18 آوریل 2024 - 23:23

جاذبه های گردشگری رامسر، عروس شهرهای ایران

8 فوریه 2020 - 10:00 dsfr.ir/yn5en

رامسر

جنگل اسرار آمیز و رویایی دالخانی یا دالیخانی در میان گردشگران به دالان بهشت مشهور شده است. این جنگل رویایی تنها 30 کیلومتر با شهر رامسر فاصله دارد و 800 متر هم از سطح دریا ارتفاع دارد.

ترکیب سفر، شمال و رامسر یکی از محبوب ترین ترکیب هایی است که به ذهن ما ایرانی ها می رسد. در هر خانه ای که چمدانی به قصد سفر بسته شود؛ رامسر یکی از گزینه ها محسوب می شود. امروز در مجله اینترنتی ایده آل مگ شما را به تجربه ی سفری خاطره انگیز به شهر رویایی رامسر دعوت خواهیم کرد.
سریال بازی تاج و تخت را دیده اید؟ هرچقدر در این سریال، شمال منطقه ترسناکی به نظر می رسید؛ به همان اندازه برای ما ایرانی ها شمال یک منطقه رویایی و جذاب محسوب می شود. از شمال و زیبایی هایش حرف زدن؛ تکرار مکررات به نظر می رسد. کدام ایرانی را سراغ دارید که نداند شمال چقدر جذاب و تماشایی است؟ مناطق و شهر های شمالی، محبوب ترین مقاصد گردشگری در ایران به شمار می روند.
در این مقاله می خواهیم یکی از نگین های گردشگری ایران ، یعنی شهر زیبای رامسر را بیشتر معرفی کنیم. به بررسی جاذبه های طبیعی این شهر خواهیم پرداخت. از غذاهای محلی و خوشمزگی های رامسر برای شما خواهیم گفت و در نهایت سفر به رامسر را به عنوان یک تجربه خاطره انگیز و به یادماندنی، بررسی خواهیم کرد.


عروس شهر های ایران
اگر یکبار قدم به رامسر بگذارید و از نزدیک شاهد زیبایی های مسحور کننده اش باشید؛ کاملا خواهید فهمید که چرا به آن، لقب عروس شهرهای ایران را داده اند. همجواری با دریا و جنگل، چنان طبیعتی را در این منطقه به وجود آورده است که هوش از سر هر بیننده ای می برد. رامسر در غرب استان مازندران واقع شده است و سالانه پذیرای تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی می باشد.
ساحل زیبا، ییلاق های خوش آب و هوا، شالیزارهای سرسبز، چشمه های آب گرم معدنی و باغ های مرکبات تنها بخشی از زیبایی های این شهرستان محسوب می شوند. علاوه بر تمام این زیبایی ها، رامسر آب و هوای بسیار دلپذیری هم دارد. تابستان های گرم و مرطوب و البته زمستان های معتدل، از ویژگی های ممتاز این شهرستان به شمار می روند.
بیایید با هم سری به دیدنی های تمام نشدنی عروس شمالی ایران بیندازیم:


جواهر ده
تنها کافیست 30 کیلومتر از رامسر به سمت جنوب غربی و کوه های باشکوه البرز حرکت کنید تا به یک روستای بی نهایت زیبا برسید. یک جاده ی پر پیچ و خم و سرسبز را که پشت سر بگذارید؛ بر فراز ابرها، روستای جواهرده در انتظار شما خواهد بود. اگر برایتان جالب است که ابرها در زیر قدم هایتان به رقص بپردازند؛ حتما صبح زود قدمی در جواهرده بزنید. این روستای ییلاقی، از 3 طرف به وسیله کوه های البرز احاطه شده است و معمولا در زمستان ها پوشیده از برف می شود.
مسیر رسیدن به روستا، از نظر زیبایی و جذابیت دست کمی از خود روستا ندارد. در طول این مسیر کوتاه اما بسیار زیبا و خاطره انگیز، شما با انواع آبشار ها و بوستان ها برخورد خواهید کرد. اگر در ساعات اولیه صبح از این جاده عبور کنید در کنار این زیبایی ها صدای روح انگیز پرندگان را خواهید شنید که از این همه زیبایی به وجد آمده اند.


روستای گرسماسر
اگر می خواهید یکی از شاهکارهای خلقت را از نزدیک ببینید؛ کافیست از رامسر 40 کیلومتر به سمت جنوب غرب حرکت کنید تا به روستای گرسماسر برسید. یک ییلاق زیبا که تمام چیز هایی که از یک منطقه گردشگری انتظار دارید؛ پیش روی شما قرار خواهد داد. این روستا از دو طرف توسط کوه های البرز احاطه شده است و 2000 متر هم از دریا ارتفاع دارد. می توانید تصور کنید که این ییلاق مرتفع در تابستان ها چقدر خنک و رویایی خواهد بود؟
گرسماسر در حدود 2 هزار نفر جمعیت دارد که شغل اصلی آن ها کشاورزی و دامداری می باشد. ناگفته پیداست که محصولات کشاورزی و زراعی این روستا، به دلیل فراوانی منابع آبی و خاک حاصلخیز آن، از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند. سیب، گردو، سیب زمینی و جو از جمله محصولات اصلی گرسماسر می باشند.
در کنار روستای گرسماسر، می توانید یک قلعه تاریخی را مشاهده کنید که به نام خود روستا، یعنی گرسماسر نام گذاری شده است و بیش از ده قرن قدمت دارد. وجود این قلعه بیانگر تاریخ غنی منطقه می باشد.


