29 مارس 2024 - 07:05
موافقت با بنزین نوروزی

بنزین سفر تحت تاثیر کروناست

3 مارس 2020 - 11:00 dsfr.ir/m50s6

بنزین سفر تحت تاثیر کروناست
mehrnews.com
بنزین سفر

کمیسیون تلفیق با اختصاص بنزین ویژه ایام نوروز موافقت کرد بنزینی که البته معلوم نیست پس از تصویب، بتوان از آن برای سفرهای نوروزی با توجه به شیوع ویروس کرونا استفاده کرد یا نه.

طرح سهمیه بندی بنزین به همراه تغییر در نرخ آن از ۲۴ آبان ماه اجرایی شد. بر این اساس سهمیه اختصاص یافته به خودروهای شخصی بنزینی ۶۰ لیتر و دوگانه سوز ۳۰ لیتر تعیین شد. قیمت هر لیتر بنزین سهمیه ای ۱,۵۰۰ تومان و نرخ هر لیتر بنزین آزاد سه هزار تومان شد.

از همان زمان رسانه ها پس از سهمیه بندی بنزین درصدد اختصاص سهمیه ای ویژه سفرهای نوروزی بودند سفرهایی که حالا با چالش کرونا مواجه شده و با وجود اینکه دو هفته مانده به شروع ایام نوروز اما هنوز مشخص نیست ایرانی ها بتوانند به سفر داخلی بروند و یا نه.

در این باره بارها رسانه ها از وزارت میراث فرهنگی نیز پیرو این موضوع انتقاد کردند چرا که نه فعالیت درخوری و نه اتفاقی موجب می شد، تا این وزارتخانه پیگیر بنزین سفر باشد.

ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی ۲۴ آبان از ارسال نامه علی اصغر مونسان به وزیر نفت درباره توجه به موضوع سفر در طرح سهمیه بندی بنزین خبر داده و گفته بود: شب گذشته تغییرات درباره اختصاص سهمیه بنزین را اعلام کردند ولی ما دو هفته گذشته پیش بینی کرده بودیم که بنزین سهمیه بندی شود به همین دلیل نامه ای با امضای وزیر میراث فرهنگی به وزیر نفت نوشتیم مبنی بر اینکه اگر قرار است بنزین سهمیه بندی شود، موضوع سفر و گردشگری مردم در داخل کشور نیز مد نظر قرار گیرد. اکنون منتظر هستیم تا ببینیم پاسخ به این نامه چیست و چه تدابیری در این باره اندیشیده می شود.

وی افزود: ساز و کار اختصاص رسیدگی به این موضوع را باید وزارت نفت مدنظر قرار دهد. چون باید موضوع سفر مردم و کسانی که با وسیله نقلیه خود به داخل ایران می آیند را نیز در نظر بگیریم. با این وجود وقتی متوجه سهمیه بندی بنزین در شب گذشته شدیم باز هم تأکیدی بر توجه به این نامه خواهیم کرد.

ولی بعد از مدتی علی اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت که چنین درخواستی نداشته و اصلاً نامه ای درباره اختصاص سهمیه بنزین ویژه سفر ننوشته است.

ولی تیموری هم بعد از این اظهار نظر گفت که فعلاً سهمیه ای با عنوان «بنزین سفر» مطرح نیست.

او همچنین از اختصاص بنزین برای شرکت های حمل و نقل گردشگری خبر داده و گفته بود: قرار است پلاک ویژه گردشگری دریافت کنیم. اکنون در حال رایزنی با راهنمایی و رانندگی هستیم.

رسانه ها هر چه به اسفند ماه نزدیک می شدند موضوع بنزین سفر را بیشتر پیگیری می کردند تا اینکه امروز یازدهم اسفند ماه جبار کوچکی نژاد عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۹ در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به جلسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۹ گفت: طبق مصوبه این کمیسیون ۶۰ لیتر بنزین برای ایام نوروز در نظر گرفته می شود. بر این اساس اگر طبق روال گذشته سهمیه بنزین برای هر ماه ۶۰ لیتر باشد بر اساس این مصوبه بنزین در فروردین ماه و برای عید نوروز ۱۲۰ لیتر خواهد بود.

البته بنزین نوروزی که امروز در کمیسیون تلفیق درباره آن بحث شد باید به تصویب مجلس برسد بنابراین ممکن است هنگام تصویب نهایی مقدار آن کم و زیاد شود و یا اینکه تغییراتی در نحوه واریز آن صورت گیرد.

با این وجود حالا دیگر اختصاص سهمیه بنزین سفر و اندازه و مقدار آن مطرح نیست. باید دید آیا برای ایام نوروز واریز خواهد شد یا نه. آیا می توان با وجود شیوع ویروس کرونا از آن برای سفرهای نوروزی بهره برد؟ چون از هم اکنون بسیاری از مردم سفرهای خود را برای ایام نوروز نیز لغو کرده اند و متولیان وزارت بهداشت نیز کماکان هشدار می دهند که از سفر در این برهه زمانی پرهیز کنید.

« دنیای سفر » این نوشته را از « خبرگزاری مهر » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1