19 مارس 2024 - 05:38

دعوتنامه رسمی برای گردشگران جهان: به ایران امن و زیبا سفر کنید

26 ژانویه 2020 - 11:00 dsfr.ir/ac5wr

دعوتنامه رسمی برای گردشگران جهان: به ایران امن و زیبا سفر کنید
blog.shab.ir
گردشگری ایران

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با صدور بیانیه ای به دو زبان فارسی و انگلیسی، علاوه بر تاکید بر امنیت کامل کشور ایران برای میزبانی از گردشگران، از توریست های سراسر جهان دعوت کرد که فرصت تجربه متفاوت سفر به سرزمین تاریخ و تمدن را به ویژه در فصل بهار از دست ندهند.

علی اصغر مونسان اعلام کرده بود: از شنبه ـ پنجم بهمن ماه ـ برنامه اقدام فوری گردشگری ایران را با هدف خنثی سازی تبلیغات منفی و ترمیم چهره ایران اجرا می کند. گزارش های آژانس های مسافرتی حاکی از آن است که سفر گردشگران خارجی به ایران تحت تاثیر واقع اخیر قرار گرفته. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفته بود که گزارش این وضعیت را در اختیار سران قوا، شورای امنیت ملی، رییس جمهور و وزرای امور خارجه و اقصاد در جریان وضع گردشگری کشور قرار داده است و دولت نیز تمهیداتی دارد و تلاش می کند اثر اخبار منفی را کنترل کند. او همچنین قول داده است برای برگرداندن شرکت های هواپیمایی اروپایی که پس از سقوط هواپیمای ایرانی، پروازهایشان را به مقصد ایران متوقف کردند، تلاش کند و نرخ ورودیه موزه ها و اماکن تارخی را فعلا ثابت نگه دارد.

مونسان پیرو این اقدامات امروز بیانیه ای به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر و گردشگران را دعوت کرد سفر به ایران را بویژه در بهار از دست ندهند. در متن بیانیه او آمده است:

«جهان امروز به دلیل تحولات و پیشرفت های سریع فناورانه و صنعتی، بیش از پیش درگیر تحولات و فراز و نشیب های شتابان و غافلگیر کننده است. انسان عصر کنونی نیز به همین سیاق متاثر از زندگی پرهیاهوی شهری و ماشینی است و روح او نیازمند پالایش و آسودگی است.

در چنین فضایی، آن چه به روزهایمان رنگ و بوی آسایش و آرامش، نشاط و شادمانی، همدلی و همراهی می دهد و تجربه هایی ماندگار و خاطره انگیز از هم زیستی مسالمت آمیز به جا می گذارد سفر و گردشگری است. در حقیقت گردشگری را می توان شکل بسط یافته و جهانی شده رفت و آمدهای دوستانه و فامیلی دانست که محور و محتوای آن را مفاهیمی همچون مهربانی، تعامل و همکاری تشکیل می دهد. در عصر پرفراز و نشیب امروز، گردشگری به سان نسیمی روح بخش جانمان را تلطیف می کند و همه ما مردمان جهان را فارغ از تیره و نژاد، ملیت و زبان، آرا و عقاید، به هم پیوند می دهد.

دولت جمهوری اسلامی ایران در سایه ی باور عمیق و عملی به این نگرش و رویکرد، تمام توان و بضاعت خود را برای ایجاد شرایطی درخورِ پذیرایی از گردشگران جهان به کار بسته است و از همین رو شاهد رشد چشم گیر امکانات و زیرساخت های گردشگری در کشورمان هستیم.

در این زمینه با اقدامات تشویقی همچون لغو روادید با برخی کشورها، ویزای ۹۰ روزه فرودگاهی، خدمات ویژه و استاندارد اقامتی و پذیرایی، تعریف مسیرها و بسته های جذاب گردشگری و ارائه ارزان ترین و ایمن ترین تورهای سفر به ایران با لحاظ آخرین استانداردهای بین المللی، موفق به افزایش ۵۳ درصدی گردشگران ورودی شدیم که بالاترین رشد در میان تمام کشورها محسوب می شود.

این در حالی است که بررسی گزارش رقابت پذیری مسافرت و گردشگری انجمن جهانی اقتصاد نشان می دهد ایران در شاخص رقابت پذیری قیمت ها نیز رتبه اول در جهان را دارد و طی چند سال اخیر به عنوان پدیده ای نوظهور در عرصه ی گردشگری بین المللی توجه دولت ها را به خود معطوف کرده است.

حتی اگر تمام آنچه گفته شد را نادیده بگیریم، باز هم جاذبه های منحصربه فرد و بی بدیل سرزمین ایران، وسوسه سفر به دیار تاریخ، تمدن و طبیعت را در دل هر گردشگری در هر گوشه ی جهان بر می انگیزد. سرزمین ایران با وجود ۲۴ اثر ثبتی در فهرست میراث جهانی یونسکو، ۳۴هزار اثر ثبت شده ی ملی و ۶۰۰ موزه فعال، برخورداری از بالاترین ضریب امنیت، پایین بودن هزینه های سفر، ارائه تسهیلات ویژه به گردشگران، روحیه کم نظیر مهمان نوازی مردمان، داشته های بی شمار تاریخی و طبیعی، امکانات بی بدیل و منحصر به فرد بوم گردی و گردشگری طبیعت، بسته های متنوع گردشگری در شاخه های تاریخی فرهنگی، ورزشی و کوهستان، دریایی و ساحل، غذا و سلامت، آیین های زیبا و جذاب، جلوه های متنوع در عرصه تولیدات صنایع دستی و هنرهای سنتی، ظرفیتی شگرف برای میزبانی از گردشگران جهان دارد.

قدمت و غنای تمدنی و تاریخی، کثرت آثار بی بدیل و دیدنی، آب و هوای چهار فصل، جلوه های متنوع فرهنگی و وجود قومیت های مختلف با آداب و رسوم متفاوت، ایران را به گنجینه گران بهایی از میراث مادی و معنوی و در زمره ۱۰ کشور برتر دنیا از نظر جاذبه های گردشگری، فرهنگی و طبیعی قرار داده است. کوهستان های سربه فلک کشیده، یخچال های طبیعی و آتشفشان های خاموش، جنگل های بکر و دامنه های سرسبز، دریاچه ها، چشمه ها و آبشارهای زلال و روان، سواحل زیبا و جزایر شگفت انگیز، سایت های تاریخی و بناهای قدیمی، شهرها و روستاهای جهانی، صنایع دستی بومی و هزاررنگ، دستپخت های لذیذ سنتی و نوشیدنی های طبیعی گوارا و شفا بخش، و صدها و هزاران جاذبه دیگر، آلبومی از انگیزه های بی شمار سفر به ایران است.

با چنین ویژگی ها و مزیت هایی، شهرهای زیبا و امن ایران روزانه میزبان هزاران گردشگر از کشورهای مختلف جهان است که پس از این تجربه ناب و به یادماندنی، عزم خود را برای سفری دوباره به این بهشت آسیا جزم و همسفران تازه ای نیز با خود همراه می کنند.

در آغازین ماه سال نو میلادی و واپسین ماه های سال خورشیدی ایرانی که به استقبال سال جدید می رویم، از گردشگران سراسر جهان دعوت می کنم فرصت تجربه متفاوت سفر به سرزمینِ تاریخ و تمدن به ویژه در فصل دل انگیز بهار را از دست ندهند.

مهمانسرایی به وسعت ایران و آغوشی گرم به گشودگی قلب تمام ایرانیان آماده پذیرایی از گردشگران تمام کشورها است.»

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1