28 مارس 2024 - 22:54

برای نگین «توپخانه» خواب های طلایی دیده اند

22 فوریه 2020 - 13:00 dsfr.ir/c26ar

توپخانه تهران

برای چهلمین سال آغاز به کارشان، تصمیم گرفته اند قدیمی ترین بنای ساخته شده برای فعالیت بانک در کشور را به موزه تبدیل کنند، پس با کمک یک موزه دار، نخست به سمت ایجاد موزه ای موقت رفته اند، تا در ادامه ی طرح و با برنامه ریزی گاوصندوق بانک را به موزه ای دائمی تبدیل کنند.

نگینِ زیبا اما کوچک میدان توپخانه تهران، با کاشی های خاص و معماری متفاوت اش این روزها، کاربری جدیدی را نجربه می کند.

مجموعه ساختمانی که یکی از بناهای داخلی اش در اواخر دهه ۸۰ هم یک بار به موزه تبدیل شد، اما کمتر از یک سال بعد تعطیل شد تا برخی اقدامات شهری را در داخل فضای مجموعه عملیاتی کنند.

حالا برای مدت کوتاهی یعنی حدود ۱۰ روز دیگر، دو طبقه بالای ساختمان قدیمی «بانک بازرگانی ایران» یا همان «بانک تجارت» (مسئوولان فعلی بانک) در میدان توپخانه را به گالری های موقت تبدیل کرده اند و تعدادی از تابلوهای نفیس نقاشی را به نمایش گذاشته اند و یک شعبه نمادین بانک با طراحی دهه ۴۰ و ۵۰ شمسی برای آشنایی گردشگران با بانکداری آن سال ها طراحی و به نمایش گذاشته شده اند وحتی تعدادی از قدیمی ترین اسناد صنعت بانکداری کشور نیز در موزه بانک تجارت به نمایش گذاشته شده است.

ساختمان بانک شاهی که بعد از مدتی با نام «بانک بازرگانی» معرفی شد و امروز در ضلع شرقی میدان توپخانه (میدان امام خمینی (ره)) قرار دارد، ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. بنایی تاریخی که استفاده از عناصر تزیینی معماری ایران، مانند کاسه سازی در نیم گنبد سردر ورودی، کاشیکاری و گچبری از ویژگی های آن محسوب میشود.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1