29 مارس 2024 - 10:04
سفیر اندونزی

گردشگری حلال ظرفیت مهمی برای ایران است

16 فوریه 2020 - 13:00 dsfr.ir/1a2ay

سفیر اندونزی

اندونزی پرجمعیت ترین کشور مسلمان جهان است که در حوزه گردشگری از ظرفیت های بالایی برخوردار است و به عنوان یکی از کشورهای هدف همیشه مورد توجه بوده است.

ایران و اندونزی در حوزه جذب گردشگر اقدامات مشترکی را انجام داده اند و با توجه به اشتراکات فرهنگی، تاریخی و دینی ایران و اندونزی همکاری های این دو کشور در حوزه گردشگری می تواند نتایج خوبی را به دنبال داشته باشد.

اکتاوینو علیمودین سفیر اندونزی نیز بر علاقه مندی کشورش به توسعه گردشگری با ایران تأکید دارد و در حاشیه برگزاری سیزدهمین نمایشگاه بین الملل گردشگری و سی و سومین نمایشگاه ملی صنایع دستی با حضور در غرفه مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی و خبرگزاری میراث آریا، با ستاد خبری نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی به گفت و گو پرداخت و در این مصاحبه بر تقویت روابط دو کشور ایران و اندونزی در حوزه گردشگری تأکید کرد.

آنچه در ادامه می آید گفت و گوی سفیر اندونزی با ستاد خبری نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی تهران است.

مصاحبه را با شعار گردشگری اندونزی «اندونزی فوق العاده» (wonderful Indonesia) آغاز می کنم، چه فلسفه ای پشت انتخاب آن است؟

به دو دلیل، اول اقلیم بسیار متنوع این کشور است، اقلیمی که هم زمین های کشت برنج دارد و هم ساحل و نخل و همچنین منطقه کوهستانی، دلیل دوم گوناگونی فرهنگ و سنن مردم آن است که در هر استان متفاوت است و این دو باعث شگفتی گردشگران می شود.

اگر بخواهیم گردشگران ایران و اندونزی را از نظر تعداد مقایسه کنیم، کدام کشور مخاطب بیشتری دارد؟

در واقع مشکلی که ما با این مسئله داریم این است که به دلیل نبودن پرواز مستقیم بین ایران و اندونزی، گردشگران ما از کشورهای همسایه برای سفر به ایران استفاده می کنند و از این رو ما آمار دقیقی از مسافرانی که اندونزی را به مقصد ایران ترک می کنند نداریم.

البته ما از سفارت ایران که برای شهروندان ما ویزا صادر می کند هم آماری دریافت نمی کنیم، بنابراین تنها آماری که در اختیار داریم از مسافران ایرانی است که به کشور ما می آیند. به عنوان مثال ما سال گذشته حدود 8هزار ویزا برای گردشگران ایرانی صادر کردیم، ویزای کار، تحصیل و بیشتر از همه توریستی.

اما اکثر گردشگران اندونزی برای گردشگری حلال به ایران می آیند و این یک ظرفیت مهم برای ایران است. به عنوان مثال برای ایام محرم و اربعین یا سایر مناسب های مشابه، البته مراسم نوروز هم برای مردم ما جالب است.

علاوه بر گردشگران، ما دانشجویان زیادی داریم که در ایران تحصیل می کنند و خانواده های آن ها نیز تعدادی از گردشگران هستند که برای دیدن فرزندانشان به ایران می آیند و تعداشان دوبرابر دانشجویان خواهد بود، مثلا به ازای 700 دانشجو 1400 بازدید کننده به این کشور سفر می کنند.

اما مشکلی ما با آمار مسافرانی که به ایران سفر می کنند، داریم، عدم وجود پرواز مستقیم از جاکارتا به تهران و بالعکس است.

آینده این تعامل این دو کشور در صنعت توریسم را چطور می بینید؟

گردشگری همیشه باعث ایجاد پیوند بین کشورها می شود و اهمیتی ندارد که این مسائل چقدر بزرگ باشند. به عنوان مثال اندونزی با فجایع طبیعی زیادی روبه رو بوده است، سیل، زلزله و سایر اتفاقات مشابه، اما بعد از گذشت مدتی از آن باز هم شاهد حضور گردشگران در این مناطق بوده ایم؛ بنابراین می توانم بگویم که این مثال درباره منطقه نیز صادق است و گردشگران باز هم برای دیدن طبیعت زیبا و میراث فرهنگی به ایران خواهند آمد.

بسیاری از گردشگران برای خرید فرش به ایران سفر می کنند و این امر تا زمانی است که فرش ایران ارزش دارد، ادامه خواهد داشت. اما به ایران بستگی دارد که چطور شعار ایران باعظمت (majestic Iran) را در دنیا ترویج دهد. چطور دریای خزر و خلیج فارس یا شهرهای تاریخی اصفهان و شیراز را به مردم معرفی کنید.

موضوع دیگر این است که ایران باید خیال گردشگران را از این بابت راحت کند که مشکلی برایشان پیش نمی آید، از این رو زمانی که خیال گردشگر از این بابت راحت باشد سفرش طولانی تر می شود.

مشکلات دیگری که مسافران با آنها روبه رو هستند مسئله کارت های اعتباری بین المللی و دریافت و پرداخت پول است، با وجود این اما هنوز گردشگران به ایران می آیند.

نقش نمایشگاه های بین المللی در ترویج توریسم را چطور ارزیابی می کنید؟

کشور من در چند سال اخیر در این نمایشگاه شرکت کرده است. این نمایشگاه جایی است که می توانید با آژانس های مسافرتی داخلی و خارجی آشنا شوید یا حتی مسئولان خطوط هوایی مختلف را ببینید و با آنها تعامل کنید.

1