلی می تواند تاثیرات مثبتی بر گردشگری استان در آینده داشته باشد.

وی همچنین تاکید کرد: با توجه به بعد مسافتی استان کردستان با شهرهایی که کانون کرونا هستند می توانیم از همین بعد مسافتی استان و مناطق بکر و طبیعی آن برای جذب گردشگر به استان استفاده کنیم.

سوران احمدی زاد تصریح کرد: استان کردستان، استانی فرهنگی-طبیعی است و از این جهت بسیار مشهور و زبانزد است اما در حال حاضر کرونا سبب تمرکز بر جنبه طبیعی آن شده است.

به گفته وی، بکر بودن مناطق استان کردستان و وجود اکوتوریسم های گردشگری و اقامتگاه های بومگردی می تواند در جذب گردشگران در این شرایط بحرانی موثر باشد و افراد سالم می توانند به منظور مراقبت از خود و دوری از شهرها و محل های آلوده در این مقطع بحرانی به مناطق بکر و دیدنی استان روی بیاورند.

این استاد گردشگری اظهار کرد: در موضوع کرونا باید تمام تمرکز خود را بر گردشگری خاص معطوف کنیم.

وی عنوان کرد: با قرار دادن دوربین های ۳بعدی در اختیار گردشگرانی که به کردستان سفر کرده و از مکان های طبیعی و فرهنگی و تاریخی استان دیدن می کنند گردشگران می توانند از طریق در آمیختن مجاز و واقع از فناوری واقعیت افزوده بهره مند شوند.

سوران احمدی زاد استفاده از فناوری های پیشرفته جدید در زمینه گردشگری را موثر دانست و گفت: با در اختیار قرار دادن عینک های ۳بعدی در مکان های تاریخی می توان تصویری از دنیای حال و گذشته را به ذهن گردشگر القا کرده و همزمان که از یک مکان تاریخی دیدن می کند، می تواند از نحوه زندگی و افرادی که در زمان های بس دور در آن مکان می زیسته اند اطلاع یابند.

وی با اشاره به اینکه بدون شک بحران فعلی در آستانه سال نو می تواند به شدت گردشگری استان را تحت تاثیر قرار دهد، افزود: پرداختن به گردشگری عمیق و دعوت از گردشگران برای بازدید از کارگاه های ماسک سازی و دریافت آموزش و کمک رسانی به این نوع کارگاه ها در جذب گردشگران به استان کردستان موثر است و در اصطلاح به آن گردشگری عمیق یا گردشگری داوطلبانه گفته می شود.

احمدی زاد بر ضرورت رعایت نکات بهداشتی و ایمنی در آستانه سال نو و ورود گردشگر به استان کردستان تاکید کرد و گفت: وجود تجهیزات ایمنی و کیت های تشخیص کرونا در مبادی ورودی استان به منظور جلوگیری از گسترش ویروس کرونا لازم و ضروری است.

وی همچنین از تور لیدرها و فعالین حوزه گردشگری خواستار رعایت موارد و نکات بهداشتی و استفاده از مواد و وسایل بهداشتی هنگام برخورد با مسافران شد.

 سوران احمدی زاد یادآور شد: راه اندازی کمپین های تبلیغاتی گردشگری مبنی بر کرونا همچون راه اندازی کمپین گیاهان دارویی، کارگاه های ماسک سازی در ایجاد گردشگری عمیق و گردشگری سلامت استان موثر خواهد بود.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1