28 مارس 2024 - 13:23

هشدار کارشناسان به پیامدهای تغییرات آب و هوایی علیه امنیت جهان

26 فوریه 2020 - 11:00 dsfr.ir/fd0sn

هشدار کارشناسان به پیامدهای تغییرات آب و هوایی علیه امنیت جهان
googleusercontent.com
تغییرات آب و هوایی

کارشناسان امنیتی، نظامی و اطلاعاتی آمریکا هشدار دادند، تغییرات آب وهوایی می تواند به یک تهدید «فاجعه بار» علیه امنیت جهان تبدیل شود.

کارشناسان مربوطه این تهدید را ناشی از عوامل مختلفی از جمله از دست دادن معیشت مردم، بیماری، چالش ناشی از کمبود آب و مواد غذایی ارزیابی کردند.

این گروه از کارشناسان در گزارشی که از سوی یک مرکز غیرانتفاعی موسوم به مرکز آب وهوایی و امنیتی منتشر شده است، افزودند: فشارهای ناشی از گرم شدن زمین می تواند تنش های سیاسی، ناآرامی ها و درگیری ها را تشدید کرده و ضمن دامن زدن به تندروهای خشونت طلبانه، سازوکارهای امنیتی دولت ها را دچار فروپاشی کند.

در این گزارش همچنین آمده است: کشورهای جنگ زده در آفریقا و خاورمیانه بیشتر از دیگر کشورها در معرض خطرند اما مناطق صنعتی نیز در مقابل چنین تهدیدی آسیب پذیر هستند.
در سه دهه آنیده در صورت بروز سناریوی کاهش گرما، هر منطقه ای در جهان با تهدیدهای شدید امنیت ملی و جهانی مواجه خواهد شد. دمای بیشتر کره زمین شرایط فاجعه باری را در رابطه با خطرات امنیت جهانی در قرن ۲۱ به بار خواهد آورد که احتمالا بازگشت به شرایط قبلی را غیرممکن می کند.

نگرانی ها درباره تاثیرات تغییرات آب وهوایی به درخواست برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و کاستن از روند گرم شدن زمین، در بحبوحه موارد گرمای شدید ناشی از تغییرات آب وهوایی همچون آتش سوزی های گسترده و سیل منجر شده است.
سازمان ملل نیز سال گذشته در گزارشی درباره پیامدهای تاثیرات ناشی از تغییرات آب وهوایی هشدار داد.

گزارش کارشناسان آمریکایی که روز (دوشنبه پنجم اسفندماه) منتشر شد، همچنین درباره جابه جایی افراد به دلیل افزایش دما، خشکسالی و کاهش تامین آب آشامیدنی و غذا هشدار می دهد.

در این گزارش آمده است: با کمیاب شدن منابع، بیماری ها گسترش می یابند و امنیت مرزها و زیرساختارها فرو می پاشد و این امر می تواند به افراط گرایی، جنایت و قاچاق انسان دامن بزند.

به گفته « رود شونور » تحلیلگر پیشین اطلاعاتی آمریکا و یکی از نویسندگان این گزارش، با شکنندگی بیشتر کشورها، آینده تیره و تاری در انتظار است.
کارشناسان تهدیدهای ناشی از تغییرات آب وهوایی را افزایش دمای زمین به میزان بیش از یک تا دو درجه سانتیگراد تا پایان قرن حاضر می دانند.

سازمان ملل هشدار داده اگر انتشار گازهای کربنی به شکل چشمگیری کاهش نیابد متوسط دمای زمین تا آن زمان چهار درجه افزایش خواهد یافت.
توافق آب وهوایی پاریس در سال ۲۰۱۵ میلادی کاهش دمای زمین به زیر ۲ درجه را هدف قرار می دهد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بدون توجه به هشدار کارشناسان، تلاش هایی را برای خارج کردن کشورش از این توافق آغاز کرده است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1