28 مارس 2024 - 23:01

سرایت اجرای تورهای گردشگری بدون خرید به ایران

14 ژانویه 2020 - 11:00 dsfr.ir/3y34w

سرایت اجرای تورهای گردشگری بدون خرید به ایران
gotoyazd.com
تورهای گردشگری

اجرای تورهای گردشگری NO SHOPPING به ایران هم سرایت کرد و به تازگی آژانس های مسافرتی کارگزار در خارج از کشور به آژانس داران ایرانی اعلام می کنند تورهای بدون خرید فروخته اند.

اجرای تورهای گردشگری با شرط NO SHOPPING به ایران هم سرایت کرده و آژانس های مسافرتی کارگزار در خارج از کشور به آژانس داران ایرانی اعلام می کنند توری که فروخته ایم خرید ندارد. یعنی راهنمای تور اجازه بردن گردشگران به مراکز خرید را ندارد. آنها فقط قرار است از مراکز دیدنی ایران بازدید کنند. این نوع تور در کشورهای دیگر هم رایج است به ویژه در چین و ترکیه.

بنابراین اتفاق جدیدی نیست؛ تورهایی که بازدید از مراکز خرید را در فهرست مراکز دیدنی ندارند، معمولاً گران تر از آنهایی باشند که با خرید همراه هستند. به این ترتیب، شرکت کارگزار برنامه ریزی می کند تا مقداری از درآمدها و سودش را از سود حاشیه خرید مسافران کسب کند در نتیجه نرخ تور پایین می آید.

در کشورهای دیگر، این یک روال است و کارگزاران و برگزار کنندگان تور، ازپیش با فروشندگان صحبت می کنند تا اگر مسافر از آنها خریدی کرد، درصدی از آن خرید به شرکت داده شود. از آن درصد هم به راهنما مبلغی تعلق می گیرد. ولی در ایران این ساز و کار وجود ندارد. معمولاً این کمیسیون در ایران به راهنمای ایرانی یا خارجی و یا حتی راننده تعلق می گیرد ولی در کشورهای دیگر این کمیسیون بین فعالان برگزاری آن تور تقسیم می شود.

در این باره، محمد منظرنژاد راهنمای گردشگری به خبرنگار مهر درباره منتفعان تورهای بدون خرید، گفت: اگر بخواهیم مساله را به صورت صنعتی بررسی کنیم، باید ببینیم برگزاری این تورها برای چه کسی مفید است؟ باید گفت همه چیز بستگی به اخلاق دارد. ممکن است جنسی به قیمت خریداری شده و زمانی که مسافر به کشورش برمی گردد متوجه آن شود که با نرخ مناسبی خرید کرده است برخی از اوقات هم ممکن است فروشنده به دو برابر قیمت جنسی را به گردشگر بفروشد و سود بیشتری به دست آورد. بعضی از فروشندگان صنایع دستی قیمت واقعی را اعلام می کنند و به راهنمای خارجی می گویند که نمی خواهم تو هم نرخ را بالا ببری و به من درصد بیشتری بدهی.

وی افزود: متأسفانه وقتی از آژانس های خارجی بازخورد می گیرم، متوجه می شوم مثلا گردشگران از کیفیت غذا ناراضی هستند. وقتی پیگیری می کنم می بینم چون به رستوران پول کمی داده شده آنها هم غذای بی کیفیتی را جلوی گردشگر گذاشته اند. بنابراین جوابی نداریم بدهیم. بنابراین با رستوران ها صحبت کرده و به راهنما گفته ایم گردشگران را به رستورانی که ما گفته ایم و منوی غذایی که در نظر گرفته شده ببرید. خیلی از آنها هم ناراحت می شدند. تا اینکه به یک حالت نرمال رسیدیم و گفتیم از این به بعد، راهنما براساس فهرست قیمتی که ما می گوییم به هر رستورانی که می خواهند ببرند تا هزینه اش برای ما قابل کنترل باشد. در این صورت اگر از سمت گردشگر خارجی مورد بازخواست قرار بگیریم می دانیم چه غذایی با چه قیمتی به او داده ایم.

منظر نژاد در پایان گفت: در اروپا تورهای بدون خرید متداول نیست. اما در بازار ترکیه و چین، این تورها طرفدار زیادی دارند. همچنین منافع زیادی نصیب آژانس ایرانی از محل فروش فرش و صنایع دستی می شود. معمولاً از کشور مبدا روی یک صنایع دستی مانند فرش تبلیغات انجام می شود که اگر گردشگر بگوید می خواهد به محل فروش برود، از همانجا برنامه ریزی می کنند که کجا او را برای خرید ببرند. اگر راهنما وظیفه اش را به درستی انجام دهد و گردشگر حتی به او اعتماد صحیح داشته باشد، چه بسا از خریدی که انجام داده، راضی باشد و حتی پاداشی هم جداگانه برای راهنما در نظر بگیرد و مسافر همیشگی او شود.

« دنیای سفر » این نوشته را از « خبرگزاری مهر » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1