28 مارس 2024 - 13:48

بازگشت دوباره لک لک های مهاجر به تالاب زریبار

19 فوریه 2020 - 09:00 dsfr.ir/4b7gd

لک لک های مهاجر

کردستان سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مریوان گفت: لک لک های مهاجر به منظور زمستان گذرانی و جوجه آوری به کلنی های حاشیه تالاب بین المللی زریبار مریوان بازگشتند.

ابراهیم همت بلند اظهار کرد: لک لک ها از جمله پرندگان مهاجری هستند که با شروع فصل سرما در عرض های شمالی، به سوی مناطق جنوبی و گرمسیر مهاجرت می کنند.

این پرندگان مهاجر، در مسیر مهاجرت شان به مناطق گرمسیری، مدتی را جهت استراحت، تغذیه، جوجه آوری و زمستان گذرانی در کلنی های دشت بیلو و دره تفی حاشیه تالاب زریوار مریوان به سر می برند.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مریوان ادامه داد: چنگرمعمولی، کاکائی، خوتکا، اردک سرسبز، غاز خاکستری، فلامینگو و... از جمله پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی هستند که در فصل سرد سال، مهمان تالاب زریوار(زریبار) مریوان می شوند.

از عموم مردم درخواست می شود در حفظ و صیانت از این پرندگان زیبا به عنوان نعمت ها و نشانه های قدرت لایزال الهی تلاش کنند و از تخریب لانه، زیستگاه و آرامش آنها خودداری شود. 

هر ساله با نزدیک شدن فصل بهار، شاهد مهاجرت لک لک های سفید به استان کردستان به منظور جوجه آوری و تابستان گذرانی هستیم.

لک لک سفید با نام کُردی «حاجی له ق له ق» یکی از گونه های پرندگان با رفتاری اجتماعی است که تالاب زریبار و روستاهای اطراف آن یکی از زیستگاه های مهم این پرنده در منطقه است.

لک لک سفید با نام علمی « Ciconia Ciconia » پرنده ای با ۱۰۲ سانتی متر طول در زمره بزرگترین پرندگان کنارآبزی است. نر و ماده این پرنده هم شکل هستند و جزو پرندگان زادآور تالاب زریبار است.

این پرنده آرام با مردم این دیار به خوبی انس گرفته است و بر روی درختان و لانه هایی که روستانشینان زریبار با عشق برایش ساخته اند، آرامش می گیرد.

این گونه زیبا زمستان ها را در مناطق گرمسیری کشور مانند تالاب های استان خوزستان و فارس و... به سر برده و با شروع فصل بهار، مهاجرت خود را به مناطق غربی کشور و به ویژه استان کردستان به منظور جوجه آوری و تابستان گذرانی آغاز می کند.

لک لک سفید در بیشتر نقاط استان مشاهده می شود اما به دلیل شرایط زیستگاهی مناسب، وجود درختان بلند بلوط، فراوانی غذا و احساس امنیت، دو شهرستان بانه و مریوان، پذیرای تعداد بیشتری از این گونه هستند.

وجود لک لک های سفید برروی درختان بلند بلوط، باعث جذب گردشگران و پرنده نگران از سراسر کشور برای مشاهده این پرنده زیبا به استان کردستان شده است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1