چشمه های آب گرم معدنی
به دلیل فعالیت زیاد آتشفشان ها در گذشته، کشور عزیزمان سرشار از چشمه های آب گرم می باشد. شهرستان رامسر در این زمینه بسیار غنی است و بیش از ده چشمه آب گرم در داخل و اطراف آن وجود دارند. البته بیشتر این چشمه ها در منطقه سادات شهر در اطراف رامسر قرار دارند. نکته مهم درباره این چشمه ها این است که آب آن ها علاوه بر گرم بودن ، دارای خاصیت معدنی نیز می باشد.
این چشمه ها از کوه های البرز سرچشمه می گیرند و همه ساله تعداد زیادی از مسافران را به سمت خود میکشانند. آب بعضی از این چشمه ها خاصیت درمانی نیز دارد و همین اتفاق باعث محبوبیت بیش از پیش آن ها شده است. تصور کنید در کنار دریا، بتوانید داخل یک استخر آب گرم معدنی دراز بکشید؛ فوق العاده نیست؟


جنگل دالخانی
تا به حال اسم دالان بهشت به گوشتان خورده است؟ اگر اهل مطالعه و مخصوصان رمان خواندن باشید؛ احتمالا رمان دالان بهشت از خانم نازی صفوی را خوانده اید. اسم رمان از جنگلی گرفته شده است که می خواهیم در ادامه به معرفی آن بپردازیم. جنگل اسرار آمیز و رویایی دالخانی یا دالیخانی در میان گردشگران به دالان بهشت مشهور شده است. این جنگل رویایی تنها 30 کیلومتر با شهر رامسر فاصله دارد و 800 متر هم از سطح دریا ارتفاع دارد.
یکی از ویژگی های برجسته این جنگل، مه غلیظ آن است که گاهی بعضی از مسافران فقط به قصد دیدن همین مه راهی این منطقه می شوند. حتی تجسم رانندگی در یک جاده پوشیده از مه با درختانی در دو سمت آن، می تواند دلچسب باشد؛ چه برسد به تجربه واقعی آن.


غذاهای محلی رامسر
بعد از یک گردش درست و حسابی، هیچ چیز به اندازه یک غذای خوشمزه نمی چسبد. مخصوصا اگر بدانید که مناطق شمالی کشور از جمله رامسر از نظر غذاهای خوشمزه ی محلی زبانزد خاص و عام هستند. در رامسر شما با چندین نمونه از این غذاهای لذیذ برخورد خواهید کرد. غذاهایی مانند: خورشت سیر انار، مالابیج، ترش سماق، کدوبره، آغوز مسما، دوپتی، اسفناج مرجی و آش کدو تنها بخشی از خوشمزگی های رامسر را تشکیل می دهند.
در ادامه به طور خلاصه چند نمونه از این غذاها را معرفی خواهیم کرد:
مالابیج
یک غذای دریایی بسیار لذیذ که در بین مردم گیلان و مازندران مشترک است. شکم ماهی سفید را با موادی مانند گردو، رب انار، گلپر و چند ادویه محلی پر می کنند و آن را با نخ و سوزن می بندند. ماهی شکم پر با حرارت آتش یا فر پخته و در کنار فلفل دلمه ای و لیمو ترش نوش جان می شود.
نازخاتون
این غذای محلی و خوشمزه از ترکیب بادمجان، گوجه فرنگی، رب انار، گلپر و پیاز رنده شده درست می شود. عطر و مزه این غذا چیزی نیست که به این سادگی ها فراموشش کنید.
آغوز مسما
یک خورشت محلی بسیار مقوی و لذیذ که از ترکیب گوشت اردک، گردو، رب انار، دانه های انار و پیاز رنده شده درست می شود. این غذا را هم می توانید در کنار برنج و هم همراه با نان میل کنید و لذت ببرید.
اگر فکر می کنید کار ما با زیبایی های رامسر تمام شده است؛ کاملا در اشتباه هستید. درباره جاذبه ها، زیبایی‎ها و خوشمزگی های این شهر تا ساعت ها می توان حرف زد. مطالب ذکر شده تنها بخش کوچکی از دلایلی هستند که ما بر اساس آنها، سفر به رامسر را به شما پیشنهاد می دهیم

« دنیای سفر » این نوشته را از « ویرلن » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1