25 آوریل 2024 - 16:56

ماجراجویی در معبد تاریخی

11 فوریه 2020 - 15:00 dsfr.ir/kf3dh

معبد بودایی

شرق آسیا در این سال ها با شتاب فزاینده ای به سمت سبک زندگی غربی عزیمت کرده است. با این حال آموزه های شرقی همچنان منفذهایی محسوب می شوند که به انسان گرفتار در زندگی ماشینی توصیه می کنند به اصل و ذات خویش بازگردند.

معبد جینکوانزا یک معبد تاریخی است که در پارک ملی بوخانسان در نزدیکی (شمال) سئول واقع شده است. این معبد به دستور پادشاه هیونجونگ از سلسله گوریو در قدردانی از راهب بزرگ بودایی، جینوان، ساخته شده است. در تاریخ آمده که جینکوان در زمان جوانی، زندگی پادشاه هیون جونگ را نجات داد و پادشاه با ساختن معبد ، برای او جبران کرد.

معبد جینکوانسا از چندین ساختمان تشکیل شده است و برنامه های موقتب اجرا می کند که بازدید کنندگان می توانند فرهنگ بودایی دست اول را با آن ها تجربه کنند. برای گروه ها، کودکان و جوانان برنامه هایی وجود دارد؛ حتا امکان اقامت تا به نوعی علاوه بر آشنایی با آیین بودایی، مشارکت کنندگان با استفاده از موقعیت طبیعتی که برای آن هم انرژی های خاص مفروضند، به پالایش روح و جسم خود در اقامت هدفمند یا ماجراجویانه ی خود دست یابند.

گردانندگان خوش برخورد معبد می گویند، کوه اگرچه همان کوه است اما هر بار که به آن نگاه می کنید، در ظاهر آن متفاوت است. بسته به تغییر هوا، بسته به تغییر فصول، بسته به زاویه دید، بسته به حالت ذهن بیننده، بسیار متفاوت است. اگرچه آموزه ها تغییر نمی کند اما نحوه نزدیک شدنشان به ما، با توجه به جریان زمان ، اشیاء و شرایط مختلف دیگر به اشکال مختلف بیان می شود. اکنون ما در موقعیتی هستیم که می توان دوره ای دیگر را در آثار تاریخ هزاره ترسیم کرد. اینجا بسیاری از افراد می توانند آزادانه به تعلیم نزدیک شوند و همچنین یک مکان استراحت دلچسب خواهد بود که در آن برای کسانی که در هرج و مرج زمان و خودخواهی شخصی غوطه ور هستند، آرام گیرند.

جینکوانزا نیز مانند بسیاری معابد دیگر در سئول، در ابتدا برای عموم آزاد نبود. سرانجام در سال ۲۰۱۴ درهای خود را باز کرد تا بتواند با مردم سراسر جهان ارتباط برقرار کند.

هرچند که این روزها شیوع ویروس کرونا موجب شده است که زمان برگزاری بسیاری از برنامه های از پیش طراحی شده معبد بازنگری شوند اما گردانندگان آن معتقدند که مخاطبان خود را به زودی ملاقات خواهند کرد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1