19 مارس 2024 - 09:58

برنامه اقدام فوری گردشگری ایران چیست؟

25 ژانویه 2020 - 17:00 dsfr.ir/vo5xj

برنامه اقدام فوری گردشگری ایران چیست؟
iranmarcopolo.com
برنامه اقدام فوری گردشگری ایران چیست؟

برنامه اقدام فوری گردشگری ایران با هدف خنثی سازی تبلیغات منفی و ترمیم چهره کشور از امروز شنبه اجرا می شود، برنامه ای که طبق گفته وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، بودجه ویژه ای ندارد اما قرار است دستگاه های دیگر برای به نتیجه رساندن آن همکاری داشته باشند.

علی اصغر مونسان به دنبال وضعیت بحرانی که در گردشگری پس از وقایع اخیر ایران و منطقه ایجاد شده است، روز سه شنبه (اول بهمن ماه) جلسه ای با جمعی از تورگردان ها داشت که در آن گفت: سران قوا، شورای امنیت ملی، وزرای امور خارجه و اقصاد در جریان وضع گردشگری کشور قرار گرفته اند و گزارش کاملی هم در اختیار رییس جمهور قرار داده شده و پیشنهادهایی هم به وزرای اقتصاد و خارجه فرستاده و دولت هم تمهیداتی دارد و تلاش می کند اثر اخبار منفی را کنترل کند.

او در واکنش به درخواست هایی که برای حمایت مالی از گردشگری مطرح شد، خیلی صریح گفت که بودجه دولت زیر فشار است، بنابراین انتظار نداشته باشید بودجه ویژه ای به گردشگری اختصاص یابد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اشاره کرد که محور برنامه اقدام فوری گردشگری ایران، «تبلیغات مثبت» است اما به جزئیات دیگر آن اشاره ای نکرد. پیش از این، مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری برنامه ای را با عنوان «اعتمادسازی تبلیغات گردشگری ایران» با هدف عبور از چالش های بوجود آمده است، منتشر کرده بود.

ولی تیموری ـ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ اما در توضیح جزئیات برنامه اقدام فوری گردشگری ایران به ایسنا گفت: رخداد تلخی اتفاق افتاده و تصویر مقصد گردشگری ایران مقداری دچار آسیب شده است. در این شرایط باید وارد فاز بازسازی تصویر و ترمیم آسیب ها شد. به همین منظور برنامه کوتاه مدتی با عنوان «اقدام فوری» تهیه شده است که در زمان کوتاهی باید اقداماتی را در دو قالب مدیریتی و تخصصی انجام دهیم.

در اقدامات مدیریتی یکسری هم افزایی ها و تکالیف دستگاه های دیگر تعیین شده است، مثلا وزارت امور خارجه باید فعال تر شود و با سفرای مقیم در ایران و خارج از کشور ارتباطاتی برقرار کند. همزمان چهره ها و شخصیت های موثر را به ایران دعوت کنیم تا جریان تبلیغی مثبتی را راه اندازند.

معاون گردشگری یادآور شد: در حوزه گردشگری عرف است یک بخش از برنامه استراتژی را به مدیریت بحران اختصاص دهند که در آن، اقدامات فوری با توجه به مخاطب و بازارها تعیین می شود. ما هم در برنامه اقدام فوری سعی کردیم تجربیات بین المللی و اقداماتی که کشورهایی چون هند، اندونزی، مصر و ترکیه در شرایط بحران انجام داده اند را بومی کنیم و در کنار پیشنهادهای بخش خصوصی، فعالان و کارشناسان گردشگری قرار دهیم.

تیموری گفت: گاهی برنامه های اقدام فوری به بودجه کلان نیاز دارد، مثل آنچه دولت استرالیا پس از آتش سوزی انجام داد که البته با توجه به شرایط کشور، ما در حال حاضر امکان تخصیص بودجه ویژه نداریم، بنابراین بیشتر به سمت برنامه های مشارکتی حرکت می کنیم.

او اقدامات مدیریتی برنامه اقدام فوری را همان هماهنگی در دولت و هم افزایی با سایر وزارتخانه ها، نهادها و سازمان ها دانست و مثالی در این باره آورد که با سازمان صدا و سیما صحبت شده تا اخبار منفی را کم کند.

معاون گردشگری بخش دیگر اقدامات این برنامه را تخصصی دانست که برگزاری نشست های دو جانبه (B۲B)، دعوت از اینفلوئنسرهای موثر، برگزاری نمایشگاه های ویژه، اختصاصی و حتی یک روزه در برخی کشورها را از آن جمله اعلام کرد.

وی با بیان این که برنامه اقدام فوری گردشگری هم دولت را درگیری می کند و هم بخش تخصصی گردشگری را، افزود: این برنامه در قالب پلتفورم آماده شده و در ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات کشور که وزیر کشور مسؤولیت آن را به عهده دارد، تصویب شده است. قرار است این برنامه برای تصویب در هیات دولت نیز پیشنهاد شود که دراین صورت سایر دستگاه ها به انجام وظایف محول شده، مکلف می شوند.

در کنار این اقدامات کارهایی مثل صدور بیانیه های مرتبط و پیام های توئیتری و رونمایی از پوستر نمایشگاه بین المللی گردشگری انجام خواهد شد. باید درنظر بگیریم فقط بُعد بین المللی گردشگری مطرح نیست باید به ابعاد داخلی آن نیز توجه نشان داد. حفظ گردشگری داخلی به گردشگری خارجی کمک می کند، گردشگران وقتی ببینند فضای گردشگری کشور از کرختی خارج شده حتما به آن توجه می کنند. 

« دنیای سفر » این نوشته را از « گردشگری همدان » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1