29 مارس 2024 - 17:03

چرا هواپیما سقوط می کند؟

29 فوریه 2020 - 13:50 dsfr.ir/473v1

سفر هوایی

هواپیما یکی از وسایل نقلیه ای است که مورد توجه افراد بسیار زیادی قرار می گیرد. در بین افرادی که با تهیه بلیط هواپیما سفر می کنند، کسانی هستند که از سفر با این وسیله نقلیه ترس زیادی دارند. کافی است، تلویزیون و یا سایت های خبری را دنبال کنید، دلیل ترس از هواپیما را در این افراد خواهید یافت.

سقوط هواپیما می تواند دلایل مختلفی را با خود به همراه داشته باشد. در ادامه به بررسی این دلایل خواهیم پرداخت. با مرور مطلب نوشته شده، خواهید دانست که نباید بیش از اندازه نگران سفر با این وسیله نقلیه بود. لازم به ذکر است، هواپیما در رده نخست امن ترین وسایل نقلیه قرار دارد.

خلبانان در رتبه نخست!

اولین و مهمترین دلیل سقوط هواپیما که بیشترین سهم را در این زمینه دارد، خلبان است. بیشتر حوادث هوایی و سقوط هواپیما روی اشتباهات خلبانان رخ می دهد. شایان ذکر است، حدود 51 درصد از سقوط هواپیما ها بر اثر اشتباه خلبان می باشد. شاید این مطلب رعب و ترس را به جانتان بیاندازد که دیگر با خرید بلیط هواپیما به سفر نپردازید. اینطور نیست!!! تا آخر مطلب با ما همراه باشید.

اشتباهات متداول خلبانان

خلبانان اشتباهات متداولی را انجام می دهند که موجب سقوط هواپیما در مسیر پیش رو می شود. مسیریابی در شرایط بد آب و هوایی، عدم توجه به مسائل فنی هواپیما، خواندن اشتباه اطلاعات داده شده، سکته قلبی خلبان، عدم آگاهی لازم کمک خلبان، مشکلات روحی و روانی از جمله اشتباهاتی است که خلبانان و کمک خلبانان مرتکب می شوند و که این عوامل موجب سقوط هواپیما می شود.

مشکلات فنی که منجر به حادثه می شود!

مشکلات فنی بعد از اشتباهات خلبانان در رده دوم عاملین سقوط هواپیما قرار می گیرد. مشکلات فنی پیش آمده با اشتباهات خلبان کاملا فرق دارد. فرض کنید در هنگام پرواز موتورهای هواپیما از کار بیفتد یا مشکل فنی دیگری در پرواز اختلال ایجاد نماید، خلبان هیچ کاری برای رفع نقصی نمی تواند انجام دهد. مشکلات فنی حدود 20 درصد از دلایل سقوط هواپیما را به خود اختصاص می دهد. که در جای خود جالب به نظر می رسد.

شرایط بد جوی

با سومین عامل سقوط بیشتر آشنا شوید. شرایط آب و هوایی یکی دیگر از عواملی است که موجب سقوط هواپیما می شود. این عامل حدود 15 درصد از سهم صد درصدی سقوط هواپیما را به خود اختصاص داده است. شرایط بد جوی مانند طوفان، بادهای شدید و مه عوامل تخریب گر در مسیر هواپیما هستند.

بسیاری از خلبانان در شرایط بد جوی به مسیر خود ادامه نمی دهند که همین عامل باعث شده تا با فرودی بجا و دقیق جان مسافران در امان باشد. بیشتر پروازها در شرایط نامساعد جوی مانند: مه، طوفان و بادهای شدید باید فرود بیایند. سیستم ایمنی هواپیما به نحوی است که در برابر رعد و برق مقاوم می باشد، ولی در برخی از مواقع هنگام اصابت رعد و برق با هواپیما مسائلی مانند ایجاد مشکل در مخزن سوخت هواپیما، قطعی موقتی برق هواپیما و ایجاد اختلال در بینایی به طور موقت به وجود می آید.

