24 آوریل 2024 - 10:48

برخورد خیلی نزدیک با بهشت میان جاذبه های گردشگری طالقان و کردان

7 ژانویه 2020 - 10:10 dsfr.ir/gn2mc

جاذبه های گردشگری طالقان و کردان

هرچند مرسوم است که اهالی پایتخت و شهرهای همجوار آخر هفته ها و روزهای تعطیل را قصد شمال کشور می کنند، اما کسانی که نمی خواهند بیشتر تعطیلات را در جاده و ترافیک آن باشند، مسیر کوتاه تر و مقصد نزدیک به تهران برای سفر کوتاه مدت را انتخاب می کنند.

طبیعت طالقان و کردان و روستاهای همجوار در استان البرز چیزی از سرسبزی شمال کم ندارد؛ بخشی از جاذبه های طبیعی و دیدنی های طالقان و کردان همه آن چیزی است که در این مطلب می خوانید.

سفر به طالقان، نزدیک ترین مقصد سفر برای تهرانی ها

شهر طالقان دو بخش اصلی دارد: بالا طالقان (بالاتر از شهرک) و پایین طالقان (پایین تر از شهرک). بیشتر جاذبه های گردشگری طالقان طبیعی است، جاذبه هایی که تنها کوهنوردان و دشت پیمایان را به این نقطه نمی کشاند، بلکه خانواده ها و گروه های دوستانه برای گذراندن اوقاتی خارج از شهر، طالقان را به عنوان مقصد انتخاب می کنند. این موضوع به این معنی نیست که طالقان جاذبه های تاریخی ندارد؛ از معروف ترین جاذبه های تاریخی طالقان، خانه ای است که آیت الله طالقانی در آن متولد شده و هنوز هم پابرجاست. خانه ای که در روزهای منتهی به پیروزی انقلاب محل تجمع های سیاسی بود. خانه پدری و محل تولد جلال آل احمد هم در اورازان طالقان بوده.

شناخته شده ترین جاذبه گردشگری طالقان، سد طالقان است که یکی از بزرگ ترین سدهای کشور است. سدی که روی رودخانه شاه رود ساخته شده و از کوه های استان مازندران سرچشمه می گیرد.
از دیگر جاذبه های دیدنی طالقان در فصل های سرد سال برف است، روزهای برفی منطقه طالقان از تهران و حتی کرج بیشتر است به همین دلیل سفر به طالقان در زمستان و اقامت در ویلاهای اجاره ای طالقان طرفداران خودش را دارد.

کسانی که زمان سفر به طالقان را بعد از نیمه دوم آذرماه انتخاب می کنند، می توانند شاهد کل دو باشند و از این اتفاق به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری طالقان دیدن کنند. غیر از کل و بز کوهی، مگس گیر سینه سرخ، سنگ چشم پشت سرخ، گنجشک کوهی، زرد پره لیمویی، روباه، کبک دری، دارکوب، سارگپه پابلند شاف بوف که نوعی جغد است، هم حیواناتی هستند که اگر بخت یار باشد در طبیعت گردی طالقان به چشم می خورد، چون طالقان یکی از معدود زیستگاه های هما، پرنده افسانه ای در قصه ها و اساطیر ایرانی است.

درباره کردان و اجاره ویلا در کردان بیشتر بدانید

منطقه کردان که اول ییلاقات کرج و کاملا در دسترس قرار دارد، از مقصدهای سفر نزدیک به تهران است. کردان منطقه ای پرطرفدار است که به دلیل ساخت و ساز ویلا و خانه های جدید فضای روستایی اش حفظ نشده و شکل اصلی آن از بین رفته و حالا بیشتر محلی برای اجاره ویلا و وقت گذرانی خارج از فضای شهری با اجاره ویلا در کردان است.

اما نزدیک به این منطقه روستایی زیبا وجود دارد که جزو دیدنی های کردان است؛ روستای برغان؛ روستایی با بافت کاملا سنتی، ساکت و دنج، البته به جز پنجشنبه ها و جمعه ها. این روستا یک مسجد تاریخی هم دارد که در سفر به کردان فرصت بازدید از آن را نباید از دست داد. این مسجد هم از لحاظ معماری جذاب است و هم این که چنار کهنسال چند صد ساله این مسجد یکی از جاذبه های گردشگری برغان و کردان به حساب می آید.

یکی دیگر از روستاهای اطراف کردان، روستای ورده است. روستایی که نه تنها بافت خودش را حفظ کرده که مثل روستای برغان اهالی از هر سنی ساکنان روستا را تشکیل می دهند و این یعنی زندگی در این روستان همچنان جریان دارد. درآمد مردم روستا از راه دامپروری و باغداری است، برای همین محصولات دامی و باغی در کنار عسل، که محصول خود اهالی روستاست، سوغاتی است که در سفر به کردان و گشت و گذار میان جاذبه های گردشگری کردان می توان تهیه کرد.

برای اقامت در طالقان، یا اجاره ویلا در کردان، ویلاهای اجاره ای زیادی وجود دارند که به صورت روزانه اجاره داده می شوند و چشم اندازهای متفاوتی در اطراف طالقان و موقعیت های مختلف منطقه کردان دارند. اجاره ویلا در طالقان و کردان با چند کلیک و به راحتی از روی سایت رزرواسیون آنلاین مکانچی امکانپذیر است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « مکانچی » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1