29 مارس 2024 - 19:44

سفر به اردبیل سرعین؛ شهرهایی به بلندای تاریخ

28 ژانویه 2020 - 18:00 dsfr.ir/sm4mg

سفر به اردبیل سرعین

شهر اردبیل شهری در شمال غرب ایران است که نامش، تاریخی کهن را به نمایش می گذارد. اردبیل در گذشته های نه چندان دور آرتاویل خوانده می شده و دارالامان و دارالارشاد از القابش این شهر بوده است.

بیشترین آثار تاریخی به جا مانده در این شهر از دوره صفویان است اما سه هزار قبل نشانه های زیادی از سکونت در این شهر کشف شده و همچنین سنگ نگاره ها بازگو کننده ۴۰ هزار قبل هستند. اردبیل از شهرهای مهم در مسیر جاده ابریشم در طول تاریخ بوده است و علاوه بر تاریخ شیرینش، طبیعتی بکر و افسونگر دارد.

مکان های دیدنی اردبیل؛ گذر در تاریخ

اردبیل جایگاهی امن برای پیروان و مریدان شیخ زاهد گیلانی، موسس سلسله صفویان بود که هنوز شاهکارهای ارزشمند آن دوران برای تاریخ دوستان منحصر به فرد و مجذوب کننده است. داشتن فهرستی از جاذبه های گردشگری اردبیل می تواند راهنمای مناسبی برای برنامه ریزی و گشت و گذار میان این جاذبه ها باشد.

بقعه شیخ صفی اردبیلی آرامگاهی برای شاه اسماعیل صفوی، همسرش و افراد بلندمرتبه در جنگ چالدران است. همچنین بقعه ای برای خاندان صفوی و محلی برای گسترش طریقت بود که بنایش با معماری هنرمندانه عصر صفوی در شهر می درخشد.

دریاچه شورابیل که نامش را از شوری بیش از حد دریاچه گرفته است، طبیعتی محسورکننده دارد و مقصدی برای پرندگان مهاجر است. کلیسای مریم مقدس با ساختمانی زیبا که خانواده گالوست میرزاییان در ساخت آن نقش مهمی داشتند و امروزه از دیدنی های اردبیل برای گردشگران است. مقبره شیخ امین الدین جبرائیل محل دفن پدر شیخ صفی الدین اردبیلی است که بنایش هفتصد سال قدمت دارد.

برج شاطر در روستای صومعه با معماری استوانه ای شکل و نمایی ده ضلعی، تاریخش به زمان قبل از اسلامی می رسد و تپه های تاریخی اطرافش بازگو کننده زندگی گذشتگان است. موزه تاریخ طبیعی اردبیل محل نگهداری گونه های مختلفی از حیوانات است که بازدید از آن برای کودکان دوست داشتنی است. بازار بزرگ اردبیل محلی برای داد و ستد که در دوران صفویه ساخته شده و هنوز زندگی اقتصادی در آن جریان دارد. جنگل فندوقلو نیز با منظره ای زیبا از گیاهان کمیاب و درختان سر به فلک کشیده در چهار فصل افسونگر و دلبربا برای هر توریستی است.

اردبیل شهری هفت رنگ از هنر و تاریخ است که سفر به آن برای هر مسافری دوست داشتنی است، اما دغدغه اقامت همیشه برای مسافران وجود دارد. سایت مکانچی با ارائه بهترین اقامتگاه های ثبت شده این امکان را برای مسافران فراهم کرده تا قبل از سفر با کمی زمان بهترین اقامتگاه را رزرو کنند و بی استرس راهی اردبیل شوند.

اقامتگاه بومگردی باجیلار در زیبایی های کوه سبلان مکانی امن برای اقامت مسافران اردبیل است. سفارش غذای محلی و سنتی و محوطه بازی برای کودکان لذت سفر را برای میهمان چند برابرمی کند.

سرعین؛ سرزمین چشمه های آبگرم

سرعین با آمیختن رنگ های همگون برای مسافران دلنواز است. چشمه های آبگرمش شهرت جهانی دارند و هرساله میلیون ها گردشگر از سراسر دنیا جذب می کنند. ساری قیه، سرقین، سارقین و سرائین از نام هایی است که در گذشته برای چشمه های آبگرم استفاده می شده است. این چشمه ها با خواص درمانی مظهری برای پاکی است و در گذشتگان از احترام زیادی برخوردار بوده است. مادها و هخامنشیان بنیانگذار این شهر بودند و ردپایشان هنوز بر روی شهر به یادگار مانده است. سرعین زمستان های سرد و تابستان های خنکی دارد و بهترین فصل سفر به اردبیل سرعین تابستان هاست تا گرمای خورشید فصل گرم، در خنکای طبیعت این شهر سپری شود.

جاهای دیدنی سرعین که در سفر به اردبیل باید ببینید

گرچه سرعین معروفیتش را مدیون چشمه های آبگرمش است، اما تاریخدانان جذب تاریخ و فرهنگ گذشتگان این سرزمین شدند و به زیبایی آن را برای تاریخ دوستان توصیف کردند.تپه باستانی آناهیتا عبادتگاهی برای مغ ها و موبدان زرتشتی در هزاره اول و دوم میلای است که با شماره ۱۹۷۶ به ثبت ملی رسیده است و اطرافش محلی ییلاقی برای خوش گذرانی پادشاهان ساسانی بوده است.

آبگرم گاومیش، آبگرم یول سویی، ژنرال، پهلو، ساری سو، دالار، ائل سویی، بش باجیلار و ایرنیان از معروف ترین و تمیزترین آبگرم های سرعین هستند. دهکده باستانی ویند کلخوران با معماری شگفت انگیز در زیرتپه ای به نام چله خانه که کشفش موجب حیرت همگان شد و غوغایی در تاریخ به پا کرد.

پیست اسکی آلوراس که ۸ ماه از سال پوشیده از برف است و از بهترین پیست های ایران برای ورزش های زمستانی است.

سرعین سرزمینی آرام گرفته در دل طبیعت سبلان که زیبایی هایش در هر فصلی تمام نشدنی است. هتل آپارتمان آنا با واحدهای فول امکانات، ظرفیت های مشخص و بهترین آبگرم های سرعین در چند قدمی هتل، یکی از واحدهای اقامتی مناسب برای مسافران است.  مجتمع هتل و آبدرمانی چهار ستاره ارشاد نیز در مرکز شهر سرعین قرار دارد و با دسترسی آسان و راحت و داشتن مدرن ترین آبگرم معدنی یک مکان ایده آل برای اقامت در سرعین است.

1