19 مارس 2024 - 14:47

شکار پرندگان در شرق مازندران ممنوع شد

26 ژانویه 2020 - 13:00 dsfr.ir/ky8ij

شکار پرندگان

محیط زیست مازندران با توجه به مرگ نامعلوم حدود یک هزار بال پرنده وحشی در روزهای اخیر در تالاب بین المللی میانکاله در شرق مازندران، شکار این پرندگان را تا اطلاع ثانوی در این منطقه ممنوع اعلام کرد.

بررسی نتایج آزمایش اولیه از لاشه پرندگان از سوی دامپزشکی استان مازندران احتمال مرگ این پرندگان مهاجر زمستان گذران که عمده آنها از گونه چنگر هستند، ناشی از بیماری های واگیردار آنفلوانزا حاد پرندگان و نیوکاسل رد شده است و گمانه زنی اداره کل دامپزشکی و محیط زیست مازندران برای احتمال مرگ این پرندگان به سمت مسمومیت ناشی از جلبک و یا پلانکتون (جانوران گیاهی دریایی) و یا سوء استفاده شکارچیان و صیادان غیرمجاز درمنطقه می رود که صحت این گمانه زنی نیز پس از اعلام نتایج نمونه گیری از لاشه پرندگان در روزهای آینده مشخص می شود.
براساس آخرین گزارش تاکنون حدود یک هزار و ۸۰۰ بال پرنده وحشی درروزهای اخیر در تالاب بین المللی میانکاله به دلیل نامعلومی تلف شدند و پیش بینی می شود تعداد این تلفات به بیش از چهار هزار بال نیز برسد.

مسمومیت در صدر احتمال مرگ مشکوک پرندگان 
رییس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل محیط زیست مازندران می گوید : با رد شدن احتمال بیماری آنفلوانزا حاد پرندگان و نیوکاسل از بیماری های واگیردار مربوط به طیور براساس نتایج آزمایش دامپزشکی استان مازندران، گمانه زنی ها به سمت مسمومیت می رود.
کوروس ربیعی عصر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگارایرنا در ساری احتمال این مسمومیت ها را ناشی از جلبک و پلانکتون های داخل تالاب به عنوان یکی از گیاهان دریایی مورد استفاده پرندگان وحشی و یا سوء استفاده برخی شکارچیان و صیادان غیرمجاز و دان ریزی آنها برای شکار بیشتر اعلام کرد.
وی اضافه کرد: نمونه گیری از لاشه این پرندگان از سوی دامپزشکی استان مازندران به عنوان متولی اصلی انجام و به آزمایشگاه ارسال شد و در صورت مشخص شدن علت مرگ ناشی از مسمومیت تصمیم گیری بعدی اعلام خواهد شد.

ممنوعیت شکار تا اطلاع ثانوی 
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران افزود : برای تامین سلامت شهروندان ، شکار در شرق استان مازندران شامل شهرستان های نکاء، بهشهر و گلوگاه تا اطلاع ثانونی برای تمام شکارچیان دارای پروانه ممنوع است و در صورت مشاهده با آنها برخورد می شود.
ربیعی افزود: تاکنون لاشه بیش از یک هزار و ۸۰۰ تا ۲ هزار بال از پرندگان وحشی جمع آوری و در حال دفن بهداشتی از سوی نیروهای محیط بانی مستقر در منطقه است و پیش بینی می شود آمار تلفات این پرندگان به بیش از چهار هزار بال برسد.

سابقه تلفات دست جمعی پرندگان وحشی در میانکاله 
وی اضافه کرد: پیش از این در اواخر دهه ۸۰ نیز سابقه مرگ دست جمعی تعداد زیادی از پرندگان وحشی در تالاب میانکاله وجود داشت و این بار نیز این حادثه رخ داد.
ربیعی دلیل اصلی مرگ پرندگان وحشی در تالاب میانکاله در یک دهه گذشته را مسمومیت اعلام کرده است.
تالاب بین المللی میانکاله در شرق مازندران یکی از ذخیرگاههای زیست کره جهان است که با برخورداری از ۴۰ هزار هکتار مساحت بیش از یک میلیون بال از ۱۵۰ گونه پرندگان وحشی مهاجر و بومی را در چهار فصل سال در خود جای داده است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1