لازم به ذکر است، طبق تحقیقات هیچ هواپیمایی از روز اول تا به امروز بر اثر صاعقه سقوط نکرده است. برای به آرامش رسیدن در این مواقع می توانید راهکارهایی مانند نفس عمیق را امتحان کنید. برای دستیابی به تکنیک های بیشتر مجله تیک بان را برای مطالعه انتخاب کنید. سایت تیک بان یکی از معتبرترین سایت های ارائه کننده بلیط هواپیما است که در سفری راحت راهکارهای بی نظیری را ارائه می دهد.

مسائل امنیتی!

یکی از نکاتی که مورد توجه بسیاری از افراد بخصوص در رسانه های مکتوب و تصویری قرار گرفته است، خرابکاری های عمدی می باشد. 10 درصد از سوانح هوایی به خرابکاری های فردی بستگی دارد. شاید برایتان جالب به نظر برسد چه عواملی جز خرابکاری های عمدی و فردی به شمار می رود. ربودن هواپیما، بمب گذاری های مختلف در اقصی نقاط جهان، به آتش کشیدن هواپیما، گروهک های تروریستی و بسیاری از عوامل دیگر که موجب رعب و وحشت مسافران در هواپیما می شود. با رصد خبرگزاری های مختلف متوجه این امر در پرواز خواهید شد.

اشتباهات فردی!

افراد بسیار زیادی در برج های مراقبت مشغول به فعالیت هستند تا راهنمایی های لازم برای پروازی بهتر را انجام دهند. در برخی مواقع این افراد دچار سهل انگاری شده و وظیفه خود را به خوبی انجام نمی دهند. همین عامل باعث می شود تا مسافران و خلبان جان خود را از دست بدهند. سقوط هواپیما در کوهستان، فرود بر روی باندی که هواپیما دارد، تصادف هوایی و یا زمینی از جمله مواردی است که ما در چند سال گذشته شاهد آنان بوده ایم.

عواملی که دیگر خبری از آنها نیست

عوامل بسیار زیادی باعث سقوط هواپیما می شود. با توجه به پیشرفت هواپیما ها امروزه دیگر شاهد هیچ یک از این حوادث نخواهید بود. نه خبری از خلبانان غیر متخصص است و نه از کمک خلبانان بی سواد. امروزه اکثر خلبانان این مرز و بوم دچار مهارت هایی هستند که در کمتر کشوری آنان را مشاهده می کنید. مشکلات فنی یکی دیگر از عاملین بود که مورد بررسی قرار داده شد. هواپیماها در چند سال اخیر به قدری پیشرفت چشمگیر داشته اند که دیگر خبری از مشکلات فنی در پرواز نیست. امنیت پرواز با گروه های امنیتی همیشه برقرار است. امروزه هواپیماها در صدر ایمن ترین وسایل حمل و نقل وجود دارند. برای خرید بلیط هواپیما هیچ گونه نگرانی به دل خود راه ندهید. با خیالی آسوده رزرو بلیط هواپیما خود را انجام دهید و به سفر خود بپردازید.

امکانات و امنیت در هواپیما به قدری بالا است که کسی نمی تواند از سفر با این وسیله نقلیه چشم پوشی کند. برای آشنایی با امکانات هواپیما می توانید به مطلب" باکلاس ترین شرکتهای هواپیمایی ایران" مراجعه کنید.

با تمامی این اوصاف هواپیما یکی از امن ترین وسایل نقلیه دنیا است که نفرات بسیار زیادی از آن برای حمل و نقل های دور و نزدیک خود استفاده می نمایند. اگر مایلید تا به خرید بلیط هواپیما به مسافرت خود بپردازید، سایت تیک بان یکی از معتبرترین سایت های ارائه کننده بلیط هواپیما را انتخاب نمایید. سایت بلیط هواپیما تیک بان علاوه بر بلیط هواپیما، بلیط قطار و بلیط اتوبوس را پشتیبانی می نماید. با تایپ آدرس سایت ما https://tikban.com بلیط هواپیما خود و همراهانتان را در کسری از دقیقه در دست داشته باشید.

« دنیای سفر » این نوشته را از « تیک بان » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1